ye-logo.v1.2

Роман Семенуха про розвиток бізнесу, роль студентів і те, як «зшити» країну На правах реклами

Політика 2473
Роман Семенуха: Ми маємо зшити країну!
Роман Семенуха: Ми маємо зшити країну!. Фото: прес-служби народного депутата

Народний депутат України від Об’єднання “Самопоміч” відверто розповів про бюджет, здорожчання тарифів та чим здивували хмельницькі бізнесмени та студенти

До Хмельницького народний депутат приїжджав із робочим візитом, під час якого поспілкувався із підприємцями про хаос на митниці і непомірні штрафи, які знищують бізнес. А ось про бюджет, пенсійні зміни та у чому нинішня молодь є першою, розповів у інтерв’ю сайту «Є».

- Романе Сергійовичу, зараз чи не найактуальніша тема – бюджет країни, який прийняли у першому читанні. Як його оцінюєте?

- По-перше треба розуміти, що проект бюджету – це головний фінансовий документ, який визначає філософію розвитку або нерозвитку країни. По-друге, це останній бюджет, який прийняла Верховна Рада цього скликання. Тому перше, що дивує, точніше не дивує, це те, що жодна системна реформа не закладена в майбутній бюджет. Є величезні сумніви щодо правдивості дохідної частини. Є декілька цифр, які викликають здивування.

- Наприклад?

- До прикладу: від приватизаціїї. За всі роки функціонування урядів Яценюка і Гройсмана приватизація закладається на відмітці 17 мільярдів гривень, а поточного року – на відмітці 22 мільярда. Просте запитання до в.о. Міністра фінансів – поясніть структуру цих мільярдів? Тому що цьогоріч, станом на серпень, приватизували на суму менше 50 мільйонів гривень. Зверніть увагу: 50 мільйонів і 22 мільярди в плані! Щоб розуміти вагу абсурду, я скажу, що на всю закупівлю або модернізацію техніки для Збройних Сил України з бюджету виділено 16 мільярдів. Хоча особисто я є прихильником приватизації і хочу, щоб мене зрозуміли правильно: вважаю, що державні не стратегічні компанії та підприємства треба продавати. Сьогодні держпідприємства є найбільшими джерелами корупції. За 4 роки перебування в Раді я тепер знаю точно, де сидить біда!

Чимало питань виникає до видаткової частини бюджету. Я не можу пояснити, як можна збільшувати видатки на МВС, СБУ, загалом на силовиків майже на чверть – і це без Збройних Сил України. Нам розказують про оборонний бюджет? У моєму розумінні оборона – це розвідка: зовнішня, контррозвідка і, власне, ЗСУ. На модернізацію збройної техніки – цифра на рівні минулого року, а на будівництво житла для військовослужбовців – менше, ніж у минулому бюджеті. Те саме з освітою – не розумію, як можна заходити в освітню реформу, коли зарплата молодого вчителя 4,5 тисячі гривень, а прокурора – 17 тис. грн. Який, до того ж, має автівку з незрозумілих джерел за 50-70 тисяч доларів. Тому цей бюджет точно не є бюджетом розвитку.

Один із небагатьох плюсів цього бюджету, що заклали понад 50 млрд грн на дороги. Підсумовуючи скажу, що бюджет не несе жодної ключової реформи і є бюджетом соціального рабства, проїдання і економічної стагнації. Я не голосував за жоден бюджет у цій каденції.

- Кажете – бюджет проїдання, разом із тим суму виплат за субсидіями зменшують. Як ви загалом ставитеся до субсидій?

- Питання зменшення сум на субсидії потрібно ставити двом людям: міністру соціальної політики і прем’єр-міністру. І, в тому числі, депутатами від Хмельниччини, які за це проголосувати. Моя логіка проста: насправді люди сьогодні ставляться не заощадливо до споживання енергії. І варто було б витрачати кошти на всі ті омріяні і десятки разів обіцяні програми енергомодернізації, енергоефективності та так званих теплих кредитів. Про це говорили і обіцяли два останніх Уряди. Як і про монетизацію субсидії. Коли людина зрозуміє: від того, наскільки вона інвестує в свою квартиру чи приватний будинок, наскільки утепляє стіни, замінює батереї, вікна, загалом щось робить в будинку, залежить сума в платіжках. Саме це розуміння варто людям прививати. А у нас цього зроблено критично мало.

Чимало міст фактично вбивають ОСББ і відповідно, всі ті програми, які пов’язані з енергоефективністю. Натомість, нам уряд розказує, що українці стали багатшими. Формально так, на 10 % приблизно зросла середня заробітна плата. Але якщо подивитися на інфляцію, ключові показники по продовольчим товарам по енергоносіям, стає зрозуміло, що насправді все «з’їдається». Уряд, традиційно, замість того, щоб економити на собі й на великому олігархічному бізнесі, залазить в кишеню громадян, роблячи більш жорсткими умови для отримання субсидій. Хоча частково методи, які здійснює уряд, є об’єктивними: є людина, яка працює, сплачує податки, отримує білу зарплату і їй не дають субсидії, а є сусід, який працює «вчорну», не сплачує податки і йому нараховують субсидії. Є моменти несправидливості. Тому логіка зменшення фінансування на покриття субсидій виглядає дивною.

До того ж, ми вже почули про підвищення цін на газ на 23,5 відсотка, а показник по субсидіях розрахований, виходячи із попереднього тарафу на газ.

Я не голосував за жоден бюджет у цій каденції, - Роман Семенуха.

- Чи є шанси і можливості змінити ще щось у цьому проекті бюджету?

- Народний депутат від «Самопомочі» має певні можливості: скористатися правом законодавчої ініціативи і подати правки до бюджету, що було мною і депутатами фракції зроблено. Але… Нас 26 чоловік, а для прийняття рішення потрібно 226. Я реаліст. Зараз владі треба «накачати» поліцейську державу, щоб забезпечити собі результат. Для чого, думаєте, фінансуються в таких розмірах обласні та районні державні адміністрації? Це ж фінансування вибочих штабів Петра Порошенка! Для чого закладаються такі цифри по пенсіях? Щоб перед виборами дати по декілька сотень гривень подачки, щоб обрали чинного президента. Тому думаю, що навряд чи щось зміниться, але я вірю в мудрість українських людей і в те, що ми заслуговуємо на іншого президента.

- Що варто було б врахувати, з точки зору депутатів від «Самопомочі», щоб зміни, які відбуваються у пенсійному законодавстві, реально могли називатися реформами?

- Це велика окрема тема. Солідарна система не здатна забезпечити сьогодні українських пенсіонерів. І питання не лише в стані економіки країни – всі європейські нації старіють. Ми бідна держава і маємо найбільшу серед європейських країн трудову еміграцію. А що таке солідарна система – це коли працюючі утримують пенсіонерів. Тому перший крок, масштабний, можливо, не зовсім популярний, – це впровадження другого накопичувального рівня, який не змінить ситуацію пенсійного забезпечення для сьогоднішніх пенсіонерів, але може дати шанс, при грамотному провадженні, поколінню, котрому зараз 45 років і молодше, забезпечити себе. Якщо говорити про солідарну систему, ми маємо знайти ресурси для осучаснення пенсій людям, які прожили в селі. Така була складова радянської економіки, що навіть коли людина мала великий стаж роботи в селі, отримувала пенсії в рази меншу, аніж мешканці міст, хоч і аналогічно важко трудилася. Є проблема з неофіційним працевлаштуванням людей у 90-х роках – люди масово пішли на ринки і стали підприємцями. І люди не винні. Сьогодні саме для них критично не буде вистачати цього страхового стажу.

Другий етап реформування солідарного рівня – нам треба прибрати з видатків Пенсійного фонду ті, які є не властивими для нього, а залишити ті, які безпосередньо стосуються виплати пенсій за стажем. Є якась надбавка, тоді давайте дискутувати і виносити її до держбюджету, а не до пенсійного фонду. Нам треба мати не простий діалог із заробітчанами. Частина цих людей повернуться додому, і вони не сплачують соціальний внесок зараз. Але спочатку треба зробити все, щоб люди повірили в державу і, зокрема, через пенсійні програми. До речі, це людей краще прив’язує до країни. Люди мають розуміти: їхні пенсії будуть залежати від того, з якої зарплати вони будуть відраховувати єдиний соціальний внесок.

Нардеп відвідав одне із підприємств на Хмельниччині, яке виготовляє килими.

- Студенти і бізнес – дві хороші рушійні сили, з якими ви зустрічалися у Хмельницькому? Що почули і що вас здивувало?

- Почув проблему важливості економічного, географічного становища Хмельницької області та критичну потребу в дорогах, які б з’єднали її з Чернівцями, Вінницею, Києвом і Львовом. Колосальна потреба є в аеропорту. Були пропозиції зробити товарний термінал, де б накопичувалися великі вантажі і логістично розв’язувалися усією правобережною Україною. Це крута ідея і хочеться, щоб уряд посприяв в її реалізації. Хмельниччина має географічно вигідне положення. В те, що Уряд не дасть підтримки на будування аеропорту, не вірте. Саме під державні гарантії можна залучити інвестиції, кредити європейських установ, і можна було б побудувати аеропорт, відновити термінал. Це дало б потужний поштовх розвитку Хмельницького. Проживаючи в Харкові, я б залюбки з сім’єю відвідав Кам’янець-Подільську фортецю. Це ж фантастика! Але ми про неї не знаємо! Ми не бачимо свою країну. Про яку єдність може йти мова? Ваших студентів запитав, хто з них був у Варшаві – жодна рука не була піднята, крім викладачів! Ми маємо зшити країну. Адже сьогоднішня молодь – це перше покоління людей, які через рік-два підуть будувати кар’єру, будучи народженими в незалежній державі. Ми – покоління покалічених батьків і прадідів – не можемо усвідомити цей факт. Одна мудра людина сказала, що після голодомору лише четверте покоління позбувається страху. Теперішня молодь – це перше покоління, яке будуватиме нашу державу. Від них залежить наше майбутнє. Ми маємо переконувати їх, що потрібно вірити в нашу державу.
 

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую