ye-logo.v1.2

Купуючи техніку, вимагайте, щоб продемонстрували її роботу

Суспільство 2996
з архіву Ірини Назаревич
«Якщо закон на вашому боці, боріться за свої права», - каже Ірина Назаревич.. Фото: з архіву Ірини Назаревич

Як убезпечити себе від купівлі неякісних товарів та що робити, якщо це все ж таки сталося, радить голова правління товариства споживачів Хмельницької області, перший віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів "ПУЛЬС" Ірина Назаревич.

 - Насамперед, розкажіть, будь ласка, як покупцю не потрапити у ситуацію, коли треба доводити, що куплений товар має недоліки і його необхідно повернути?
- Отже, головне правило при купівлі товару: добивайтеся, щоб вам продемонстрували його в роботі. Це вимога правил торгівлі непродовольчими товарами, яка дуже часто порушується. І через це нерідко трапляється таке, що виріб виявляється неякісним у перший же день його придбання. І тоді ви маєте право його лише відправити у ремонт. Тому, незважаючи ні на які відмовки, перевіряйте роботу виробу, який ви купуєте.
Нерідко в таку халепу потрапляли споживачі, які купували складну побутову техніку через Інтернет. В такому випадку споживачу говорять, що не дозволяється вмикати виріб, якщо температура на вулиці нижча, ніж у квартирі. Але це не ваша проблема. Нічого не підписуйте і не розраховуйтеся, доки вам не продемонструють роботу виробу.
- У яких випадках покупець має право повернути товар? Що для цього потрібно?
- Якщо мова йде про якісний товар, то повернути його, згідно з законом, можна лише в тому випадку, якщо він не експлуатувався. Але існує певний перелік товарів, які є винятком з цього правила, тобто, які не можна повернути. Серед них продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни та деякі непродовольчі товари (в тому числі парфуми, фотоплівки, тканини, зубні щітки тощо). Перелік таких товарів затверджений постановою КМУ №172.
А стосовно тих товарів, які все ж таки підлягають поверненню, потрібно наголосити для підприємців, що безпідставна відмова в поверненні вартості або обміну такого товару тягне за собою накладення економічних санкцій у розмірі 10 вартостей товару. Тому споживачу, який вважає себе вправі повернути товар, яким він не користувався, потрібно звертатися в магазин з письмовою заявою, залишивши собі копію з підписом продавця про отримання оригіналу, та вимагати письмової відповіді. І ще одна важлива деталь: зменшення ціни товару через пошкодження упаковки не є підставою для відмови споживачу, оскільки будь-який товар при продажу має бути розпакований у магазині і перевірений на відповідність комплектації та функціонування.
- Якщо продавець відмовляється повернути гроші чи замінити товар, як добиватися свого?
- Якщо мова йде про товар, в якому виявлено недолік, то повернути його можна лише у випадку, коли цей недолік не може бути усунутий за 14 днів. Тоді товар можна буде вважати таким, що має істотний недолік, і він підлягатиме поверненню. Якщо продавець на вашу письмову заяву відмовляється повернути гроші за товар, потрібно з копією його письмової відмови звернутися в держспоживінспекцію (теж письмово). Якщо продавець не надав відповідь на вашу письмову заяву, ви також після 14 днів з моменту отримання продавцем вашої заяви звертаєтеся за захистом прав в держспоживінспекцію.
- Що робити, якщо товар вийшов з ладу у період гарантійного терміну експлуатації?
- Необхідно, перш за все, звернутися до продавця з письмовою заявою у двох екземплярах і отримати на своїй копії його підпис. В заяві вимагайте забезпечення ремонту у встановлений законом термін. А це лише 14 днів. Якщо в цей термін ремонт не буде виконано, ви отримаєте право вимагати повернення сплачених за товар коштів.
Інколи проблеми виникають, коли потрібно довести, що недолік у товарі виник не з вашої вини. Зрозуміло, що сервісний центр, який працює з продавцем, є зацікавленою в результаті експертизи особою. Тому нерідко ми маємо відповіді на зразок – «залиття водою», «механічне пошкодження», тощо. Майте на увазі, що сервісні центри не мають права робити експертизу, а лише надають акт технічного огляду. Сьогодні незалежні товарознавчі експертизи здійснюються у Торгово-промисловій палаті, “Хмельницькстандартметрології”, державних структурах із захисту прав споживачів, деяких громадських установах, діяльність яких пов'язана з дослідженням якості товарів. При розгляді справи у суді проводиться судова товарознавча експертиза. Слід пам’ятати, що за експертизу платить винуватець, а вона може бути недешевою.
- Часто у магазинах пишуть “Товар поверненню та обміну не підлягає”. Чи правомірно це?
- Якщо у магазині пишуть «Товар обміну і поверненню не підлягає», а товар не включено у перелік таких товарів, магазин може отримати штраф у розмірі 30% вартості отриманої для реалізації партії товару.
- На хмельницьких ринках здійснюються численні покупки без товарних чеків. Чи може покупець у таких випадках повернути неякісний товар?
- Повернути товар, куплений на ринку без доказів (товарного чеку чи іншого документа), практично неможливо. Потрібно вимагати документ, що засвідчує факт купівлі.
- Зараз активно розвивається торгівля через Інтернет. Українське законодавство в сфері захисту прав споживачів регулює Інтернет-торгівлю?
- Найчастіше виникають проблеми, якщо ви не звернули увагу, чи надає продавець відомості про своє місцезнаходження. Адже з сайту зникнути набагато легше, ніж із орендованого приміщення. Закон України «Про захист прав споживачів» у статтях12 та 13 регламентує Інтернет-торгівлю. Але, якщо ви не змогли витребувати обов’язкову перевірку виробу до покупки, то наражаєтеся на необхідність ремонтувати виріб одразу ж після покупки.
- А якщо споживач придбав неякісний харчовий продукт?

- Якщо магазин не повертає гроші за продукт, термін реалізації якого минув, звертайтеся з заявою в держспоживінспекцію. Якщо продукт неякісний, хоч термін реалізації ще не минув, найкраще звертатися у санітарно-епідеміологічну службу (СЕС). Тільки звернення має бути письмове. За вашою заявою СЕС має право проводити позапланову перевірку навіть у підприємців з низьким ступенем ризику. На жаль, на сьогоднішній день в цій установі існує також положення, згідно з яким усі заяви у паперовому вигляді передаються у центральний орган, тому процедура перевірки може затягнутися надовго.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую