ye-logo.v1.2

Сніг зійшов, з ним зник асфальт

Суспільство 1418

Щоб зробити хороший ремонт кілометра дороги, потрібно майже мільйон гривень. На обслуговування 7 200 кілометрів автошляхів області щороку в

Про  українські дороги складено чимало анекдотів, про них з острахом від пережитих вражень розповідають своїм  співвітчизникам ті європейці, котрі поїздили українськими містами.  А ми відчуваємо стан доріг щодня, добираючись на роботу, а ще більше – коли вирішуємо з’їздити до рідних у село. Хитаючись на ямках, не тільки відіб’єте п’яту точку, а можете навіть не дорахуватися зубів. Цього року ми таки  жахнулися: люта зима зруйнувала автошляхи, деякі – мало не вщент. 

Дороги руйнує зима
Справді, найбільшої руйнації зазнають наші автошляхи взимку.  Особливо несприятливим для доріг був осінньо-зимовий період 2009-10 років. Перший сніг випав ще восени. Й відтоді не раз танув і випадав знову. Під час відлиги вода потрапляла у тріщини асфальтобетонного покриття, а при замерзанні розширювала тріщину і починала руйнувати покриття.  І цей процес повторювався кілька разів.  Це призвело до значної руйнації доріг. Додайте сюди ще великогабаритні 30-40-тонні вантажівки, які за короткий проміжок часу розбивають покриття на великій площі.  А наші дороги ж розраховані, максимум, на КамАЗи.

Аварійний ремонт
Надзвичайна ситуація на дорогах змушує не чекати потепління, а якнайшвидше приступати до ремонтів. Насамперед – аварійних, коли відновлюють не цілі відрізки шляху, а «запломбовують» ямки. Таким чином «вбивають одразу двох зайців»: забезпечують безпеку дорожнього руху та не дають ямі розростатися.  Як розповідає заступник начальника служби автомобільних доріг в Хмельницькій області Михайло Литовчук,  сьогодні ремонт доріг можна починати  ще в лютому,  його виконують холодною асфальтобетонною сумішшю. Цей метод можна застосовувати при температурі від плюс сорока до мінус тридцяти градусів, на суху і вологу землю. Як розповідає Михайло Литовчук, найбільшого руйнування зазнала дорога «Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам’янка», котра проходить через Хмельниччину – від межі з Вінницькою до межі з Тернопільською областями.  Особливо зруйновані об’їзні автошляхи Хмельницького, Волочиська, дороги на Летичівщині. І сьогодні саме на цій дорозі ведеться найбільше ремонтних робіт, на ній працюють 12 бригад.
Але їх недостатньо. Щоб дороги були якісними – такими, як у Європі, обов’язково потрібно вчасно і повністю проводити усі планові ремонти. У шляховиків є таке поняття, як міжремонтні терміни. За словами Михайла Литовчука, капітальний ремонт доріг з асфальтобетонним покриттям має проводитися щодванадцять років.  Поточні ж ремонти повинні проводитися  через три роки. У нас же  ніколи на це не вистачає грошей.  І на вже згадуваній дорозі «Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам’янка» вже пропустили три міжремонтні терміни. Минулого року ж взагалі капітальні ремонти не велися, грошей вистачило лише на ямкові ремонти. «Для того, щоб утримувати 7 200 кілометрів доріг, нам на рік потрібно близько 500 мільйонів гривень, – каже Михайло Олексійович. – Торік нам виділили лише 114 мільйонів гривень. Тобто, зазвичай, ми маємо не більше 30-35 відсотків від потреби». Загалом же, кажуть шляховики, щоб провести хороший ремонт кілометра дороги, потрібно близько мільйона гривень.

План дій окреслений. Чекають на бюджет
У районах, щоб серйозно  зайнятися дорогами, чекають на прийняття державного та місцевих бюджетів. «Кошти у нас є, але ними не можна скористатися, бо досі не прийнято державного бюджету, фінансування витрат проводиться в межах 1/12 минулого року щомісяця, ремонт доріг там не передбачений, – каже міський голова Кам’янця-Подільського Анатолій Нестерук. – Зараз ведемо переговори із заводами-виробниками, які б погодилися в борг надати бітум для кам’янецьких доріг. Дороги обов’язково відремонтуємо, головне, щоб у Києві нарешті вирішилося питання з   держбюджетом».
Перший заступник міського голови Валерій Андрухович вважає, що на цьогорічний бюджет не дуже-то і треба сподіватися. Якщо його навіть приймуть десь у травні, то розрахований він буде виключно на поточне споживання, так би мовити, хліб із водою, а про капітальні видатки навіть мови не йтиме, бо й ресурсів на це  в держави немає. Торік на ремонт доріг у Кам’янці-Подільському уряд обіцяв 20 мільйонів гривень. Надійшло  сім, та міська влада вважає, що в рік кризи й це добре. За ці кошти якісно зробили проспект Грушевського від шляхопроводу біля селища Першотравневого до заправки ОККО, цей відрізок в’їзду в місто нині ще в гарному стані. Виділялися кошти для ремонту доріг міста із облбюджету, було передбачено десь  чотири мільйони, ще висить борг 600 тисяч, кажуть у виконкомі. Роботи зроблені, а грошей для розрахунку за них чекають. Використало місто й свої ресурси, зокрема, податки, що надійшли від власників транспортних засобів. Та цього всього для капітального ремонту доріг, щоб вони могли вистояти не одну зиму, як кіт наплакав.
Мають залишкові кошти з минулого року і у Городку і теж чекають на головний фінансовий документ країни. Як розповідає Городоцький міський голова Віктор Хоптинець,  цього року в райцентрі продовжуватимуть капітальний ремонт вулиць на околиці міста. Торік відремонтували Залізничну, цього року в планах – вулиці Станційна та Калініна. Щороку в місті на ремонт доріг витрачають близько 350 тисяч гривень, які отримують від податків з власників транспортних засобів, ще близько ста тисяч гривень виділяють з міського бюджету.
«Ділянки, які потребують першочергової уваги, нам відомі ще з осені, а з наступного тижня розпочнемо детальне обстеження доріг і проведення ямкового ремонту», – розповідає заступник голови Старокостянтинівської райдержадміністрації Микола Вовколуп.
За словами посадовця, досконаліший ремонт не дають можливості проводити погодні умови та скрутність з фінансуванням. Районний бюджет ще й досі не прийнято, тому будуть обходитися в межах минулорічних залишкових коштів.
А ось теофіпольські шляховики вже приступили до проведення ямкового ремонту. Чекати кращої погоди ніколи. За попередніми даними, цьогоріч їм доведеться відновлювати близько двадцяти п’яти відсотків доріг.
«Особливу увагу приділяємо сільським дорогам. Сесією районної ради прийнята комплексна програма по їх впорядкуванню і благоустрою, на реалізацію якої виділяються й спрямовуються кошти з районного та місцевих бюджетів. До цієї важливої справи долучаються й підприємства. У нас є п’ять-шість агроформувань, які за власні кошти провели капітальні та поточні ремонти сільських доріг. Сподіваємося й цього року на допомогу з боку сільгоспвиробників», – каже голова Теофіпольської районної ради Віктор Лебединський.

Автодорожників штрафуватимуть… за ями
Законопроект, зареєстрований у Верховній Раді, пропонує відмінити штрафи за деякі порушення правил дорожнього руху (недотримання розмітки, зупинки, стоянки, проїзд на червоне світло, пошкодження чужої автівки), якщо вони сталися через поганий стан доріг. Автори законопроекту мислять просто і логічно: якщо почнуть карати автодорожників, вони швидко приведуть автошляхи до ладу. Однак, є й противники нововведення. Адже в Законі «Про дорожній рух» зазначено, що водій повинен обрати безпечну швидкість, в залежності від стану дороги та погоди. Якщо ж водій допустив ДТП, то, швидше за все, він порушив ці норми. Якщо ж «винна» дорога, варто це занести у протокол, додати фото ями. З’ясовувати, хто ж винен, буде суд. Самі ж шляховики дещо розгублені: грошей на ремонти й так не вистачає, а якщо ще доведеться штрафи сплачувати?..

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую