Гаряча тема:
- Війна
«Учитися стало краще, учитися стало веселіше!»
Сучасність вимагає від учителів і учнів величезного запасу знань у сфері інформаційних технологій
«Щоденник на стіл!»
Цей нехитрий вислів, на відміну від самих щоденників, за кілька десятиліть зовсім не змінився. А ось від колишніх радянських оцінників у третьому тисячолітті залишилася хіба що назва. Щоденники не лише стали у сотні разів яскравішими, але й – значно інформативнішими. Відомості про зірок шоу-бізнесу й інформація на кшталт «цей день в історії», а також всілякі таблиці, формули, теореми, підказки й відповіді… Канули в Лету і власноручно створені на сторінках щоденників написи: «Ура! Канікули!» або «Зима прийшла – вихідні принесла!».
Сучасний «розумний» щоденник сам знає, коли канікули і сам вітає з цим свого господаря. Зате тепер немає сенсу ховати його від батьків і склеювати дві сторінки в одну у разі отримання двійки. Адже на додачу до класичного оцінника вчителі активно використовують новий метод: інформування батьків про успішність їхніх чад через SMS або Інтернет. Ідея створення електронних щоденників та журналів виникла у Західній Європі на початку 2000 року. Дуже скоро їх почали використовувати і в українських школах. Тож існує величезна ймовірність того, що вислів «щоденник на стіл!» доживає свої останні роки.
«До дошки піде…»
«Шопінг, який приніс би мені задоволення – це придбання для моєї школи суперсучасних ка¬бінетів інформатики, хімії і фізики, а також – інтерактивної дошки», – в одному з весняних опитувань «Проскурівського телеграфу» зізналася журналістам директор хмельницького ліцею №17 Броніслава Бейдерман. Схоже, крейда з ганчіркою скоро також відійдуть у минуле. Принаймні багато українських шкіл інтерактивні дошки, як і віртуальні щоденники, вже мають. «Все швидко, красиво і сучасно, – зізнаються новоспечені власники диковинки, – взяв стілус, тицьнув у дошку і з’явився потрібний малюнок».
«Висока роздільна здатність кольорових зображень на екрані приваблює дітей, – розповідає Броніслава Володимирівна, – допомагає вчителю «оживити» урок. Наочні матеріали у формі взаємопов'язаних об'єктів і картинок, відеофрагменти, можливості виділення тексту рамками будь-якого кольору і форми забезпечують загальну увагу учнів до усього, що відбувається на екрані».
«За чим черга?» – «За «Ідіотом»
Книги Федора Достоєвського, Лева Толстого, Івана Тургєнєва та багатьох інших авторів запоєм читалися і колекціонувалися усіма радянськими громадянами. А ось придбати їх, особливо багатотомники, було не так-то просто. Зазвичай, черга за книжками формувалася ще з ночі. Люди слухали ворожі голоси з портативних приймачів, аж доки о 10.00 не відчинявся пункт продажу дефіциту.
У третьому ж тисячолітті читати абсолютно все, а не лише класиків, можна навіть не виходячи з дому. Через Інтернет замовляють книги з доставкою до власної квартири, їх читають он-лайн просто з монітора, або придбавши будь-де, електронну чи аудіо-книгу і закачавши туди сотню улюблених авторів.
Кіно на простирадлі
Сьогодні важко відшукати дитину, яка знає, що таке діафільми та фільмоскопи. Проте ще кілька десятиліть тому ці апарати були у багатьох – і «рухомі картинки» із задоволенням дивилися всі. Стільці й табурети ставили у декілька рядів: коли не поміщалися в квартирі, сеанс проводили ввечері навіть у дворі. Один заправляв діафільм у фільмоскоп, інший – крутив рипучу ручку, третій – читав текст. Усі сідали, з'являвся перший кадр – і починалося диво. Проте прогрес незворотній, діафільми тихо пішли в історію і якось непомітно стали майже раритетами. Натомість кожен школяр, навіть молодшої школи, давним-давно знає, що таке «3D». А багато хто з них вже навіть випробували власні сили у режисурі. Друг запізнився на урок чи старшокласники побилися на спортивному майданчику – мобільні телефони одразу ж з’являються у руках юних операторів. Потім усе це «кочує» до Інтернету й активно обговорюється.
Збір макулатури і металобрухту
Це заняття наші батьки і бабусі-дідусі вважали священним обов’язком будь-якого радянського школяра. А ось отримані гроші ніхто і не думав залишати собі на морозиво чи кіно. У такий спосіб у Каневі, на кошти, зароблені учнями Радянського Союзу збором паперового і металевого непотребу, була збудована бібліотека-музей А. Гайдара.
Нинішня молодь теж пам'ятає ідеали тих часів, і активно втілює їх у життя – щоправда, не завжди законним шляхом. Частенько доводиться чути, як молодики, озброївшись ломами й мішками, вирушають на «полювання» за зливними решітками й люками, маючи намір здати їх на металобрухт. Що ж до сучасних шкіл, то у них, за звичай, віддають перевагу не сировині для переробки, а готівці: «на фонд школи», «фонд класу», «подарунок школі на випуск».
«Товаришу Висоцькій на довгу пам'ять!»
У школі майже у кожної пересічної дівчинки-школярки, учениці шостого-восьмого класу, був такий собі товстенький, гарно оформлений зошиток. Він призначався не для домашніх вправ з іноземної мови і не для математичних графіків. Цей зошит – розцяцькований червоними сердечками й рожевими квіточками, обклеєний вирізками з журналів і листівок, розмальований кольоровими олівцями, ще й тишком-нишком набризканий маминими парфумами… На його сторінках найліпші друзі, товариші й однокласники бажали «успіхів у праці й політичній підготовці», писали тексти популярних пісень і рецепти «королівських» тортів…
У наш час деякі романтичні особи ще також заводять подібні зошити. Щоправда, побажання («Не цілуй його – не вартий він того!»), рецепти (суші «Хосьомаки») та кумири – стали іншими.
Проте будь-які рейтинги б’ють соціальні мережі, з їхніми «розумними думками-статусами», «коментами» до фото, скопійованими у одних друзів і розісланими іншим вітаннями і кумедними історіями... Саме тут, обзавівшись власною сторінкою, а то й кількома, хлопчики та дівчатка проводять більшість позашкільного часу.
Головне – золота середина
«Відповіді у книгах були завжди, – каже практикуючий психолог Галина Орєхова. – Згадайте свої шкільні роки, чи не заглядали ви в кінець підручника, аби перевірити, чи правильно розв’язали задачу?! Інша річ, що теперішні розв’язки всіх вправ, готові твори, перекази, відповіді на білети – велика спокуса нічого не робити. Усього повинно бути в міру. Вміння працювати і розвивати свою терплячість слід прищеплювали дітям змалку. Не варто чекати, що це за вас зроблять вихователі чи вчителі.
Нам не вдасться уникнути науково-технічного прогресу, тому не треба боятися його досягнень. Так, як і не потрібно надмірно ними захоплюватися.
Щодо соціальних мереж та Інтернету, зокрема, то це, як не крутіть, теж своєрідне спілкування. Якщо дитині бракує його в реальному житті, вона тягнеться у віртуальні світи, частково компенсуючи потребу там. У 70% сучасних сімей спілкування зім’яте до формальностей: «Привіт! Як справи? Ти поїв? Уроки зробив? Сміття виніс?». Мені багато доводиться спілкуватися з дітьми. Дуже часто на, здавалося б, нескладне запитання: «А хто твоя сім’я?» – чую приголомшливі відповіді. Діти 5-6 річного віку кажуть: «Дід Мороз, Бабайка, Міккі Маус». Спілкування у родині не повинно бути формальним: зібралися, поїли і розійшлися по своїх кімнатах. Тоді проблем буде значно менше».
«Битва» шкіл: минула проти сучасної
СРСР: «Це жах! Ваша донька прийшла до школи з нафарбованими віями!».
2011: «Це жах! Ваша донька прийшла до школи з не нафарбованими віями!».
СРСР: «Ваша донька прийшла до школу з несвіжим комірцем!».
2011: «Ваша донька прийшла до школи в спідниці, коротшій за її нігті!».
СРСР: «Ваш син на уроках постійно розмовляє з сусідом по парті!».
2011: «Ваш син уроках постійно переписується по «асці» з сусідом по парті!».
СРСР: «Коли всім класом ходили в кіно на фільм «Чапаєв», ваш син на весь зал кричав: «Бий білих!».
2011: «Коли всім класом ходили в кіно на фільм «Аватар», після перегляду ваш син відмовився віддавати окуляри «3D!».
СРСР: «Вашого сина привів до школи дільничний, за те, що переводив бабусь через вулицю на червоне світло!».
2011: «Вашого сина привели до школи омонівці, за те, що переводив бабусь через вулицю за гроші без їхньої на те згоди!».
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: