ye-logo.v1.2

Ковбаса «з душком» та кефір з пліснявою

Економіка 1884

Кореспонденти «Є Поділля» перетворилися на незвичних покупців супермаркетів - шукали продукти, у яких закінчився термін придатності

«Купила в одному з супермаркетів Хмельницького запаковані фрукти (нектарини). Вдома розгорнула, а вони всі гнилі! І коштують немало – 23 гривні за кілограм. А запаковані акуратно, щоб не було видно, що вони гилі і плісняві». Такі СМС-повідомлення наша газета отримує майже щотижня. Певне, хоч раз у житті, кожен стикався з подібною проблемою – купив щось їстівне, а воно виявилося зовсім не їстівним. Частіше ми просто викидаємо зіпсований товар і намагаємося швидше забути про невдалу покупку. Однак, свої права споживача можна спробувати відстояти. Про неякісні продукти, куплені в магазині, можна повідомити в районну, міську чи обласну санітарно-епідеміологічну службу або в управління із захисту прав споживачів. Як зазначає завідуючий відділенням гігієни харчування обласної санепідстанції Ігор Баланюк, перевірки «по гарячих слідах» робити найкраще. Але підставою може бути лише скарга покупця. Щоправда, санітарні лікарі мають право перевірити тільки той товар, на який надійшла скарга. А управлінню у справах захисту прав споживачів для такої перевірки потрібно отримати ще й дозвіл з Києва. А звертаються в управління доволі часто. От нещодавно, розповідають фахівці, жінка принесла в управління цукор. Коли його перевірили, виявилося, що він на 26,5 відсотка складається з металевої стружки. І таких прикладів в управлінні можуть навести чимало.

На полицях супермаркетів залежуються молочна продукція й оселедці
Об’єктами для свого експерименту ми обрали супермаркети в Хмельницькому –  «Фуршет», «Сільпо», «Бакалію», «Вопак», у Кам’янці-Подільському – «Сільпо» та «Вопак» та у Городку – місцевої райспоживспілки.
Знайти у магазині товар, у якого закінчився термін зберігання, – це, виявляється, мистецтво. Навіть у досить невеликому супермаркеті у Городку довелося провести майже годину, щоб обстежити усі прилавки й полиці. Коли терпець майже увірвався, а руки стали липкими від сотні перемацаних пляшечок та упаковочок, знайшовся і перший трофей – на самому дні причаївся «Сир кисломолочний з наповнювачем «Полуниця», термін придатності якого закін- чився три дні тому і був добряче заліплений ціною. Більше тут не знайшли нічого. А от похід до «Вопака» у Ка-м’янці видався для нас вдалішим: питний йогурт, який мирно стояв на полиці, треба було спожити ще п’ять днів тому, а термін реалізації сирочка в шоколаді закінчився аж місяць тому.   У «Фуршеті» за пошуками можна провести цілий день. За годину вже втомлює- мося і вдовольняємося однією здобиччю – плавленим сирком, простроченим на добу. В «Бакалії» хоч усі дати нібито правильні, однак деколи цю дату важко прочитати. А от у «Сільпо» скільки не старалися, ніяких несвіжих харчів не знайшли.
Як розповідають в обласній санстанції, неякісну продукцію виявляють як у великих супермаркетах, так і в невеликих крамницях. Однак, у супер- маркеті людині простіше простежити за якістю – можна неспішно почитати етикетку. За кожним відділом у супер- маркеті закріплений працівник. У його обов’язки й входить стежити, чи не завалялося на полицях чогось несвіжого. І якщо ви побачили, що термін придатності продукту вже вийшов, слід сказати цьому працівнику. Крім того, за кожним продуктовим магазином закріплений ветеринарний лікар, який теж має стежити за якістю продукції.
                                                                                                     
Єдина гарантія – уважно читати етикетки
Тільки так можна вберегти себе від отруєнь неякісними продуктами, купленими в магазині.  Щоправда, торговельні заклади перевіряють і компетентні служби. Зокрема, управління у справах захисту споживачів, санепідстанція. Однак, їхні планові перевірки проводяться лише раз на рік. Та й то про перевірку ці служби зобов’язана попередити торговельний заклад за десять днів. Тому перевіряючим  навряд чи варто розраховувати на те, що вони знайдуть значні порушення. Інша справа – перевірка за скаргою чи повідомленням покупців. Про цей візит санітарних лікарів торговці заздалегідь не знають і не встигають підготуватися. Таким чином, як розповідає лікар  гігієни харчування обласної санітарно-епідеміологічної станції Надія Василенко, за п’ять місяців цього року санітарні лікарі зняли з реалізації 5 457 кілограмів харчової продукції  на понад 82 тисячі гривень. «Це, в основному, продукція, термін придатності якої закінчився або ж порушувалися умови зберігання, продукція без документів, які засвідчують її безпеку та якість, та, в якій після проведення бактеріологічних чи хімічних аналізів знайшли відхилення від норми, – пояснює Надія Миколаївна. – Найчастіше до цієї групи потрапляло масло вершкове. Вірніше, виробники писали, що це масло, а насправді це був спред. А от ковбасу знімали з реалізації через те, що у неї виявлявся прострочений термін реалізації. Адже деякі види ковбас справді мають тривалий термін реалізації – до 15 днів. Однак, натуральна ковбаса – тобто, виготовлена з м’яса та в натуральній оболонці, може зберігатися два-три дні. Часто продавці на це не зважають.Також вилучали з реалізації солону рибу  у вакуумній упаковці. На цій упаковці виробники пишуть термін реалізації та температурний режим зберігання. А продавці часто не звертають уваги на температурний режим і порушують його. Найбільше з реалізації знімали продукцію в Ізяславському, Волочиському, Кам’янець-Подільському, Новоуши- цькому, Хмельницькому районах та обласному центрі. Щороку від десяти до тридцяти закладів торгівлі та громадського харчування в області закриваються через значні порушення в роботі».
Однак, і ті рідкісні перевірки компетентними органами можуть майже припинитися. Адже уряд настійно рекомендує не турбувати підприємців без потреби.  Отож наша безпека залишається справою власної обережності й уважності. Передусім, перш ніж щось купити, слід уважно читати етикетку: дату виготовлення,  термін придатності, склад, умови зберігання. Особливу увагу звертайте на режим зберігання. Приміром, оселедець в упаковці при температурі від нуля до мінус п’яти градусів може зберігатися до 60 діб, а при плюсовій температурі – лише 30. І такі моменти важливо не пропустити. Якщо ж помічаєте неякісний продукт, вимагайте книгу скарг, звертайтеся у компетентні органи. В обласній службі із захисту прав споживачів у будні з 9.00 до 18.15 працює «гаряча телефонна лінія». За номером (0382) 76-29-29 можна отримати консультацію фахівця.



Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую