Гаряча тема:
- Війна
Ікона – це безгласна проповідь, міст між земним і небесним
Серед тисяч різних занять іконопис посідає унікальне місце. Ця професія передбачає не лише художню обдарованість, а й дар особливий – поклик малювати святі лики.
Іконописець – не творець того чи іншого образу, а лише провідник божественної краси. Відтак його визначальними рисами є віра у Всевишнього, смирення, чистота серця.
Про ці та інші постулати духовного мистецтва розмовляємо з молодим іконописцем Іллею Кутришем, який живе і працює в Хмельницькому.
Незважаючи на молодий вік, Ілля встиг здобути немало знань як з азів богослов’я, так і з самого іконопису.
Малював з дитинства, відчуваючи водночас потяг і до духовного життя. Шість років був послушником при монастирях – під Тернополем, біля Кракова, де познайомився з роботами майстрів-іконописців, узяв перші уроки цього мистецтва. Повернувшись до рідного Хмельницького, навчався у школі іконопису «Нікош». Каже, що вона дає гарні знання, але лише для початківців. Хотілося більшого, тому познайомився з талановитими і досвідченими представниками іконопису, зокрема, хмельничанином Андрієм Ісаєвим, у якого почав займатися індивідуально. І зараз молодий художник в пошуках та відкриттях. Часто подорожує, буває на виставках, знайомиться з колегами по пензлю. Брав участь у розписі храму селища Мар’янівка на Донеччині, проте вважає, що справжнім його покликанням є іконопис.
Дуже швидко Ілля зрозумів, що в мистецтві, до якого прилучився, суворо визначені правила, лише за умов дотримання яких намальований образ може отримати церковне благословення. Це не примха і не примус, а виправдані життям незмінні закони, які, власне, і роблять ікону вікном у вищий світ. Православна ікона бере початок від робіт візантійських майстрів, які зображували святих відмінними від звичайних людей, тому що внутрішньо такими вони і були. Величні образи відображували не світську красу, а ту, незбагненно-високу, космічну, яка є виявом вищих сил. Ілля стверджує, що справжня ікона – особлива, у неї живий погляд. «Буває, приходжу на виставку, а там, скажімо, з тридцяти представлених образів бачу лише три-чотири «живі»… Взагалі, в іконі найголовнішою визначальною рисою, яка наповнює її змістом, є власний ритм, внутрішнє життя», – зазначає художник.
А й справді, в теорії іконопису є багато тих моментів, які наводять на філософські роздуми. Скажімо, як не замислитись над тим, що сама ікона є п’ятим відображенням Бога. Перше – Син, Ісус Христос, друге – Божий сонм ангелів і архангелів; третім, уже духовно-тілесним відбитком Бога, є створена ним людина; четвертим – жива природа, світ рослин і тварин. А оскільки усі акти творіння Божого священні, то й іконографія є одним із церковних служінь – непростих, благословенних. Недарма для слов’ян іконописець ніколи не був просто ремісником, його вважали чудотворцем.
Людмила РУДКОВСЬКА.
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: