Гаряча тема:
- Війна
Новопланівський міст в Кам'янці: про історію будівництва та особливості конструкції
Урочисте відкриття мосту в Кам’янці-Подільському відбулося 1874 року.
Історію Новопланівського мосту, його спорудження та історії, довжиною у 150 років, розповіли в Національному історико-архітектурному заповіднику «Кам’янець». За матеріалами Анни Кулішової, завідувачки відділом реставрації та реабілітації пам’яток НІАЗ «Кам’янець» можна простежити цікаву історію Новопланівському мосту, який, як кажуть, вже понад півтора століття поєднує минуле і майбутнє.
Як розповідають в заповіднику, завдяки своєму географічному розташуванню Кам’янець-Подільський у середньовіччі відігравав значення міста-фортеці. Проте вже в першій половині XIX століття, у зв’язку з геополітичними змінами та рухом кордонів держав, місто-фортеця втрачає своє оборонне значення.
«Найвагомішою зміною стає збільшення кількості мешканців міста. Варто сказати, що чисельність населення сягала 260 чоловік на один гектар. Закуте стрімкими скелями каньйону і кам’яними мурами переповнене місто потерпало від нечистот та бруду, різко збільшується потреба у питній воді. Саме тому нагальним питанням стає розширення меж міста і вихід за кордони півострова та, відповідно, будівництво нового мосту», - кажуть науковці.
Кошторис та кілька проектів
Останню крапку у суперечці щодо розростання міста поклав російський імператор Микола І, який з групою урядовців відвідав Кам’янець-Подільський в 1842 році. Причиною візиту було питання необхідності переносу губернського центру до Вінниці чи Брацлава, але вигляд історичного міста і своєрідний природний ландшафт зіграли на користь рішення залишити губернський центр в Кам’янці-Подільському.
Офіційно будівництво мосту розпочалось 12 червня 1864 року. Фото: з фейсбук-сторінки НІАЗ «Кам'янець»
Починаючи з 1842 по 1856 роки справа крутилася в бюрократичній машині поміж канцеляріями Міністерства внутрішніх справ, Головного управління шляхів та громадських будівель і Губернською будівельною та шляховою комісіями.
А вже у 1856 році губернський архітектор Карчевський отримав завдання приступити до розробки проектної документації та кошторису на спорудження мосту. В 1857 році проект був затверджений «Главным управлением путей сообщения и публичных зданий» і направлений на погодження до Канцелярії царя Олександра ІІ.
«У 1859 році Губернська будівельна шляхова комісія двічі оголошувала конкурс з проведення торгів на підряд спорудження мосту кошторисною вартістю 71,2 тисяч рублів за проектом Карчевського. Але майже всі підрядники відмовились взяти участь у конкурсі, вважаючи, що цієї суми коштів не достатньо для зведення такої складної споруди. Зголосився взяти підряд на роботи з умовою внесення змін до проекту лише купець 2-ої гільдії І. Аксельруд, який мав досвід ремонтних робіт на Замковому мосту.
Після ретельного обстеження й вивчення міського ландшафту було розроблено ще два проекти: перший – міст з кам’яними арками та водогоном, який мав постачати воду з Гунських криниць до міста, та другий – з дерев’яною підкісною системою. Вартість першого проекту складала першого 133,8 тисячі рублів, а другого - 99,3 тисячі рублів», - зазначають в НІАЗ «Кам’янець».
Для риття котловану використовували вибухівку
Невідомо як довго б розглядалися ці проекти, якби на посаду нового губернського архітектора не був призначений в 1862 році академік архітектури О. Песке. Він вказав на низку негативних моментів у конструкції мосту та завищену ціну проекту. Песке сам розробив і запропонував для розгляду два нових проекти: перший - двоярусний міст з розпірними арками, вартістю 75,6 тисяч рублів і другий - з кам’яними арками стрільчатої форми, вартістю 71,2 тисяч рублів.
Губернська будівельна шляхова комісія розглянула всі чотири проекти і направила їх на розгляд до Санкт-Петербургу. Після детального вивчення був вибраний проект, до якого були внесені деякі корективи. І нарешті в 1864 року було підписано контракт на будівництво мосту з купцем 2-ої гільдії Іцьком Аксельрудом, інженером став капітан Яків Костенецький.
Будівництво мосту було завершене наприкінці 1873 року. Фото: з фейсбук-сторінки НІАЗ «Кам'янець»
Попередні будівельні роботи розпочалися 28 травня 1864 року і обмежувались, в основному, земляними роботами та роботою в кар’єрі. На цих роботах працювали ув’язнені на різні терміни виправних робіт. Для зменшення транспортних витрат кар’єр було влаштовано на лівому березі річки Смотрич біля колишнього саду Вітте з умовою, щоб при його розробці не було допущено варварського руйнування скель.
Під час земляних робіт були виявлені неточності у розрахунках проекту. Виявилось, що материкові кам’яні породи залягають значно глибше, ніж передбачалось. Також робота ускладнювалась відкладеннями на дні річки та її берегах, які виявились сумішшю щебеню, гальки, крупнозернистого піску і глини. Ця маса була настільки міцно спресована, що для риття котловану використовували не лише ломи і кірки, а й вибухівку.
На будівництві працювали 475-ти будівельників, з яких 95 каменярів і 20 теслярів по каменю
Офіційно будівництво мосту розпочалось 12 червня 1864 року, коли до міста приїздить генерал-губернатор і верховне духовенство. Величезний натовп зібрався біля церкви і під постріли гармат та молитовних пісень хресною ходою спустився на дно каньйону до заздалегідь виритого котловану, на дно якого опустили мідну дошку з вибитими на ній іменами генерал-губернатора, губернатора і єпископа.
«За проектом міст планували збудувати за 3-4 роки, проте старовинне місто ніяк не хотіло виходити за свої кордони і створювало різноманітні перепони. Так ріка Смотрич почала затоплювати котловани і тим самим унеможливлювати роботу. Інженери навіть хотіли зробити греблю, але оскільки Смотрич залишався життєво необхідною водною артерією і чи не єдиним джерелом води для багатьох мешканців, дамба так і не була побудована. Для викачки води з котлованів Аксельруд придбав в Одесі паровий локомотив англійського виробництва потужністю 20 кінських сил і гвинтовий насос, за допомогою якого піднімали 250 відер води за хвилину», - зазначають історики.
Не дивлячись на титанічні зусилля 475-ти будівельників, з яких 95 каменярів і 20 теслярів по каменю, будівництво просувалось дуже повільно. Наприкінці 1866 року були вириті лише котловани на лівому березі, а вартість робіт збільшилась майже вдвічі і сягнула 146,2 тисячі.
З переходом на верхові роботи спорудження мосту дещо пришвидшилось. На початку 1868 року в міністерстві внутрішніх справ було розглянуто і затверджено зміни до проекту, які дали можливість здешевити роботи і прискорити будівництво мосту. Проектом передбачалось замінити кам’яні арки на дерев’яну дубову підкісну систему. Надії на здешевлення робіт не виправдались, а розрахункова вартість робіт навпаки ще збільшилась: лише будівельні роботи коштували 214,2 тисячі карбованців. Не вдалось вкластися і в намічений міністерством строк завершення робіт – 1871 рік.
Довжина мосту склала 136 метри, а висота 38 метрів
Фактично будівництво мосту було завершене лише наприкінці 1873 року. Новозбудований міст мав чітку і просту конструкцію: шість опор – дві річні, дві берегові і дві споруджені на скелях - підтримували дерев’яну підкісну систему та перекриття мосту у вигляді балок і настилу. З дубових брусів були влаштовані поручні, вздовж яких розміщено 16 ліхтарів. Довжина мосту склала 136 метри, а висота 38 метрів.
Новозбудований міст мав чітку і просту конструкцію: шість опор – дві річні, дві берегові і дві споруджені на скелях - підтримували дерев’яну підкісну систему та перекриття мосту у вигляді балок і настилу. Фото: з фейсбук-сторінки НІАЗ «Кам'янець»
Опори були виготовлені з каменю, добутого в кар’єрі неподалік від мосту. Ліс для спорудження риштувань і зрубів купували в Австро-Угорщині, в Східних Карпатах, а звідти сплавляли по річці Дністер і вже зі Жванця доправляли до Кам’янця-Подільського. Вся підкісна система була виконана з порід міцного дуба. Основою системи слугували бруси, які одним кінцем впиралися в гнізда опор, а на них були покладені горизонтальні балки.
Настил проїзної частини влаштований з дубових дощок в два ряди: нижній товщиною в 3 дюйми, а верхній в 2,5 дюйма. При споруджені настилу тротуарів також використовувались дубові дошки товщиною 2,5 дюйма, які також були викладені в два ряди. З дубових брусів були влаштовані і поручні. Вони складалися з вертикальних стояків, хрестовин, поперечних брусів і щаблів. Довжина поручнів відповідала довжині мосту –138 метрів.
Урочисте відкриття Новопланівського мосту відбулося 19 січня 1874 року.
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: