Гаряча тема:
- Війна
Виділить дитині “персональну територію”
![Фото: femy.ru](https://ye.ua/images/news/femyru%C2%A0_1363688350.jpg)
Сучасна дитина занадто рано стикається з непростими проблемами, тому її психіка не завжди справляється з тими соціальними умовами, в яких вона опиняється.
Отож нині особливо важливого значення набуває сімейне виховання дітей та підлітків. Адже саме від взаємин, що склалися в родині, залежить, як складеться подальша доля кожного з її менших членів.
Що ж впливає на успішність сімейного виховання?
Певну роль у сімейному вихованні відіграють матеріальні ресурси: прибуток на кожного члена сім’ї, витрати на виховання, продумане харчування, наявність у молодших персональної території в приміщенні, відповідного гардероба, ігор та іграшок, домашньої бібліотеки, періодичних видань, спортивних знарядь, аудіо- і відео- апаратури, комп’ютера, необхідних для задоволення різних інтересів предметів (музичних інструментів) тощо.
Дослідження естонського науковця М. Хейдметса показали, що “персональна” територія в приміщенні, тобто місце, яке дитина вважає своїм і яке визнають інші члени сім’ї, також відіграє важливу роль.
“Персональною” територією не обов’язково має бути окрема кімната, це може бути хоча б “куточок”, відгороджений або умовно-визначений: свій стіл, свій стілець, своє крісло перед телевізором та ін.
У сім’ях, в яких у дитини (особливо починаючи з віку 9-10 років) не було в квартирі “власного місця”, тобто об’єктів особистого контролю, взаємини між батьками і дітьми були більш конфліктними, ніж в сім’ях, де діти мали персональну територію. Більш того, дослідження показали, що наявність “власного місця” у членів сім’ї спонукає до спільної діяльності, а за його відсутності переважає індивідуальна.
Парадокс полягає в тому, що можливість за власним бажанням “сховатися” в своєму кутку стимулює прагнення до взаємодії.
Рівень освіти батьків також впливає на характер стосунків з дітьми. Дослідники схиляються до того, що чим вища освіта батьків, тим частіше вони застосовують методи емоційного покарання дітей, що включають в себе емоційне нехтування дитиною.
Батьки з більш низьким рівнем освіти частіше практикують фізичне покарання. Що з цього легше переносити дитині і що менше впливає на її наступний розвиток – залишається відкритим питанням.
Підвищення освіти і професійної активності батьків супроводжується прагненням до більш насиченого проведення дозвілля, збагачення і розвитку свого духовного світу, творчої діяльності, що також сприяє згуртуванню сім’ї, створює можливості для залучення дітей до культури. Зростає відповідальність батьків за виховання дітей, за кращу організацію сімейного і громадського життя.
Споконвіку вважалося, що повна сім’я, в якій турбуються про дитину, про її різнобічний розвиток і мати, і тато, - умова успішного виховання. І навпаки, в неповній сім’ї гарно виховати дитину дуже проблематично.
Проте, яка б сім’я не була, головне, щоб вона була гармонійною, тобто такою, в якій батьки і діти пов’язані взаєминами глибокого розуміння, довіри і любові.
Олена ГОМОНЮК, доктор педагогічних наук,
професор кафедри практичної психології та педагогіки ХНУ.
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: