ye-logo.v1.2

"Дорожні роботи" ДАІшників: у погонах, із жезлом та з-за кущів

Суспільство 3749
Фото: Дмитра Скрипника

Працівникам ДАІ знову дозволили ховатися в кущах, зупиняти водіїв без причини і ловити на перевищенні швидкості відразу за знаком початку населеного пункту у зв'язку з тим, що розпорядження МВС №466 від 21.05.2009 року втратило чинність.

 Наприклад, за проїзд на червоне світло через термінову доставку хворого до медустанови тепер співробітник ДАІ має право накласти максимальний штраф. Якщо пішоходам це мало про що говорить, то для водіїв знову настає період «смугастих сюрпризів нізвідки».
Їхня служба небезпечна і важка
Стосунки ДАІшник-водій такі ж вічні і складні, як і начальник-підлеглий чи батьки-діти. Усі мають рацію у своїх власних очах. Різниця лише в тому, що в одних за плечима незнання закону і власних прав, і, чого гріха таїти, звичка давати хабарі, а в інших – знання закону з його численними «шпаринками» і добре налагоджена система штрафів як «налом», так і офіційно, через суди та виконавчу службу. Щоб зменшити кількість небажаних зустрічей із правоохоронцями, водії постійно вигадують все нові й нові умовні знаки та сигнали, завдяки яким попереджають колег про «небезпеку в погонах».
Усі водії знають: якщо машина навпроти мигає фарами, значить неподалік стоїть патруль. ДАЇшники теж знають про такі хитрощі і надовго в одному місці не затримуються, постійно змінюючи місце дислокації. Найчастіше на них натрапляють таксисти, адже вони, буває, за день кілька разів об’їжджають усе місто, і кому, як не їм знати, де найчастіше засідають патрульні.
«Майже завжди патрульні бригади є на окружній дорозі з усіх боків виїзду/виїзду з міста. Дуже часто вони патрулюють центральні вулиці: Кам’янецьку, Чорновола та проспект Миру, пересуваючись вверх чи вниз по напряму руху», – розповідає, затягуючись цигаркою Олександр, таксист із восьмирічним стажем, який за півдня суботи вже втретє приїхав у Ракове. Щоб убезпечити своїх колег від небажаної зустрічі з правоохоронцями, таксисти зазвичай або самостійно по рації повідомляють про місце дислокації партуля, або передають диспечерам, а ті оголошують усім водіям: «Хлопці, дорожні роботи на такій-то вулиці». Після такого сигналу водії або їдуть чемно, або взагалі, від гріха подалі, об’їжджають те місце.
За словами Олександра, з часом він навчився, як спілкуватися з патрульним так, щоб і собі проблем не нажити, і йому настрій не зіпсувати. Головне, каже, знати свої права і не порушувати хоча б елементарні правила дорожнього руху. Усім водіям таксист радить знати права: як свої, так і правоохоронців, щоб убезпечити себе від неправомірних дій, не боятися зустрічі із ними, бути впевненими у собі. Також, за словами Олександра, серед таксистів не вітається практика давати хабар для того, щоб даішник відчепився. Чоловік каже, що якщо вже порушили правила, або ж немає можливості довго дискутувати з патрульним, то погоджуються на протокол. Хоча, зізнається, різні трапляються випадки.
ДПС – дай патрульному сотню?
Водіям маршрутних таксі, які не мають централізованого диспечерського пункту і змушені дотримуватися певного маршруту незважаючи ні на що, теж мають свої умовні позначки. Решітка із чотирьох пальців означає, що правоохоронці стоять поблизу СІЗО. Якщо водій показує пальцем на зап’ястя руки там, де зазвичай носять годинники чи прикраси, значить «роботи ведуться» на перехресті, біля магазину «Онікс». Схрещені дві руки означають, що ДАЇшники на найближчому перехресті, а якщо вказівний палець показує донизу – вони дуже близько. Водій на одному із найдовших маршрутів у Хмельницькому Володимир каже, що на маршрутників патрульні зазвичай полюють у години пік: зранку, або ввечері, коли всі без винятку автомобілі переповнені. «Нам відомо, що окремі власники маршрутів, у яких містом курсують автобуси, домовляються за певну суму із ДАІшниками, щоб ті патрулювали в конкретні години, аби водії на «Мерседесах Спрінтерах» брали тільки 18 сидячих пасажирів, а решту – підбирали автобуси, адже їм законом дозволено перевозити стоячих пасажирів», – зізнається Володимир. Водії мікроавтобісів, знаних у народі, як «пижики», в свою чергу платять інспекторам, щоб вони «закривали очі» на пасажирів, які стоять. Мій співрозмовник зізнається: якщо вже й спіймали маршрутника, то майже завжди рятує хабар. Стандартна сума становить ніби то п’ятдесят гривень.
По той бік медалі
Минулого тижня на брифінгу для ЗМІ начальник УДАІ УМВС у Хмельницькій області Олександр Хутняк стосовно роботи дорожньо-патрульної служби в цілому та хабарів зокрема сказав, що «на медаль (стосунки водій-патрульний – авт.) потрібно дивитися з обох боків». Щодо фактів хабарництва саме у ситуації із маршрутками, головний ДАІшник повідомив: «У мене таких фактів немає. Якщо комусь відомо про конкретні випадки і є докази – подавайте їх до правоохороних органів, ми вживатимемо заходи». За його словами, кожен випадок, коли працівник ДАІ брав хабар, не прикрашає правоохоронні органи.
«Коли зазвичай дають хабар? Коли водій справді порушив, але не хоче платити повну суму штрафу, – каже Олександр Миколайович. – Однак варто пам’ятати, що є відповідальність як за взяття хабара, так і за те, що його даєш».
А те, чи стоятимуть патрульні на видному місці чи ховатимуться, на думку начальника, для водіїв, які не перевищують швидкість, користуються ременем безпеки та дотримуються інших правил дорожнього руху, взагалі не важливо.
Що робити, якщо «чарівна смугаста паличка» таки скерувала вас на узбіччя?
Адвокат Олег Підлісний радить, окрім того, що не порушувати правила дорожнього руху, ще й добре знати права не лише свої, але й представника ДПС. «Кожен водій, перед тим як показати своє посвідчення водія (саме показати, а не передати), має законне право переконатися, що перед ним справді працівник ДАІ, – каже пан Олег. – Запитайте його прізвище, ім’я, по-батькові. Якщо інспектор цього не повідомив – номер посвідчення та номерний знак автомобіля. Якщо у вас якісь дії чи факти викликають сумніви, можете звірити, чи відповідає фото у посвідченні людині, яка вас зупинила. Поцікавтеся причиною вашої зупинки і доказами, які має правоохоронець». В жодному разі, закликає юрист, не давайте хабара, краще доведіть свою правоту у суді. У протоколі ж маєте повне право вказати: «З протоколом не згідний, нічого не порушував, аргументи надам у суді».

 

Довідка: За минулий 2012 рік на території області скоєно 3068 дорожньо-транспортних пригод.
З них: 2587 – з матеріальними збитками;
481 – з постраждалими, в яких 111 осіб загинуло та 580 учасників отримали травми.
Основні види ДТП: зіткнення – 62,58%; наїзд на пішохода – 11,3%;

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую