FacebookInstagramRSSTwitterViberTelegramYouTubeTelegramViberWhatsApp ФотоВідеоКількість переглядів
30 Червня, 2024

Стрімка лань: міст рекордів, новітніх технологій та випробувань вантажівками

Згідно з опитуванням, яке тривало від 7 грудня 2007 року до 14 січня 2008 року, міст «Стрімка лань» визнано одним із семи чудес Кам'янця-Подільського . Фото: wikimapia.org

Його називають найвищим в Україні.

Міст «Стрімка лань» в Кам’янці-Подільському, називають одним з унікальних проектів, розроблених фахівцями Інституту електрозварювання імені Євгена Патона. Про його спорудження, історію та рекорди, пов’язані з мостом, розповіли в Національному історико-архітектурному заповіднику «Кам’янець».

Як зазначають історики, у середині ХХ століття в місті постало питання зведення мосту через річку Смотрич - хоч і невелику, але таку, що протікає в досить глибокому і широкому каньйоні, Для з’єднання двох боків каньйону на території Кам’янця-Подільського свого часу були зведені Замковий міст (ХІV-ХV століття), Новопланівський міст (ХІХ століття) і в ХХ столітті постала необхідність змонтувати ще один міст, який би розвантажив автотранспортний потік через Старе місто.

Питання будівництва мосту постало ще в 1960 році. До початку будівництва передувало чимало технічних нарад, погоджень, проектів… І лише у 1966 році, за проектом, розробленим спільно вченими київського інституту електрозварювання імені Євгена Патона, фахівцями мостозагону №2 розпочалось будівництво нового мосту в Кам’янці-Подільському.

«У книзі М. Красуцького та В. Прокопчука «Михайло Савенко: час і доля», де йдеться про долю одного з будівничих мосту, зазначено про новинки, які вперше були використані у вітчизняному мостобудуванні, - розпвідають Тетяна Герасимчук, науковий співробітник НІАЗ «Кам'янець» та Лілія Свінціцька, завідувачка відділу наукової та культурно-освітньої діяльності НІАЗ «Кам'янець». - У трьохпролітній рамній системі було застосовано «ортотропні плити зі спеціальних низьколегованих сталей, що дозволило обійтися без залізобетону при настиланні головної частини мосту безпосередньо над річкою». Також «на мості вперше в нашій країні застосовано навісне монтажне зварювання стиків головних балок, зварювання сталі різних марок». Це значно здешевило процес будівництва»/

Для будівництва споруди вперше в світі було застосовано бісталеві конструкції (поєднання двох металів для кращої термостійкості). Фото: НІАЗ «Кам’янець». 

А ще, зазначають в заповіднику, для будівництва споруди вперше в світі було застосовано бісталеві конструкції (поєднання двох металів для кращої термостійкості), які дозволили зробити міцний міст без жодного підпорного «бика».

Основні характеристики мосту: відстань між опорами - 174 метри, протяжність моста – 380 метрів, проїжджа частина - 14 метрів, тротуари - 2,5 метра.

«19 листопада 1968 року сесія Кам'янець-Подільської міської ради затвердила заходи міськвиконкому з підготовки до сторіччя з дня народження Леніна, в яких, зокрема, було передбачено до ювілею (тобто, до 22 квітня 1970 року) завершити будівництво мосту, - кажуть в НІАЗ «Кам’янець». - Але відрапортувати партійцям про трудовий здобуток до ювілею не вдалося. Спорудження мостуа затягнулося, на що були об’єктивні причини, адже завдання перед будівельниками було принципово новим та незвичайним».

І от нарешті, уранці 21 серпня 1973 року, монтажники мостозагону №2 поклали останній блок, який з’єднав береги Смотрича. У вересні-жовтні закінчили решту робіт, і на початку листопада 1973 року відбулось його урочисте відкриття.

Рух мостом також урочисто було відкрито 2 листопада 1973 року .

«Первісно новітній міст не мав назви, - зазначають в НІАЗ «Кам’янець». - Згодом, виходячи з оригінальної конструктивної особливості споруди, його стали називати мостом «Лань, що біжить» або «Стрімка лань».
14 лютого 2001 року сесія міськради ухвалила передати міст з комунальної до державної власності. 8 жовтня 2004 року уряд видав розпорядження про таку передачу (у власність Укравтодору).

3 листопада 2005 року відбулися випробування мосту «Стрімка лань» фахівцями Науково-дослідного інституту імені Шульгіна. 8 КамАЗів, навантажених по 25 тонн, тричі почергово заїжджали на міст, випробовуючи його на міцність і ступінь зношеності. Ця процедура проводилася з метою передачі моста з комунальної власності міста до державної.

Основні характеристики мосту: відстань між опорами - 174 метри, протяжність моста – 380 метрів, проїжджа частина - 14 метрів, тротуари - 2,5 метра. Фото: НІАЗ «Кам’янець».

Уже починаючи з кінця ХХ століття міст Стрімка лань став невід’ємною складовою туристичної галузі міста.
Так, 20 вересня 1996 року на мосту розпочало роботу єдине на той час в Україні шоу «Вільний політ» (пробний стрибок відбувся 14 вересня): охочі можуть стрибнути з висоти у каньйон Смотрича за допомогою обладнання асоціації «Bungee jumping» (США). Перший пробний стрибок здійснив організатор атракціону.

Цікавим туристичним атракціоном став політ під мостом на повітряній кулі. 29 червня 1999 року кулі вперше здійснили політ під мостом. А 6 листопада 2004 року було здійснено рекордний проліт трьох куль під мостом.

Згідно з опитуванням, яке тривало від 7 грудня 2007 року до 14 січня 2008 року, міст «Стрімка лань» визнано одним із семи чудес Кам'янця-Подільського (сьоме місце).

«Як зазначає «Книга рекордів України», кам'янецький міст «Стрімка лань» є найвищим в Україні. Щоравда, різні джерела наводять різну висоту моста. Так, Григорій Маценко у двох виданнях своєї книги рекордів (1992 році і 2002 році) вказує 70 метрів, Станіслава Папевська в туристичному путівнику «Кам'янець-Подільський» (2003 рік) пише про 60 метрів. А ось у рекламі шоу «Bungee jumping» (1996 pік) зазначено висоту 54 метри», - зазначають в заповіднику.

Читайте також: Новопланівський міст в Кам'янці: про історію будівництва та особливості конструкції