Гаряча тема:
- Війна
Пошті Поділля – 215 років
В енциклопедичних словниках зазначено коротко: «пошта — один з видів зв'язку, що забезпечує пересилання поштових від- правлень транспортними та іншими засобами»
Отже, зрозуміло, що історія пошти сягає глибини віків й народилася разом з потребою людей в отриманні звісток з інших місцевостей. Спочатку передача інформації здійснювалася через гінців — людей, які привозили або приносили як усні, так і письмові повідомлення. На землях Київської Русі вже із середини IX століття була встановлена повинність на населення — надавати по потребі для князівських гінців коней з візками. У XIII столітті зустрічаються звістки про деяку подобу перших поштових станцій, а в XVII- XVIII століттях уже діяли перші поштові контори. У всі згадані століття пошта була справою державною, отож й розвиток її відбувався згідно з устроєм та за законами тієї чи іншої держави. Коли Поділля перебувало у складі Київської Русі – ходили нашою землею князівські гінці, коли у складі Речі Посполітої – королівські кур’єри.
На Поділлі перші державні поштові установи з'являються на- прикінці XVIII століття – відразу після приєднання нашого краю до Російської імперії: 6 вересня 1795 року вийшов указ імператриці Катерини II «Об устроении почт и содержании оных в губерниях: Минской, Волынской, Подольской и Брацлавс- кой». Цей указ й можна вважати відправною точкою в історії Подільської пошти.
«дворянство расположить к ежегодному взносу…»
З тексту указу стає зрозуміло, що перед його виданням губернатори вищевказаних губерній-на- місництв надали в імператорську канцелярію повний опис іс- нуючих на цих землях шляхів і свої пропозиції щодо фінансових потреб на облаштованість поштового зв'язку. Вивчивши питання, імператриця повеліла: «...сделать все потребные и от вас за- висящие распоряжения, дабы почты во вверенных вам наместничествах исправное и безоста- новочное действие имели. Что касается до потребных по сде- ланным вами расчетам денег на учреждение и содержание почт, включая построение почтовых домов за три года, признали Мы за благо для всевозможного уравнения в сей повинности по губер- нии Минской 69000 рублей, по Волынской 68000 рублей, по Подольской 61000 рублей, по Брацлавской 67000 рублей, и препоручить в каждой дворянство расположить к ежегодному взносу в течение трех лет».
Отак! Не народ простий поборами й податками обкласти, а клас імущий, і за його рахунок зробити справу державної важливості. За те, що дворянство зобо- в'язали фінансувати облаштування та утримання пошти, далі в указі наказувалося: «...смотрители почтовых станций обязаны почту дворянства возить без оплаты раз или два в неделю, как то будет предусмотрено расписанием». Що ж, теж правильно — послуга за послугу.
В указі також порушувалися питання поштових доріг. «На знатнейших дорогах от столицы нашей, идущих, по которым скорое сообщение иметь, необходимо нужно иметь от 6 до 12 лошадей для курьеров Двора Нашего...» Установлювалася прогонна плата — по 2 копійки за версту. У додатку указу розписувалося, звідки й куди й через які населені пункти повинні пролягати поштові маршрути й де слід улаштувати станції, скільки мати на них коней і «листонош». Такі поштові дороги називалися трактами, і чимало з них пролягали через Подільську губернію.
Подільська пошта
Отже, з початку XIX століття почалося формування основної мережі поштовому зв'язку й, крім відновлення старих поштових доріг, утворювали нові поштові тракти. Як наслідок, до 1830-х років остаточно сформувалася розгалужена мережа трактів. У нас, на Поділлі, найголовніші поштові шляхи пройшли від Кам'я- нця-Подільського в Царство Польське (через Проскурів і Дубне) і в Бессарабію (через Жванець й Хотин); від Проскурова в Житомир (через Летичів і Хмільник); від Брацлава в Бессарабію (через Могилів-Подільський), у Київ (через Липовець і Житомир) і в Хер- сонську губернію (через Ольгополь і Балту). Це були так звані великі дороги. Крім того, існували малі поштові дороги: від Кам'янця в Могилів-Подільський (через Дунаївці), від Летичева в Бар, від Летичева в Брацлав (через Літин і Вінницю), від Брацлава в Новоросійську губернію (через Гайсин).
На всіх цих дорогах були обладнані поштові станції, розмір яких залежав від величини населеного пункту й інтенсивності проходження поштової кореспонденції. Наприклад, у губерн- ському Кам'янці-Подільському штат поштової станції складався з поштмейстера, його поміч- ника, бухгалтера, унтер-офіцера, 12 листонош і 2 сторожів. На постачанні стояло 24 коней для зв'язку й естафет. Для порівняння: у Летичеві, Літині, Проску- рові було по 10 працівників і по 20 коней. До кінця XIX століття довжина поштових доріг у губернії перевищувала 1120 верст, на них діяло 47 поштових станцій, на яких утримувалося більш півтори тисячі коней. На Поділлі пе- ревезення поштовими трактами здійснювали переважно так званими "фурами" – критими повоз- ками, на якій крім вантажу, могло розміститися кілька паса- жирів. Перевізників називали "фурманами" (саме звідти у нас стільки прізвищ на кшталт – Фурман, Фурманчук тощо).
Новий етап у розвитку поштового відомства – в 1885 році відбулось об'єднання поштових і телеграфних установ і була створена ціла розгалужена мережа принципово нових закладів зв'язку – у містах і містечках – поштово-телеграфні контори, у невеликих містечках і великих селах – поштово-телеграфні відділення або прості поштові від- ділення. Наприклад, на початку XX століття (дані на 1909 рік) у Проскурівському повіті були наступні установи зв'язку: пошто- во-телеграфні контори в Проскурову, Чорному Острові і Ярмо- линцях, поштово-телеграфні від- ділення в Сатанові, Фельштині, Тарноруді, поштові відділення у Кузьмині й Миколаєві. Одночасно етапні поштові станції з 1904 року перейшли у відомство земських управ. На Проскурівщині існувало 11 земських поштових станцій, усі вони були передані за контрактом на утримання купців і міщан, згідно якого зі скарбниці виплачувалося на кожного коня 180 рублів на рік. Усі інші витрати по функціонуванню станцій брали на себе утриму- вачі, маючи при цьому право на прибуток від надання поштових послуг (не забувши, звичайно, сплатити податок). Приміром, Проскурівська поштова станція мала 22 коней для перевезення пошти й 2 додаткових коней для екстрених повідомлень, утримувачами за контрактом були міщани Гольденберг і Сара Гинкер, щорічний прибуток вони одержували до 700 рублів кожний... Якщо порівняти з місяч- ною зарплатнею робітника (20-30 руб. на місяць) – погодьтесь, прибуток непоганий.
XX століття стало останнім в існуванні поштових трактів і кінних поштових станцій. Термінові повідомлення стали переда- вати по телеграфу й телефону, а кореспонденції, бандеролі й посилки – залізницею й автомобі- лями, сільських же листонош «озброїли» велосипедами. З початком ХХІ століття входить поняття електронна пошта, але, це вже сучасна історія…
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: