ye-logo.v1.2

Комунальна епопея з двома невідомими

Суспільство 3229
Прибирати сніг комунальники зобов
Прибирати сніг комунальники зобов'язані в той день, коли він випав.. Фото: Дмитра Скрипника та з архіву редакції

У минулому номері «Проскурівський телеграф» коротко нагадав читачам основні обов’язки комунальників, за які ми, споживачі, платитимемо. Хто регулярно, а хтось не дуже.

 Враховуючи те, що кожне підвищення чи то за проїзд, чи плати за газ-воду-компослуги, не просто активно обговорюється у суспільстві, але й суттєво відображається на сімейному бюджеті, ми вирішили дізнатися детальніше, хто, кому, за що і скільки має платити, і хто кому чим зобов’язаний?
На перший погляд, все доволі просто: комунальники прибирають – населення платить. Однак це лише на перший погляд. Насправді епопея як із прибиранням, так і з оплатою виявилася медаллю з обидвома, а то й з трьома боками. А стосунки «ЖЕК-споживач» і взагалі зачарованим колом. Та про все по порядку.
Задекларовані обов’язки
Останній раз тарифи на квартплату збільшували у 2011 році. З тих пір, за словами начальника планово-фінансового відділу управління ЖКГ Людмили Карелової, заробітна плата зросла на 23 відсотки, вартість електроенергії – майже на п’ятдесят відсотків, а витрати з технічного обслуговування ліфтів – взагалі на 53. Ці три складових і стали основоположними у розробці нового тарифу. Якщо б працівники ЖЕКів виконували все, що прописано у їхніх обов’язках, то в наших будинках (за умови, що мешканці підтримували б чистоту), завжди був би порядок. Адже згідно із переліком робіт, за які ми платимо, двірники мають щоденно підмітати прибудинкову територію та очищати сміттєві урни від сміття. У зимовий період усі двори мають бути очищені від снігу того ж дня, коли він випав, а 4-8 разів на місяць тротуари, дворові доріжки, зовнішні сходи та майданчики мають посипатися протиожеледними засобами. З прибиранням сміттєвих камер і неприємного запаху звідти, на який найчастіше скаржаться мешканці будинку, теж, виявляється проблем не повинно бути взагалі. Прибиральники мають не просто підготувати баки, поки приїде сміттєвоз, але й прибрати залишки, якщо сміття розсипалося. Більше того, у квартплаті передбачено, що прибиральники будуть профілактично оглядати сміттєпровід, очищати бункер від засмічення і навіть щомісяця проводити його дезінфекцію. У новому тарифі також передбачено прибирання сходових клітин і навіть миття вікон. До речі, саме цей пункт суттєво вплинув на ціну за квадратний метр (20-40 відсотків від загальної суми). Раніше цієї послуги у переліку робіт не було. Відтепер сходові майданчики і марші перших трьох поверхів в наших будинках прибиратимуть щодня, а ті, що вище – тричі на тиждень. За наші гроші нам навіть двічі на тиждень митимуть вестибюлі, сходові майданчики і марші, а також стіни, які вкриті масляною фарбою. Прибирання – це єдина послуга, від якої можна відмовитися. Але… За словами заступника начальника управління з питань житлового господарства Миколи Надопти, за прибирання підвалів і горищ, яке ЖЕКи мають здійснювати не менше двох разів на рік, все одно доведеться платити. Окрім усього переліченого вище, прибиральники мають ще щотижня проводити сухе прибирання ліфтів та двічі на місяць – вологе. А ще – щоденно забезпечувати освітлення місць загального користування і підвалів.
Реалії життя
Наскільки реально виконати усе задеклароване? В управлінні ЖКГ однозначної відповіді не дають. Наразі у них є майже двісті п’ятдесят працівників, однак, за словами Людмили Карелової, після обговорення і затвердження тарифів та визначення обсягу робіт, ЖЕКи набиратимуть прибиральників додатково. А ось Микола Надопта каже, що додаткову роботу, яка прописана в нових тарифах, виконуватимуть двірники, які й закріплені за відповідними територіями. Однак у більшості ситуацій те, що задекларовано у переліку обов’язків, і те, що вони насправді роблять, не співпадає.
Звідси нарікання споживачів, а як наслідок – заборгованість за оплату послуг. ЖЕКи, в свою чергу, нарікають: заборгованість населення не дозволяє повною мірою виконувати запланований обсяг робіт. Звинувачення частково справедливі з обох боків. За словами Миколи Надопти, на лютий цього року борг населення перед ЖЕКами складає чотири мільйони. Є хмельничани, які не платять роками і мають борги по кілька тисяч гривень. Ще одна біда – людський фактор. Микола Васильович каже, що не завжди винні комунальники в тому, що біля будинку не прибрано, чи сміття не вивозиться.
«Нещодавно, до прикладу, біля підїзду одного із будинків на Львівському шосе, тиждень стояв автомобіль прямісінько на тому місці де сміттєвоз зазвичай забирає сміття з контейнера, – розповідає Микола Надопта. – Власниця авто, чи то через снігопади, чи може через інші причини, не поспішала його забирати. Сміттєвоз протягом усього часу не міг під’їхати, щоб забрати сміття. За тиждень назбиралося стільки відходів, що мешканці почали складувати їх на ... капот, дах та багажник автомобіля». Ситуація вирішилася лише після того, як працівники ЖЕКу через правоохоронні органи встановили власницю, розшукали номер її телефону і попросили забрати авто, щоб сміття можна було нарешті вивезти. Таких, і схожих, випадків чимало.
До речі, якщо ж у вашому будинку прибиральники не прибирають у ліфті, то скаржитися до ЖЕКу – марна справа. За ліфти відповідає окрема структура, якій іде частина коштів із квартплати.
Покращення власними руками
Оголошення про підняття тарифу має, як не дивно, й позитивний бік. Мешканці кількох будинків активізувалися і взялися перевіряти достовірність нарахування квартирної плати. За словами Миколи Васильовича, іноді доходить до того, що люди беруть рулетку і самі вимірюють розміри прибудинкової території, сходинкових кліток і виявляється, що загальна площа менша, ніж вказана у схемі, яку надає ЖЕК. Адже не секрет, що нині прибудинкові території заставлена добудовами, гаражами та іншими спорудами, які вже комусь належать, а оплату за цю площу розкинули на всіх мешканців. Тому, якщо ви не хочете витрачати свої кошти на зайві метри, які невідомо кому належать, маєте повне право на перерахунок тарифу. Є також можливість зменшити поточну суму квартплати у певні місяці, якщо мешканці будинку долучаться до прибирання горища і підвалу, або й взагалі самостійно виконають ці роботи. Принаймні теоретично це можливо, запевняє чиновник. Стосовно вікон, миття яких нібито передбачено у новому тарифі, за словами Миколи Надопти – це робота одноразова, при підготовці будинку до зими. Ще одне нововведення, яке вступить в силу разом із тарифом – це ремонт під’їздів. У минулих розрахунках було передбачено, що ремонт під’їздів проводиться на паритетних умовах: мешканці, за власні кошти, купують матеріали, а працівники ЖЕКів – виконують ремонтні роботи. Новий тариф передбачає, що і роботу, і придбання матеріалів оплачує ЖЕК. Чиновники називають це позитивним фактом, а люди зізнаються, що тепер невідомо, коли у ЖЕКу дійде черга саме до їхнього будинку, мовляв, гроші знову підуть «в общак».
«Під’їзди ремонтуються один раз на п’ять років, – пояснює Микола Надопта. – У кожного ЖЕКу є графік ремонту під’їздів на весь рік, і працівники цей обсяг робіт обов’язково виконують. До прикладу, протягом цього року ЖЕКи мають відремонтувати 248 під’їздів».
Боротися, шукати – знайти і …заплатити
В управлінні ЖКГ постійно віднаходять методи боротьби із боржниками, але зізнаються, що таких важелів впливу, як, до прикладу, «Хмельницькводоканал» чи «Міськсвітло», вони не мають. Буває, що працівники управління після робочого дня ходять спільно із працівниками ЖЕКу і збирають борги по квартирах. Раніше чиновники домовлялися із бюро технічної інвентаризації, щоб при оформленні документів на приватизацію, мешканці обов’язково пред’являли довідку із ЖЕКу про відсутність боргів. Тепер, коли бюро ліквідували, комунальники домовилися про таку співпрацю з інспекцією будконтролю. Тобто, для того, щоб оформити технічну документацію, потрібно пред’явити довідку про відсутність заборгованості.
Ось і виходить, що комунальники шукають будь-які способи, щоб змусити людей платити за свої послуги, а ті, в свою чергу – якби-то не платити. Однак скільки б не нарікали хмельничани на роботу комунальників, варто визнати, що загальновідома фраза «чисто не там, де прибирають, а там – де не смітять» актуальності не втратила. Адже навіть з підвищенням тарифів залишаються відкритими питання: чи покращиться якість послуг комунальників? Та, чи буде врешті розірване зачароване коло нарікань «ЖЕК-споживач»?

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую