Гаряча тема:
- Війна
Ткацькі верстати припадають пилом на горищах
В одному із хмельницьких осередків ткацтва на Славутчині й раді були б поділитися досвідом, та ні з ким
Як розповідає одна із народних майстринь Славутчини Марія Дзюбак, раніше у них «все село ткало». Та нині серед мешканців села Нараївка залишилося лише кілька жінок, які хоча б знають, як це робиться.
«Хмельниччина у свій час була однією із тих областей, де ткацтво було широко розвинене. Зокрема, село Нараївка на Славутчині – один із найбільших ткацьких осередків в області, – розповідає голова Хмельницького обласного осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України, заступник директора Хмельницького обласного науково-методичного центру культури і мистецтва Таїсія Стан. - Нині тут залишилося чотири-п'ять майстринь. Вони б і раді передати свої знання, так нікому».
«Бабусині» премудрості
Ніна Панчук єдина, у кого й досі зберігся ткацький верстат. Майстриня розповідає, що більшу частину виробів повіддавала дітям. Та й сам верстат, який її батько Віктор Щасливий зробив власними руками, вже давно на горищі.
«Років п'ятдесят за верстатом. З конопель та з вовни ткала килими, полотно, фарбувала вільхою, – пригадує Ніна Вікторівна. – А ще снували шнурочки із старих речей і робили доріжки. І для своєї родини ткала, і людям. Невістка Валя трохи вчилася ткати, але немає в цьому потреби. Та й важка це праця. Хоча, навіть онукам цікаво спробувати».
Виявляється, ткацтво не лише важка робота, але й досить тривала технологічна процедура. Спочатку сіють, вирощують та збирають коноплі. Потім їх замочують на два тижні у ставку, прикладаючи багнюкою. Далі ретельно вимивають й б'ють «бабою», старовинним пристроєм для прання. Далі труть на «тертушці», чешуть щіткою. Часом цю щітку робили з дошки із гвіздками. А тоді на «кужелі», як пояснила Ніна Вікторівна, – це такий круглий пристрій, який вішають, вже з підготовлених конопель роблять нитки.
А вже далі господиня сідає за верстат.
Українські дівчата і ткали, співаючи
«Мусила сама вчитися ткати, бо я сирота, ще малою залишилася без матері, – пригадує Лідія Глибович. - Сусідські дівчата щось там «дерчать» тим «короволотком», співають. Я й собі до них біжу. І все прошу батька: «Зробіть мені веретено! Я теж буду прясти”! Батько свариться. А мала зовсім, ще й до припічка бородою ледь діставала. Таки зробив. То я брала рожни, якими горщики з печі діставала, та й сідала прясти. Що не крутну веретено, а воно падає».
Згодом з'явився у Лідії Володимирівни верстат, на якому вона ткала полотно. Ці знання згодилися не лише вдома. Коли вийшла заміж, як розповіла майстриня, то «дивувала» свекруху своїм «ремесловим талантом». Саме з «другою мамою» купувала потай від чоловіка верстат за 20 карбованців.
«Дивилася, як сусіди роблять, та й собі робила, – розповідає майстриня з Нараївки Надія Ковальчук. – Майстер, який продав верстат, показав як «начиння в'язати». Через «реміски» треба пропустити нитку-основу. Є такі у верстаті педалі, які натискаєш, і нитки або піднімаються, або опускаються, а між ними човник... І так вже ткала все для дому. Є такі килими, що й досі можна ними користуватися».
А ще селяни ткали з вовни.
«Вівці тримали, прали вовну та й ткали, – пояснює майстриня Марія Дзюбак. – А з конопель ткала полотно, рушники, «настільники» (тобто, скатертини). Моя онука вінчалася на моєму килимі. Орнаменти бувають різні: є «паски», «квітки», «ножички». А ось цей орнамент з переплетеними нитками, то я складала кілька ниток, скручувала. А ще додавала до ниток «дощик» задля прикраси. З «рисових» клубочків виходили тонші килимки. День і ніч ткала. А ще обходила четверо дітей!».
Кому передати естафету?
Марія Нечипорівна розповіла, що вся її родина ткала: і батько, і матір, і діди-прадіди. Ціла династія ткачів. Та нині вже нікому це не потрібно.
«Чула, що держава дозволить сіяти коноплі, то може й відродиться ткацтво», – каже майстриня Ніна Панчук.
Хоча, за словами Таїсії Стан з обласного осередку Спілки майстрів народного мистецтва, без зусиль з боку працівників культури таке відродження народного ремесла практично приречене на поразку. Отож говорити про відродження можливо лише разом.
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: