ye-logo.v1.2

Як російська пропаганда дискредитує українських військових: підбірка тижня

Суспільство 1459
Чергова підбірка фейків про українських військових
Чергова підбірка фейків про українських військових. Фото: interesnyefakty.org

Сили оборони України - одна з основних цілей ворожих пропагандистів.

Російська пропаганда активно працює проти українських військових, використовуючи різноманітні механізми. В основному фейки поширюють у соціальній мережі Телеграм за допомогою анонімних каналів.

Оплата військовим за допомогою ваучерів - фейк

Видання “Стоп фейк” повідомляє, що у деякі пабліки у телеграмі поширюють інформацію про те, що українським військовослужбовцям нібито виплачують зарплатню не грошима, а ваучерами, які можна буде перевести в готівку лише в 2026 році.

Подібні ваучери - це фейк.

Пошук схожого зображення в Google видає інші подібні сертифікати, і порівняння цих документів відразу ж вказує на те, що поширюваний «ваучер» — фейковий. На обох сертифікатах підпис однаковий, хоча прізвища міністрів різні. Так, на сертифікаті, датованому 2014 роком, міністром значиться Олександр Шлапак (був міністром фінансів з 27 лютого 2014 року по 2 грудня 2014 року — прим. ред.), а на сертифікаті, який поширюють пропагандисти, уже вказується прізвище чинного міністра фінансів — Сергія Марченка.

Отже, автори фейку взяли форму «військової» облігації, які випускались в Україні у 2014 році, і за допомогою фоторедактора додали інформацію, що нібито це «сертифікат, який видається як оплата за службу в ЗСУ».

З 1 лютого 2023 року в Україні справді змінилися зарплати військовослужбовців, а саме: запроваджено новий порядок нарахування доплат військовим. Так, розмір додаткової грошової винагороди військовим, які беруть безпосередню участь у бойових діях, не змінюється, тоді як для інших розмір виплати диференціюватиметься залежно від місця, умов та особливостей проходження служби. Водночас у Міноборони України додають, що буде підвищено розмір щомісячної (основної) зарплати військовослужбовців таким чином, щоб мінімальний її рівень для ЗСУ, Нацгвардії та Державної прикордонної служби України був не меншим за 20 тисяч 100 гривень, а для осіб рядового та керівного складу Держслужби України з надзвичайних ситуацій та поліцейських — на рівні щонайменше 17 тисяч гривень.

Використання тактики “Передай далі”

Видання “Детектор медіа” повідомляє про активне використання пропагандистами тактики “Передай далі”. Зокрема, вона використовується для поширення паніки серед українців, в тому числі й військових.

«Передай далі» — умовна назва тактики пропаганди. Агітпроп формулює повідомлення, яке спричиняє гостру емоційну реакцію, та закликає максимально поширити його. Здебільшого мета повідомлення — спровокувати паніку або ж дестабілізувати ситуацію.

Наприклад, цю тактику російська пропаганда використовує для поширення фейків про брак крові. У повідомленнях йдеться, що нібито крові бракує як у госпіталях, так і в лікарнях. Попри те, що у Міністерстві охорони здоров’я неодноразово спростовували цю інформацію, у соціальних мережах дописи про брак крові завжди поширюють дуже активно. Мета — дестабілізувати роботу центрів крові, адже незапланований наплив охочих допомогти збільшує навантаження на систему. Також пропагандисти прагнуть створити емоційний тиск на українців. Мовляв, держава не може дати ради щодо своїх завдань у критичній ситуації, тому страждають люди.

Повідомлення на кшталт: «Увага!!! На завтра Росія планує масований обстріл України. Ракетні удари будуть по Києву, Дніпру, Одесі, Львову… Перешли ці координати своїм близьким. Можливо це врятує комусь життя» масово поширювали у різноманітних месенджерах та пабліках навесні 2022 року. Насамперед активно — напередодні свят чи важливих подій. Мета — під прикриттям «турботи й піклування» змусити українців нервувати, посилити стрес, спричинити паніку. Адже насправді передбачити російські обстріли доволі складно.

На що варто звернути увагу:

  • джерело інформації — назване абстрактно (військові, знайомі, друзі друзів) або таке, доступ до якого дуже обмежений (зведення Міністерства внутрішніх справ, оборони, ГУР тощо) свідчить про маніпуляцію;
  • перевірка інформації — здебільшого люди в емоційно збудженому стані одразу ж поширюють написане. Попри те, перевірка інформації часто проста. Для прикладу, координати об’єктів, по яких буцімто завдаватимуть ударів, можна перевірити через пошуковик (іноді поширювали навіть координати російських міст). Інформацію щодо браку крові — зателефонувавши до закладу, про який йдеться у дописі.

Насправді з розвитком соціальних мереж повідомлення на кшталт «Перешли далі, бо буде біда», «Перешли далі, бо не буде кохання», «Перешли далі й буде тобі щастя» стали дуже популярними. Власне, на них і досліджували емоційні тригери для подальшого використання. Також тактику підхопили недобросовісні рекламодавці та шахраї й користуються нею досі.

Фейк про залучення дітей до ЗСУ

Центр протидії дезінформації відмічає, що російська пропаганда намагається поширювати меседж нібито українські військові залучають у ЗСУ дітей, що є неправдою.

У ЦПД зробили декілька ілюстрацій стосовно цього фейку.

За інформацією ЦПД, роспропаганда намагається довести аудиторії, що українські спецслужби, українці та держава Україна є підґрунтям для зародження нацизму, тероризму, ненависті до «братнього» народу – російськомовних громадян, росіян та росії в цілому. Тож для цього і поширюються фейки про використання дітей.


“Ворожа пропаганда має на меті залякати українське населення, посіяти недовіру до державних органів влади, щодо нехтування безпекою життя дітей під час проведення бойових дій. А багатовекторність інформаційно-психологічної спецоперації направлена і на російську аудиторію із намаганням повідомити населення рф про те, що існує реальна загроза вербування й російських дітей та залучення їх до терористичних атак на території росії”, - йдеться у повідомленні ЦПД

Фейкові канали Повітряних сил ЗСУ

У мережі поширюють дописи, що нібито Командування Повітряних Сил ЗСУ вирішило створити телеграм-канали з «офіційною інформацією» про активність ворожої авіації та рух безпілотників.

У Командуванні Повітряних Сил ЗСУ спростували цю інформацію: «Повітряні Сили Збройних Сил України не ведуть жодних телеграм-каналів, де відображається повітряна обстановка, рух ворожих повітряних цілей, робота ППО тощо». Також у відомстві закликали адміністраторів, які ведуть фейкові сторінки у соціальних мережах, не використовувати офіційну символіку Повітряних Сил чи фото офіційних осіб, для просування своїх інформаційних платформ.

Офіційні інформаційні платформи Командування Повітряних Сил ЗС України:
Facebook: https://www.facebook.com/kpszsu
Telegram: https://t.me/kpszsu
Instagram: instagram.com/air.force.ua.official
Twitter: https://twitter.com/KpsZSU
YouTube-канал: https://www.youtube.com/channel/UCfg-2zTad5ZVU1fQEtT6DSA

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Останні оголошення
  Так  Ні, дякую