ye-logo.v1.2

Нові російські фейки про церкву, мобілізацію та ЗСУ: підбірка тижня

Суспільство 2032
Підбірка фейків за тиждень
Підбірка фейків за тиждень. Фото: ukrinform.ua

Пропагандисти використовують декілька тактик поширення дезінформації.

Російська пропаганда продовжує виробляти та поширювати різноманітні фейки на окремі теми, намагаючи дискредитувати ЗСУ, Православну церкву України.

Фейк про церкву та листівку для ЗСУ

Освітній портал “Нота Єнота” розповідає про фейк, який вигадали у пропагандиста Володимира Соловйова, а далі почали поширювати в соціальних мережах.

Так, у мережах поширюють фейкову листівку, яку нібито знайшли на залишених позиціях наших військових під Бахмутом. А у листівці нібито заклик вбивати від імені Православної церкви України.

Фактчекери розібрали листівку, яка виявилась підробкою:

Листівка зроблена від імені Київського патріархату, якого де-факто немає в Україні з 2018 року.

Крім того, у складі Православної церкви України немає «Відділу по взаємодії із Збройними силами та правоохоронними органами України». Такий відділ є у російській православній церкві (в Україні відомої як церква московського патріархату).

До того ж, Варсонофій, чиїм іменем підписано цю листівку, насправді митрополит Української православної церкви московського патріархату.

Раніше “Сайт “Є” писав, що проросійські телеграм-канали поширили фейкове оголошення, нібито в Україні не визнаватимуть хрещення в Українській православній церкві московського патріархату (УПЦ МП).

Черговий фейк про мобілізацію

У мережі запустили чергову дезінформаційну кампанію про те, що Україна нібито повністю виснажила свій мобілізаційний ресурс.

Фейки на тему мобілізації російська пропаганда постійно вигадує. Таким чином, представники країни-агресора намагаються нагнітати паінку серед населення України.

Так, нещодавно у російських медіа та проросійських телеграм-каналах поширюють новину, що нібито «після мобілізації жінок» в Україні почали мобілізувати собак.

Тепер деякі користувачі мережі поширили інформацію про те, що з початку березня в Україні нібито було збільшено віковий поріг придатних до мобілізації громадян України – до 62 років, відповідне «розпорядження» нібито було розіслано центрам комплектування, пише видання “Стоп Фейк”.



Насправді ця інформація не відповідає дійсності.

Починаючи з 19 лютого, в Україні дію воєнного стану і загальну мобілізацію було продовжено ще на 90 днів – до 20 травня 2023 року.

Порядок проведення мобілізації регулює Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та «Положення про підготовку та проведення призову громадян України на строкову військову службу і прийняття призовників на військову службу за контрактом», затверджене постановою Кабінету Міністрів Украины №352.

Відповідно до Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (стаття 22), повістки видають усім військовозобов’язаним чоловікам віком від 18 до 60 років. Граничний вік перебування на військовій службі для військовослужбовців, які проходять військову службу під час особливого періоду, встановлюється: до 60 років – для осіб рядового, сержантського і старшинського складу, молодшого і старшого офіцерського складу та до 65 років – для вищого офіцерського складу.

Крім того, згідно з частиною 2 статті 22, військовослужбовці Збройних Сил України та інших військових формувань, які мають високу професійну підготовку, досвід практичної роботи на посаді, а також визнані військово-лікарською комісією придатними за станом здоров’я для проходження військової служби, за власним бажанням можуть служити ще додаткових 5 років після досягнення граничного віку.

Отже, особи віком від 60 років можуть підлягати мобілізації тільки в тому разі, якщо вони належать до вищого офіцерського складу.



Начальник управління персоналу штабу Командування Сухопутних військ Збройних Сил України полковник Роман Горбач повідомив, що зараз призивають військових з досвідом і фахівців без досвіду.

«Нам сьогодні потрібні фахівці як на нові зразки озброєння, надані партнерами, так і на поповнення втрат. Насамперед мобілізують особовий склад за певними обліково-військовими спеціальностями», – пояснив Роман Горбач.

Військовий наголосив, що в Україні не існує ніяких хвиль мобілізації – загальна мобілізація триває безперервно з 24 лютого 2022 року.

