Кабінет міністрів України скасував дію мораторію на припинення житлово-комунальних послуг, нарахування штрафів, пені і стягнення заборгованості за комунальні послуги з населення. Нагадаємо, що він діяв з березня 2022 року.
Відтепер, з 1 січня поточного року, за несвоєчасну оплату за спожиту воду, газ, електроенергію, опалення та інші комунальні послуги, постачальники можуть нараховувати штрафи та пеню, а також відключати боржників від мереж.
Як зазначають фахівці Безоплатної правничої допомоги, нововведення стосуватимуться не всіх. Пеня та штрафи за несплату житлово-комунальних послуг не нараховуватимуться, якщо:
- житло в окупації чи там, де тривають бойові дії. Наразі це деякі громади п'яти областей України – Дніпропетровської, Донецької, Миколаївської, Сумської та Херсонської;
- житло зруйноване чи пошкоджене. Проте в цьому випадку необхідно звернутися до надавача послуг і належним чином повідомити про це;
- ніхто не живе в житлі понад 30 днів. Так само про це необхідно повідомити: написати заяву та надати документальне підтвердження своєї відсутності в електронній або паперовій формі. Це можуть бути довідки з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби (у тому числі отримані в іноземній державі) та інші документи. Юристи зазначають, що таке підтвердження необхідно оновлювати кожних шість місяців. Однак за опалення в цій ситуації все одно платити потрібно.
Фахівці додають, що вже зараз є потреба дізнатися, чи маєте ви заборгованість. Для цього необхідно звернутися до постачальника послуг через будь-який зручний для вас спосіб. Ви також можете скористатися своїм правом та укласти з надавачем послуг договір реструктуризації, який надасть вам можливість щомісячно частками виплачувати свою заборгованість.
У коментарі для сайту «Є ye.ua» в колцентрі Хмельницької філії «Газмережі» розповіли, що кошти за спожитий газ необхідно сплачувати до 25 числа щомісячно. Проте за протермінований платіж споживача не відключать від мережі. Підставою для цього кроку є наявність великої заборгованості, коли послуги не оплачувалися впродовж багатьох місяців. Тільки така ситуація надає змогу надавачу послуг звернутися з позовом до суду та примусово стягнути заборговані кошти з абонента.
Штрафи та пені для споживачів електроенергії нараховувати не будуть, про це в коментарі для місцевого телеканалу розповів директор «Хмельницькенергозбут» Олег Іванюк. Також у відомстві не зацікавлені в процесах відключення абонентів, тому просять погасити існуючі борги за спожиту електроенергію. В першу чергу, за словами Олега Іванюка, звернуть увагу на тих, в кого є велика заборгованість або не було оплати по рахунку кілька місяців поспіль.
«Зазвичай, якщо сума боргу не перевищує декілька тисяч гривень, ми не заключаємо договір реструктуризації, - бувають різні індивідуальні моменти, наприклад, малозабезпечені родини. Договір на погашення боргів насамперед стосується тих, хто має заборгованість у декілька тисяч гривень, а то і сотень – такі споживачі у нас також є. Ми повідомляємо про відключення за 10 днів, втім зацікавленні цього не робити: пропонуємо свідомо почати платити за спожиту послугу, обравши для себе прийнятний варіант», - зазначив Олег Іванюк.
А що ж до пені? Правила щодо її нарахування не змінилися, проте у разі боргу необхідно уточнити у постачальника послуг, чи буде він її запроваджувати у себе. Cтавка пені становить 0,01% від суми боргу за кожен протермінований день оплати. Розмір пені можна вирахувати самостійно або скористатися інтернет-ресурсом.
Читайте також: «Кіборги» з Хмельниччини, які полягли у бою за Донецький аеропорт