ye-logo.v1.2
22 Вересня, 2020

Український Хеловін

3039

Місцеві перегони відбудуться 31 жовтня, але правила гри досі залишаються невідомими

Після довготривалих суперечок та дискусій Верховна Рада, нарешті, остаточно визначилася з датою місцевих виборів. 31 жовтня країна буде обирати мерів, обласні, міські, районні і сільські ради. Відповідну постанову парламент прийняв минулого четверга. За це рішення проголосували 247 депутатів. Торгуватимуть місцями у списках А от за якими правилами відбуватимуться перегони, поки що достеменно невідомо. Насторожує прийнятий Верховною Радою у першому читанні новий закон про місцеві вибори, автором якого є лідер фракції Регіонів Олександр Єфремов. Він містить багато норм, що викликають шквал критики з боку опозиції. Перш за все, це зміна формату виборів. На всіх рівнях, за винятком сільських і селищних рад, обрання депутатів буде проводитися за змішаною системою, суть якої полягає в тому, що половину народних обранців висуватимуть політичні партії, але на певні округи, а іншу частину включать до списку. Незалежні експерти назвали цей законопроект таким, що провокує політичну корупцію. Його норми суперечать Конституції та копенгагенським документам ОБСЄ, які ратифікувала Україна, в один голос заявляють політологи. Не виправдаються сподівання багатьох українців, які прагнуть оновлення політичних еліт. «Аналіз закону показує, що влада взяла курс на консервацію самої себе», – так лаконічно оцінив цей документ директор Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Ігор Попов. Найбільш одіозними він назвав заборону самовисування претендентів на посаду місцевих голів та норму про обов’язковий річний термін реєстрації політичної сили на місцевому рівні. Такі обмеження блокують участь у виборах нових політичних проектів і змушують молодих політиків йти за списками старих партій, а це спокушає лідерів місцевих партійних осередків до торгівлі місцями у виборчих списках: «Власник партійного місцевого свідоцтва зараз починає аукціон: хто хоче висунутися від моєї партії, і хто більше дасть». Значно обмежуються можливості висування кандидатів у місцеві депутати і на посади мерів. Висувати і обирати можуть лише в тому випадку, якщо тебе підтримує певна політична сила. А новий закон поглиблює цю проблему обмеженням права різних політичних сил щодо можливості утворення блоків чи якихось об’єднань напередодні виборів. Адмінресурс – вічна тема Сьогодні деякі політики пророкують, що в разі втілення цього закону ми за кілька виборчих кампаній прийдемо до того варіанту, від якого відмовились в 89-му році, коли скасували сумнозвісну статтю Конституції СРСР, що забезпечувала і гарантувала права тільки одній політичній силі. Та не тільки опозиція не сприйняла належним чином проголосований у першому читанні закон. Навіть у самій Партії регіонів сьогодні немає однозначного ставлення до цього документа. Серед регіоналів є багато таких, хто відкрито висловлює своє невдоволення. Пояснюється це дуже просто: у багатьох областях, особливо в тих, які традиційно вважаються оплотом регіоналів, є велика кількість кандидатів, наприклад, на посади мера, які мають високі рейтинги, підтримку в населення, але вони не підтримуються своєю партією. Колись сподівались, що, будучи членами Партії регіонів, зможуть включитися в боротьбу, сформувавши свій блок, їх підтримає громадськість або підуть на вибори як самовисуванці. Сьогодні ж у них не залишається іншого шляху, як висловлювати протести. Коментуючи прийнятий у першому читанні закон, голова Комітету виборців України Олександр Черненко попереджає: «Буде ставка на адміністративний ресурс, правоохоронний ресурс, на підкуп виборців, причому грошовий, на фальсифікацію результатів виборів – тобто на те, що дає швидкий результат, тому що ніде у світі виборчі кампанії не проводяться в такі стислі терміни», – заявив він на прес-конференції, що відбулася минулого четверга. Водночас нагадав, що, згідно із новим законом, на виборчу кампанію відводиться лише 50 днів. При цьому висунення кандидатів розпочинається за 34 дні, на реєстрацію дається шість днів, і на передвиборну агітацію залишається лише 28 днів. «Провести нормальну, повноцінну агітаційну кампанію за 28 днів – нереально. Тут преференції будуть у тих, хто вже при владі або має значний вплив на адміністративний ресурс», – наголосив голова Комітету виборців України. Нових облич ми не побачимо Як вже говорилося вище, найбільш проблематичною нормою нового виборчого закону є положення про право на висунення кандидатів у депутати районних, обласних і міських рад, також у мери тільки для партійних організацій, які зареєстровані за рік до виборів. Не викликає сумніву, що закон спроектований таким чином, аби надати переваги лише Партії регіонів та в деякій мірі її сателітам. Тому що, коли партійний осередок не зареєстрований в районі за 365 днів до виборів, то ця партія брати участь в виборах в тому районі не зможе. А партії, які знаходяться сьогодні в певних партійних об’єд-наннях, тобто в блоках, взагалі повинні виходити самостійно, бо блоки не передбачаються. Таким чином, Гриценко, Яценюк, Кириленко, які очолюють сьогодні певні рейтингові політичні сили, на переважній більшості територій не зможуть брати участь в виборах. А БЮТ, блоку Литвина та іншим об’єднанням доведеться розпорошуватися і йти на вибори окремими політичними партіями. На думку політологів, найбільшої втрати від цього закону зазнає лідер партії «Сильна Україна» Сергій Тігіпко, політична партія якого ще маловідома на місцях. Таким чином Партія регіонів усуває свого найбільшого конкурента. Закон створює дуже серйозні проблеми в можливості виборців обрати своїх обранців. Ті, хто симпатизує певним політичним силам, не знайдуть у списках своїх кандидатів, а це понижує активність виборців, не дає їм можливості проявити своє головне право обирати. Хоча порівняно з тим законом, який діяв з поправками 2004 року, де ми взагалі мали тільки партійну систему навіть на рівні села, нинішній є певним кроком до демократизації суспільства. Продався? Герой! Та найбільше насторожує абсолютна неможливість відкликати тих, хто продався і перебіг до іншої політичної сили. Виборець на такого депутата не зможе вплинути, бо обирали-то його під іншими прапорами, з іншими зобов’язаннями, а він взяв та й подався в «тушки» за гроші, за посади чи під тиском. І спробуй відкликати такого запроданця. Не виключається і перетягування до певної політичної сили й тих депутатів, які були обрані за мажоритарним принципом. Не змінить ситуацію й висунення кандидатів від політичних партій за відкритими списками. Такі депутати стануть звичайними кріпаками, які голосуватимуть так, як скаже партійне керівництво. І нічим не будуть відрізнятися від тих обранців, які пройшли за закритими списками, як коти в мішку. Одним словом, протиріч у прийнятому в першому читанні законі є дуже багато. За тиждень-два буде проведено його друге слухання від результатів якого залежатиме подальший курс розвитку України. Яким шляхом підемо далі: демократичним чи нас перетворять в унітарну державу. Наразі питання залишається поки що відкритим.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини

Інформація з інших ресурсів

Останні оголошення
  Так  Ні, дякую