Знову фейк про донорство

У проросійських пабліках активно поширюють фото із начебто оголошенням медичного онлайн-хабу «DOC.UA» про те, що з 1 березня 2023 року донором крові зможуть бути лише «чистокровні українці, а іноземним громадянам бути донорами заборонено», пише паблік "По той бік новин".

Голова наглядової ради групи компаній «Ефективні інвестиції», до складу яких входить і DOC.UA Ігор Ліскі у фейсбуці опублікував спростування щодо цього «оголошення». На його думку, це справа рук чорних маркетологів і їхніх конкурентів. Тим же, хто допоможе знайти цих людей, навіть обіцяє винагороду.Паралельно розповів, що напишуть заяву у поліцію.



«Я все розумію, може, комусь заважає розвиток та зростання нашої компанії, та не вистачає розуму, чи натхнення конкурувати саме продуктом та сервісом…Але ж зрозумійте, це може когось надихнути на расову або націоналістичну ворожнечу, і це точно буде грати на руку ворогу!», – написав Ігор Ліскі.

Згодом Ліскі зроби інший допис: що це «оголошення» – не про конкуренцію, а звичайна пропаганда росіян і пообіцяв написати заяву вже до СБУ.

На фейсбук-сторінці ж самого онлайн-сервісу нагадали, що вони не займаються зборами крові.

“Ми хочемо зазначити, що не маємо стосунку до жодного збору крові чи до будь-яких інших процедур, пов'язаних з донорством», адже Doc.ua – це база даних медзакладів та різних фахівців, відповідно за їхньої спеціальністю – психологів, трихологів, кардіологів, гінекологів і т.д”, - розповіли в компанії.

Що ж до начебто заборони іноземцям бути донорами крові, то нагадуємо: в Україні робити це можуть українці, а також іноземці, які мають постійну посвідку на проживання в Україні.

Обмеження є лише ось такі: «донором крові або плазми крові може бути кожен дієздатний громадянин України віком від 18 років, який має вагу не менше 50 кг та пройшов відповідне медичне обстеження у медичному закладі перед забором крові і не має протипоказань», – про це йдеться у правах донорів, описаних на сайті Мін’юсту

Раніше росіяни поширювали фейк, що нібито в Україні закликають здавати кров школярів.

Тактика стереотипів

Видання “Детектор медіа” продовжує пояснювати щодо інструментів російської пропаганди. Зокрема, як медійники рф використовують тактику навішування ярликів (формування стереотипів)

Навішування ярликів (формування стереотипів) — одна із найпоширеніших тактик пропаганди. Пропагандисти надають явищу/процесу, проти якого працюють, негативного змісту, використовуючи навмисну назву чи характеристику, які викликають негативні асоціації. Рідше цю тактику використовують у позитивній конотації, наприклад називаючи певну групу людей героями.

До прикладу, російська пропаганда називає українських військовослужбовців «бойовиками», «нациками», «неонацистами». Всі ці терміни мають негативне забарвлення й спричиняють асоціації страху перед військовими. У такий спосіб пропагандисти намагаються нівелювати образ українського військовослужбовця як захисника українського народу й України. Водночас поєднуючи навішування ярликів і підміну понять, агітпроп створює російським військовослужбовцям образ «захисника вітчизни», попри те, що воюють вони на чужій території.

Ще одним прикладом може слугувати використання перекрученого ярлика «нєзалєжная» щодо Укрїни. Пропагандисти навмисно не перекладають слово «незалежна» російською (независимая), а створюють щось середнє. У такий спосіб, через карикатурність позначення, агітпроп формує негативне ставлення до України як до окремої, самостійної та незалежної держави. Також пропагандисти використовують цей ярлик для підживлення наративу про «зовнішнє управління в Україні».

Щодо використання стереотипів, то найліпше демонструє цю тактику «меншовартісне» ставлення росіян до українців — як до «нерозумних, безпорадних молодших братів і сестер». Попри те, що Україна історично є правонаступницею Київської Русі, Київ є давнішим містом, ніж Москва. Після розпаду СРСР у російській риториці наголошували на «побратимстві народів», «спільній культурі», «спільних цінностях». Саме ці стереотипи використовували й у 2014 році. Мовляв, «брат іде на брата», і це «погано». За версією агітпропу, Україна, керуючись «родинними почуттями», не мала б чинити опір Росії.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую