ye-logo.v1.2

Оформити спадщину від діда-баби можна буде без нотаріуса та податку

Суспільство 13358
з архіву редакції
«Скасовується оцінка майна та земельної ділянки», - каже Андрій Сорокопуд.. Фото: з архіву редакції

Верховна Рада нарешті прийняла багатостраждальний закон про спадщину, який не міг пройти через парламент декілька років.

 Цим законом спрощено процедуру оформлення спадщини та реєстрації прав спадкоємців на успадковане ними нерухоме майно. І нарешті вирішено головне питання, яке турбувало тисячі незаможних людей, — законом скасовується обов‘язкове проведення оцінки майна і встановлюється оподаткування спадщини за нульовою ставкою податку у випадках спадкування майна спадкоємцями першої та другої черги за законом чи за заповітом. Тобто у разі оформлення спадщини від чоловіка-дружини, батьків-дітей, баби-діда, брата-сестри. Крім того, оформити спадщину можна буде не лише у нотаріуса, а й у сільраді. Про плюси та мінуси цих законодавчих нововведень «Сімейній газеті» розповів хмельницький адвокат Андрій Сорокопуд.

«Новий закон покликаний спростити та здешевити процедуру оформлення спадщини»
«20 жовтня 2014 року Верховна Рада України ухвалила закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо деяких питань спадкування, — каже Андрій Олександрович. — Зокрема, вказаним законом внесені зміни до Цивільного кодексу України, Закону України «Про нотаріат», Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Закону України «Про оцінку земель» та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Тобто всіх основних законодавчих актів, які регулюють процедуру прийняття та оформлення спадщини. Аналізуючи зміст вказаного закону, можна прийти до цілком логічного висновку про те, що він покликаний спростити процедуру оформлення спадщини та реєстрації прав спадкоємців на успадковане ними нерухоме майно (насамперед, у сільських населених пунктах). Адже у ньому передбачено скасування обов’язкового проведення оцінки майна у випадках спадкування майна спадкоємцями першої та другої черги за законом і за правом представлення (до таких спадкоємців, зокрема, належать діти спадкодавця, онуки, рідні брати та сестри, той з подружжя, який його пережив, батьки тощо). А також у випадку спадкування спадщини, яка оподатковується за нульовою ставкою податку. У вказаному законі також містяться і норми про надання відповідних повноважень щодо оформлення спадщини органам місцевого самоврядування сільських населених пунктів.
Дійсно, на даний час процедура оформлення спадщини є доволі непростою, адже її здійснюють лише нотаріуси, яких часто в селах взагалі немає. А враховуючи обов’язкову оцінку предмету спадщини та збори, які необхідно сплатити при її оформлені, в окремих конкретних випадках оформляти свої спадкові права громадяни відмовляються через економічну недоцільність (вартість оформлення спадщини перевищує вартість самої спадщини). Тому потреба у законодавчих змінах назріла доволі давно».

«Є в законі про спадщину і позитивні моменти, і підводні камені»
«Зверну увагу лише на два нововведення за цим законом, — продовжує Андрій Сорокопуд. — Перше полягає у тому, що відтепер оформляти спадщину у сільській місцевості зможе і «уповноважена на це посадова особа відповідного органу місцевого самоврядування». З точки зору спрощення процедури оформлення це дійсно є позитивним моментом (як мінімум не потрібно буде їздити до районного центру до нотаріуса). Спрощується і державна реєстрація прав спадкоємців у сільських населених пунктах на успадковане ними нерухоме майно, яку також мають право проводити органи місцевого самоврядування сільських населених пунктів, що в значній мірі заощаджує час та кошти спадкоємця. Але у мене, як у юриста, виникає логічне запитання – що це за «уповноважені» посадові особи, який рівень їх правової освіти та компетентності у питаннях спадщини? Адже за змістом Закону вони повинні будуть, крім безпосередньо оформлення спадщини (що вже вимагає певного обсягу знань норм права), також забезпечувати збереження та архівування документів нотаріального діловодства та архіву, які стосуються нотаріальних дій із оформлення спадщини, відповідно до вимог, встановлених для нотаріусів, вести встановлену статистичну звітність та подавати її до відповідних управлінь юстиції тощо.
У Законі зазначено, що ці посадові особи органу місцевого самоврядування повинні мати вищу юридичну освіту, досвід роботи у галузі права не менше трьох років, пройти протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса, завершити навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, які функціонують у системі Міністерства юстиції України та скласти іспит зі спадкового права у порядку, встановленому Міністерством юстиції України. Але чи вдасться у сільській місцевості знайти осіб, які повністю відповідатимуть цим вимогам? Питання, відповідь на яке зможе дати лише час.
Другим нововведенням є скасування обов’язкового проведення оцінки майна та земельної ділянки. Зокрема, спадкоємцям першої та другої черги, як у випадку спадкування ними за законом, так і у випадку спадкування ними за заповітом і за правом представлення не потрібно буде проводити оцінку майна та земельної ділянки, що в свою чергу заощадить їм чималу суму коштів. Якщо говорити в цілому про вказаний закон, то він дійсно спрощує і здешевлює процедуру оформлення спадщини, насамперед для мешканців сільської місцевості. Але зазначений Закон набере чинності лише з 1 січня 2016 року (звісно за умови його підписання Президентом України), а враховуючи наявність у парламентарів можливості (а у деяких і бажання) внесення до нього змін, невідомо у якому вигляді цей Закон набере чинності безпосередньо у січні 2016 року. Але є у Законі і позитивний момент, якого чекати залишилось недовго. Норми щодо скасування обов’язкової оцінки спадкового майна та земельних ділянок, наберуть чинності з наступного дня після офіційного опублікування цього Закону».


 

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую