ye-logo.v1.2

Реформа освіти: чи готовий Хмельницький вчитися за новими правилами?

Суспільство 4653
Роман Миколаїв: "Величезна помилка законотворців у тому, що вони вже зараз ввели автономію шкіл"
Роман Миколаїв: "Величезна помилка законотворців у тому, що вони вже зараз ввели автономію шкіл". Фото: з архіву редакції

У вересні Верховна Рада проголосувала за Закон «Про освіту».

Вже з наступного навчального року першокласники почнуть вчитися за новою програмою: 12-річна школа, інтегроване навчання, відсутність домашнього завдання, відсутність будь-якого оцінювання... Також, нас чекають автономія шкіл, конкурси на посаду директорів та багато іншого.

Як освітня реформа буде втілюватися в життя в хмельницьких школах та чого чекати школярам, батькам, вчителям, - ми запитали у директора Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради Романа Миколаєва.

- Романе Дмитровичу, які ваші перші враження після прочитання закону?

- Без перебільшення потужний закон. Сподобалося, що закон дає академічну свободу для викладача. Створюється хороше підгрунтя для особистісного розвитку, щоб викладач вищої школи розвивався. Але вважаю, що величезна помилка законотворців у тому, що вони вже зараз ввели автономію шкіл. До прикладу, уже з 28 вересня я не маю права приймати на роботу педагогів, це роблять директори самостійно. Але я прошу керівників шкіл знайомити мене з ними, оскільки є загроза спекуляції на цій темі.

- Чому ви вважаєте, що це завчасно?

- Тому, що наше суспільство не готове до прийняття адекватних рішень. Загалом громадянське суспільство у нас не сформоване. Відтак, створюється грунт для маніпуляцій керівниками шкіл. Виникають корупційні ризики. Думаю, держава рано відпустила віжки, цей процес треба розтягнути принаймні на десять років.

Зараз вводяться конкурсні обрання директорів. Ми до них вже готові. У будь-якому разі ми б запровадили цього літа конкурси, незалежно чи прийняли б закон. Що дає закон? Там вказано, якщо людина стає директором перший раз, обирається на два роки. Другий раз - на шість років. Тобто, фактично їй гарантується шість років соцзахисту. Уявляєте, людина без управлінського досвіду починає набирати педагогів. Ну гаразд місто, тут хоч громадянське суспільство не розвивається, але є люди, які теми піднімають і не дають керівникам розслаблятися. А уявіть, що в селах буде робитися, коли там клани в школах працюють! А директорам при цьому дадуть право не узгоджувати педпрацівників.

- Яка відповідальність у таких випадках покладається на директорів?

- У кожній області буде створена Державна агенція по нагляду за якістю надання освітніх послуг. Ми втрачаємо функцію контролю і стаємо Державно-громадським органом по управлінню галузі освіти. Атестацію шкіл ми вже не будемо проводити, лише атестацію педпрацівників. Як я можу розуміти, чи дає вчитель якісні знання, якщо я не бачу як він готується до проведення уроку? Відпустили учителів у вільне плавання без контролю. Тому не варто розраховувати, що освіта буде прозора. Там далі буде процвітати репетиторство, там далі будуть продаватися оцінки. І введення навіть електронного журналу, не суттєво вплине на цей процес, якщо ми повністю втрачаємо функцію контролю. З іншого боку, в кожній області з’являються агенції, які будуть виконувати контролюючі функції.

Читайте також: Збільшення зарплат, 12-річна школа та автономія навчальних закладів - що ще принесуть нові стандарти освіти

Написати закон легше, ніж його виконати

- Що із нововведень у Хмельницькому буде легко втілити, а з чим можуть виникнути проблеми, або до чого ми не готові?

- Шкільна освіта 12-років, я повністю підтримую. Майже над усім треба буде багато працювати. Найперше, це звичайно перші класи, які наступного року будуть набиратися. У нас спаду народжуваності немає, є міграційні процеси із сільської місцевості. Закриваються малокомплектні школи і будуть далі закриватися по області. Хмельницька область займає четверте місце по Україні за кількістю малокомплектних шкіл. Відповідно Красилівський, Деражнянський, Хмельницький, Волочиський райони по трохи будуть перебиратися до Хмельницького.
Що вимагає реформа: одинарні парти, 40 найменувань обладнання, якого в нас немає. У нас досі не навчені педагоги, які з наступного першого вересня мають вчити за новими правилами. А нова програма передбачає повну відсутність домашнього завдання, відсутність будь якого оцінювання, відсутність підручників, інтегровані уроки, Наприклад, що таке дощ з точки зору фізики, математики, літератури. Це дуже цікаво, але хто вміє так навчати? 22 тисячі вчителів початкової освіти в Україні. У нас в місті вісім тисяч педпрацівників, з них початкова школа близько 2,5 тисяч. Хто їх навчить?

З наступного року школярі навчатимуться 12 років.

- Скільки часу треба щоб навчити вчителів?

- Навчати вже зараз треба, проводити семінари, перекваліфікації. Новою методикою навчання поки що наш вчитель не володіє. У нас 54% вчителів зі стажем від 15 років. Це педагоги пенсійного і передпенсійного віку. Тобто, розумієте їхню здатність до модифікації? Тому питання підручників чи одинарних парт – це не настільки гостре питання, як підготовка вчителів. Тільки цього року у нас 132 перших класи, це 132 комплекти парт. Минулого року один комплект коштував 32 тисячі гривень. Наступного року враховуючи інфляційні процеси, один комплект буде коштувати близько 40 тисяч.

- Тепер не 10 парт на 20 учнів, а кожному по парті. Відповідно і класи мають бути більші?

- За рекомендаціями, парти мають розташовуватися півколом. Школи у нас радянського типу і розраховані класи на 40 чоловік. Тому місця вистачить.

Читайте також: У хмельницьких школах запровадять електронний журнал

- Які ще змінити будуть?

- Врешті зараз суттєвих не буде, вони розпочнуться з 2027 року, коли буде перший проведений ДПА в формі ЗНО. До того часу все буде так само.

- Інклюзивна освіта – це теж одне із основних дуже важливих нововведень. Чи готовий Хмельницький до її втілення?

- Закон «Про інклюзивну освіту» передбачає інклюзію у всіх навчальних закладах. Це людяно, гуманно, але технічно дуже складно. Складніше ніж з партами. Треба переобладнати приміщення, встановити ліфти, а десь це технічно не можливо. Проекти шкіл не дозволяють їх втиснути. Зараз я не готовий сказати, який у нас вихід. Поки що говорю про створення кущових шкіл інклюзиву. Цього року у нас лише 11 заяв на інклюзію по всьому місту. З тими, що є, разом кілька десятків учнів по місту. Це не значить, що у нас так мало дітей з особливими потребами, це говорить про те, що батьки не хочуть їх діагностувати.

Комунікація важлива

- Можете сказати на скільки були виправдані найперші заміни директорів, які були такі скандальні?

- Завдяки ним ми серйозно переламали систему з добровільними батьківськими внесками. Проблема не зникла, але ми серйозно переламали кістяк, на якому вона трималася. У деяких закладах було по три різноманітних фонди. Тепер ми переходимо до напрацювання добрих традицій. Ми вже завершили проект «Положення про конкурс па заміщення вакантних посад керівників закладів освіти». На найближчій сесії Хмельницької міської ради ми його затверджуємо. Вже є вакансія в школі №19. Директор перейшов на посаду вчителя в іншу школу, змінив місце. Це буде перший конкурс, через місяць-два ми його проведемо.

У нас створена робоча група із керівників закладів освіти, які працюють над інноваційними формами навчання в закладах. Зокрема в нас є хороший проект, він вже реалізований в двох наших закладах, називається «Школа – територія прав людини», ми хочемо включити всі школи міста, аби наші діти, батьки посилено залучалися до заходів, семінарів, тренінгів для вивчення своїх прав.

Разом із тим, двом керівникам, яких ми призначали, контракт не продовжили. Виявилося, що люди не на своєму місці. Йдуть позитивні відгуки по 17 ліцею. По школі №4 одночасно позитивні і негативні, бо це єдина школа де залишилася російська мова. Але директор питання вирішив, цього року останній рік, коли там вивчається російська мова. Гарні відгуки про 20-ту школу, директор зав’язав контакти з поляками. Наших дітей туди возили, поляків сюди.

Читайте також: У Хмельницькому знову пройде батьківський форум із «наболілими» темами

- Чи бачите ви зміни у комунікації між батьками, вчителями і керівництвом школи?

- Ні. Комунікація, на жаль, не змінилася. У батьків не має віри, що щось може змінитися. Приймаються абсолютно неадекватні рішення. Батьки керуються думкою, що легше по сто гривень "скинутися" і проблему вирішити, ніж до влади звернутися. Громадянське суспільство передбачає активну комунікацію в середині суспільства. Насправді, більшість проблем, які батьки намагаються вирішити самостійно, легко може вирішити орган влади, який цими ж громадянами обраний. Це показала ситуація з книжками, коли батьки готові були кидатися грошима, а насправді ми за два дні знайшли усі необхідні книжки.

- Можливо, комунікація залежить і від роботи батьківських комітетів у школах? Наскільки вони дієві у нас?

- Вони потрібні, але не скрізь дієві, на жаль. Адже батьківський комітет – це зв’язковий елемент між директором, педагогом і департаментом освіти. Але, на жаль, у нас вони зводяться до проміжних фінансово-розподільних організацій. У більшості випадків – це зібрати гроші дівчаткам, хлопчикам на свята, організувати поїздку на фонтани. Але є комітети, які дійсно гарно працюють, до прикладу, у НВК 10. Роль батьківського комітету мала б проявлятися на рівні закладу освіти, вони ж безпосередньо спілкуються з дітьми і знають, які проблеми існують конкретно в тому закладі. Батьки мали б бути дорадчим органом при директорові, які дають своє бачення вирішення проблеми.

- І наостанок. Вас вітали з Днем вчителя? Приносили кульки-конверти?

- Так, телефонували, вітали. Але нічого ніхто не приносив, у нас не прийнято, але інформація про те, що дарували вчителям конверти, до мене доходила.  

Читайте також: До школи на велосипеді: чи користуються хмельницькі школярі новенькими велопарковками

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую