ye-logo.v1.2

Чотири моменти, де і чому виникають порушення з прав людини у школі

Суспільство 3008
Краще не допустити порушення, ніж виправляти ситуацію, кажуть експерти
Краще не допустити порушення, ніж виправляти ситуацію, кажуть експерти. Фото: автора

Про те, як можна запобігти цим порушенням говорили експерти всеукраїнського проекту «Школа – територія прав людини».

Саме це питання стало головною дискусійною темою міні-EdCamp для відповідальних педагогів, який відбувся у суботу, 5 травня, у Хмельницькому Палаці творчості дітей і юнацтва.

«Важливо в умовах реформування системи освіти розуміти, що ж таке школа, яка базується на правах людини. З Хмельницьким ліцеєм №17 ми реалізовували проект «Школа територія прав людини». Крім нього, Хмельниччина має ще одного агента наших змін - освітній заклад у Шепетівці, який також брав участь в нашому проекті. Сподіваємося, що ці заклади освіти будуть ділитись досвідом і надалі впроваджуватимуть ті принципи і стандарти, з якими вони познайомилися впродовж проекту, - розпочала презентацію проекту спікер міні-EdCamp у Хмельницькому Олександра Козорог. - Що ж таке школа для нас? Там ми проводимо багато часу, спочатку як учні, хтось як працівник, багато пов’язані з школою, як батьки. Кожен абсолютно по-своєму з різних позицій сприймає систему освіти і школу, як освітній простір».

Школа має бути комфортною, безпечною і задовольняти всіх учасників освітнього процесу. «Коли ми говоримо про освітній простір, який базується на правах людини, то передусім ми маємо на увазі цінності: людська гідність, індивідуальність і рівність, - каже Олександра Козорог. - Дуже важливо, щоб закони і норми також базувались на правах людини. Коли ми говоримо про норми, маються на увазі також статути, внутрішній розпорядок, інші документи запроваджені в наших освітній закладах».

"Освітній простір - територія прав людини" став основною темою (не) конференції

Школа, яка базується на правах людини, має передусім опиратися на верховенство права. «Якщо наші нормативні акти не зовсім захищають цінності прав людини, ми самі повинні стояти на захисті наших прав», - додає вона. - Це відносини між людиною і державою. Ми, як освітяни, маємо розуміти, що відповідальність за реалізацію прав людини лежить на нас».

До того ж, наголошує спікерка, у всіх школах мають бути дієві механізми захисту. «Найголовніше, що треба зрозуміти: діти – не об’єкти системи освіти, а рівноцінні суб’єкти. Школа має забезпечувати права та інтереси дітей», - прозвучало зі сцени.

Чимало освітян з інших міст приїали послухати, як можна запобігти порушенню прав людини

Багато освітян задають питання, де виникають порушення і чому? За словами Олександри Козорог, якщо аналізувати загальні причини, то вони лежать в площині чотирьох моментів: порушення політики, які не відповідають правам і принципам прав людини; процедурні моменти, відсутність візуалізації своїх прав і особистість, бо від кожного з нас залежить, чи будемо ми дотримуватися правил чи порушувати. І воля однієї людини може відіграти велику роль.

«У рамках нашого проекту «Школа – територія прав людини» була розроблена інструкція. Вона дозволяє кожному закладу освіти виміряти на скільки їхній освітній простір відповідає цим стандартам і принципам. Інструкція базується на шести потенціалах: викладання, взаємовідносини, адміністрування, навчальна атмосфера, зовнішні зв’язки, самоврядування», - повідомила експерт проекту.

Основні моменти, коли виникають порушення

Поговорили й про потреби, які виникають в учасників освітнього процесу з точки зору дотримання прав людини. Перше – люди мають бути поінформованими, що таке права людини і домагатися реалізації своїх прав. При цьому, не треба порушувати права інших, створити дієвий механізм захисту. «Ми побачимо механізм, який з реформою освіти, нам запропонує держава. Але багато залежить від нас. Бо такі механізми мають бути розроблені в кожному освітньому закладі окремо», - зазначила пані Олександра.

Яким чином це можна зробити? Насамперед, від чого варто відштовхуватися, каже спікерка, це участь. Дуже часто ми скаржимося, що нас щось не влаштовує, але для того, щоб щось змінилося, ми маємо бути активними учасниками.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую