У перших десятиліттях ХХ століття автомобілів на Поділлі було мало. У той час авто було надзвичайно дорогим і малодоступним засобом пересування. Придбати його могли лише поодинокі заможні персони або певні державні чи приватні установи. Наприклад, близько 1918-1919 років Подільська губерніальна управа володіла тільки двома автомобілями й «легенькою тягарівкою», яку використовували як невелику вантажівку.
Загалом на той час їздити на автомобілі було складно. До прикладу, в Кам’янці-Подільському в Старому місті середньовічні вулиці були дуже вузькі. Але на території Нового плану, який почав формуватися за квартальним принципом у другій половині ХІХ століття, ситуація була значно кращою – там вулиці були ширші. Попри те, що кількість автомобілів у місті була мізерною, іноді вони потрапляли в аварії.
І от 29 листопада 1919 року на Новому мості зіштовхнулися два авто. На щастя, ніхто не постраждав. У результаті аварії були пошкоджені лише автомобілі та парапет, один проліт якого впав у каньйон. Такі факти наводить науковець Ростислав Майор у статті «Індивідуальний та громадський транспорт і порядок врегулювання їх руху в Кам’янці-Подільському в другій половині ХІХ – на початку ХХ століть».
Натомість перша в історії Поділля автомобільна аварія, внаслідок якої загинула людина сталася на території нинішнього Хмельницького ще у 1913 році. Історик та краєзнавець Сергій Єсюнін у книзі «Вулиці Хмельницького» пише, що ця дорожньо-транспортна пригода трапилася у селі Ружична (нині мікрорайон обласного центру).
Того дня Кам’янецьким шосе до Проскурова їхав омнібус (фактично попередник автобуса — багатомісний візок на кінській тязі, але й траплялися моторизовані омнібуси — авт.). Дорогою у Ружичній він на смерть збив місцевого трирічного хлопчика Прокопа Дармограя.
Так виглядав перший у світі моторизований омнібус, 1895 рік. Фото: wikipedia.org