ye-logo.v1.2

“Мій найкращий об'єкт ще попереду”, - проектувальник Валерій Шпак

Суспільство 9739

Про проектування заводів, елеваторів, автоцентрів та інших промислових об'єктів він може розповідати без упину.

 Адже це його робота та справа усього життя. Знайомтеся, наш сьогоднішній герой — Валерій Шпак. Він — інженер-конструктор у будівництві, керівник ТОВ “Мальта” (або “Проектної майстерні Шпака”, як він сам його називає) — маленького підприємства, яке ось уже 15 років робить великі справи. На його рахунку проектування різноманітних промислових об'єктів, торговельних центрів, автосалонів, стадіонів у Хмельницькому та багатьох інших українських містах. Цьогоріч його проекту, офісному центрі “Кряж” у Вінниці, присудили найвищу нагороду у галузі архітектури — державну премію. Втім, через останні політичні події її ще так і не вручили.

- Я родом з села Писарівка Волочиського району. Мама — бухгалтер, батько — музикант, викладав у сільській школі, грав, мабуть, на всіх інструментах.
Я з дитинства дуже любив малювати і майструвати. А ще в мене була тяга до наук, у нас в родині взагалі усі добре вчилися.
Закінчив Кам'янець-Подільський будівельний технікум, відслужив в армії у Москві, після чого вступив до Одеського будівельного інституту, на факультет конструювання промислового та цивільного будівництва. Вважаю, що отримав дуже гарну освіту, у викладачів можна було багато чому навчитися. Випускники нашої групи проектувальників-конструкторів, як правило, йшли працювати в Одеський “Воєнпроект”. Однак ми закінчили інститут у 1991 році і, нікому не потрібні, роз'їхалися, хто куди.
- Куди Ви поїхали?
- Я гарно вчився, на останньому курсі отримував ленінську стипендію, тому мав пільгу за розподілом на роботу. Направили у Чернівецьку “Облспоживспілку”, заступником з будівництва, але там на мене не чекали. Довелося самостійно шукати роботу.
У мене був хороший куратор групи Михайло Штемберг. Йому зараз 80 років, він живе і викладає в США, ми досі підтримуємо зв'язок і листуємося з ним. Так от, він дуже про мене турбувався і допомагав. Завдяки йому влаштувався в “Хмельницькагропроект”. Через два роки перейшов у “Цивільпромбуд”, оскільки хотів більше займатися проектуванням не сільськогосподарських, а цивільних об'єктів. Через рік був керівником проектної групи, через п'ять — головним інженером проектів. Пропрацював там 10 років, проектуючи здебільшого житлові багатоповерхові будинки.
Це були тяжкі часи для людей, держави. Роботи було багато, але виникали фінансові труднощі. Доводилося жити у гуртожитках, ночами креслити на кухнях... Але помаленьку отримав усе, що бажав.

На будівництві.


“Промислове проектування — складніше і цікавіше за житлове”
- Як прийшли у промислове будівництво?

- Якщо житлове проектування хоч якось розвивалося, промислове в 90-х переживало занепад. А воно — ще цікавіше, складніше, тут можна застосувати цікаві інженерні рішення, складні системи. І я зрозумів, що тут рано чи пізно будуть великі перспективи. Почав самотужки вивчати промислове проектування, переробляв невеликі об'єкти, наприклад, меблеві цехи. Поступово з'являвся досвід, цікаві ідеї. Багато спілкувався, завдяки чому з'явилися друзі. А потім вони заснували компанію “Немирів” і запропонували мені виконати реконструкцію старих заводів, а потім спроектувати новий завод на вільній земельній ділянці за межами міста Немирів. Це був наш перший самостійний проект, доволі успішний — на той час йому не було аналогів в Європі.
У 2000 році його навіть рекомендували до присудження Державної премії в галузі архітектури (аналог Шевченківської премії у мистецтві — прим. авт.). Проект потрапив у фінал, однак премію так і не отримав. У комітеті мотивували це тим, що це був горілчаний завод, мовляв, що ми будемо пропагувати.
- З цього почалося Ваше самостійне “плавання”?
- Так, цей проект дав поштовх для подальшої роботи. Адже для проектанта дуже важливо мати замовника і фінансування. І добре, коли замовник трохи дивакуватий, тобто захоче щось оригінальне, непросте. Як Гауді у Барселоні: щоб таке будувати, треба, щоб хтось захотів вкладати в це гроші.
Завдяки замовникам побував на стажуванні у Люксембурзі. На основі отриманих знань та досвіду розробив власну серію металевих конструкцій, яку в “Укрстальконструкції” називають гібридом. Вона ґрунтується на змішаній системі європейських і радянських стандартів. Люди, які розбираються в цій сфері, одразу бачать мій почерк.
Ось подивіться (показує фотографії — прим. авт.): колона то тонка, то широка, балки різного січення, і все на болтах. Я не визнаю зварювального апарату на будівельному майданчику. Тут дуже важлива точність, культура будівництва, чого важко досягти, застосовуючи варіння.

Дружина Алла - права рука у роботі.

“На відкритті об'єкта зникає втома і з'являється натхнення”
- У чому полягає специфіка промислового проектування?

- Проект складається з багатьох частин, він визначає не лише внутрішній і зовнішній вигляд споруди, а й де розміщуватимуться усі технологічні лінії, обладнання, трубопроводи, крани, освітлення, грозозахист, системи безпеки тощо.
Проектування — це колективна праця, тут задіяні люди різних спеціальностей: архітектори, конструктори, технологи, кошторисники, фахівці з сантехніки, газопостачання та інші. Це важкий скрупульозний труд, треба любити цю справу, щоб сидіти цілий день на місці і креслити, проводити розрахунки.
- І у Вашому колективі є усі ці фахівці?
- Так, наш невеликий колектив, у якому 15 чоловік, працює добре і злагоджено, за рік по 20-30 об'єктів робимо. Безперечно, іноді сперечаємося, адже у кожного своє бачення, але це робочі моменти.
Часто беру на роботу молодих спеціалістів, у яких мало досвіду. Хтось не витримує і швидко йде, інші за два-п'ять років стають професіоналами. В першу чергу ціную людські якості, працелюбність, посидючість, а таланти можна розвинути.
- Що найбільше подобається в роботі?
- При проектуванні великих складних об'єктів дуже втомлюєшся. Але коли приїздиш на відкриття, знімається вся втома і приходить натхнення. І думаєш, ні, це ще не найкращий мій проект, він ще попереду.
- Що цікавенького є у Вашому “творчому” доробку?
- Вінницька фабрика “Рошен”, Хмельницький завод пет-преформ “Сіріус Екстружен”, критий стадіон в Львівській області, синагога в Умані (замовник із Єрусалима), молочний завод “Люст Дорф”. На останньому ми, крім іншого, розробили складні очисні промислові споруди, яким немає аналогів в Україні.
За останні роки спроектували понад 40 автомобільних салонів по всій Україні, більше 10 елеваторів. Найкрупніший об'єкт — Одеський контейнерний термінал (периметр будівлі — 500х108 метрів, а уся проектна документація ледь поміститься у автомобіль). Однак через кризу його будівництво призупинили, лише фундамент готовий.
Дуже цікавий проект — офісний центр “Кряж”. Там такі спіральні сходи, що люди не можуть зрозуміти, за рахунок чого вони тримаються. Здається, що конструкція висить у повітрі, але в той же час вона дуже надійна. Є панорамні ліфти, але відвідувачі більше ходять сходами із цікавості.
До речі, “Кряж” теж висунули на Державну премію в галузі архітектури. І комітет проголосував позитивно. Однак через події в державі усе зависло в повітрі. В інтернеті є інформація про перемогу, друзі телефонують, вітають, але премії досі немає.

Офісний центр "Кряж" у Вінниці. Проекту присудили державну премію.


- Над чим працюєте зараз?
- Розробляємо мийку для молоковозів на заводі, автосалони у Житомирі, Вінниці, Хмельницькому, в Одесі — машинобудівний завод сільськогосподарської техніки.

“В дитинстві грав на баяні”
- Ви працюєте разом з дружиною. Навчалися також разом?

- Ми обоє з Волочиського району, але познайомилися в Кам'янці-Подільському в технікумі. Потім наші шляхи розійшлися: вона працювала у Запоріжжі, а я служив в армії. І випадково зустрілися на Київському вокзалі у Москві. Потім вона перевелася в Одеський інститут і потрапила в мою групу.
Алла — один з найсильніших конструкторів в Україні, вона теж захоплена цією справою. Взагалі, мені дуже пощастило з родиною. Я присвятив життя роботі, дружина і син це підтримали.
- Син пішов стежкою батьків? Ви його до цього спонукали?
- Ні, ми не хотіли, бо бачили, як наше життя складається, робота забирає багато часу. Батько вже помер, а я з ним не встиг наговоритися. А син каже: ви собі як знаєте, а я обрав професію. Зазвичай подають документи у кілька вузів, а ми ризиковано відвезли лише в один — Київський будівельний інститут. Але Дмитро вступив, ще й на бюджет. Він теж любить вчитися, зараз завершує другу вищу освіту — інститут міжнародних відносин, та ще й в аспірантуру поступив. 

Із сином Дмитром  у Карпатах. Лижний спорт полюбляє уся сім'я.

- Зараз задоволені, що син допомагає Вам?
- Дмитро вільно володіє англійською (іноземці навіть акценту не відчувають), непогано спілкується польською і французькою. Це дуже допомагає при створенні спільних з іноземцями проектів.
Хочеться, щоб він отримав інший досвід, поїхав на стажування у Варшаву чи ще кудись. У Німеччині є традиція: молодий чоловік має піти з дому на чотири роки, отримати новий досвід, тоді він зможе поглянути на те, що робив, збоку, тоді буде прогрес і гарний результат.
- Вдома сім'єю теж обговорюєте робочі питання?
- Так, хоча, може, це і не дуже добре. Як в офісі стоять принтери, комп'ютери, стоси паперів, так і вдома.
- Хоч іноді виходить вирватися на відпочинок?
- Збираємося спонтанно, за день-два до поїздки. Подорожуємо, як правило, великою компанією, по 10-16 чоловік. Друзі організовують поїздку, а ми — напохваті. Доводиться втікати, кидаючи усі справи. Більше люблю відпочивати з фотоапаратом і дивитися цікаві місця, як то Сингапур чи Барселона, ніж на пляжі лежати.
Взимку їздимо на лижі в Карпати. Дуже любимо цей вид спорту, у кожного члена сім'ї є свої лижі, спорядження.
- А Ви в батька за музичними здібностями не вдалися?
- На баяні колись грав, але востаннє років 20 тому брав його у руки. Навіть збереглася стаття про мене у газеті Московського військового округу “Червоний воїн” за 1985 рік, ілюстрована фотографією, на якій я граю на цьому інструменті.
В дитинстві брав участь у концертах разом з батьком. В армії служив у військах космічного зв'язку, отримав перший розряд з радіоспорту (швидкісна радіотелеграфія), що потребує хорошого слуху. Але співати не можу через травму горла.

Подружжя Шпаків полюбляє активний та насичений відпочинок.

На відкритті об'єкта.


Фото Дмитра СКРИПНИКА та з архіву Валерія ШПАКА.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую