FacebookInstagramRSSTwitterViberTelegramYouTubeTelegramViberWhatsApp ФотоВідеоКількість переглядів
30 Квітня, 2024

Фейки навколо різдвяної служби, “Пунктів незламності” та кампанія проти Олени Зеленської: підбірка тижня

Підбірка дезінформацій за тиждень. Фото: mkip.gov.ua

Одним з таких фейків була і заява про припинення вогню.

Кожне свято не обходиться без російських фейків, які поширюють в мережі. Тож Різдво не стало виключенням, тим більше, що кремлівські пропагандисти активно підтримують церковників Української православної церкви московського патріархату.

Дезінформація на Різдво

Як пише “Детектор медіа”, Українська православна церква московського патріархату поширила фейк, що Православна церква України нібито не отримувало дозволу від адміністрації заповідника «Києво-Печерська лавра» на проведення богослужіння 7 січня. УПЦ МП називає намір Епіфанія провести службу в Лаврі спробою «силового захоплення». УПЦ МП також розповіли, що в. о. генерального директора заповідника Олександр Рудник 5 січня повідомив їм, що не отримував жодних звернень з боку ПЦУ про використання Успенського собору та Трапезного храму для проведення богослужінь.

Насправді Міністерство культури та інформаційної політики України надало дозвіл ПЦУ, а Національний заповідник «Києво-Печерська лавра» уклав відповідну угоду. Це, зокрема, підтверджує в. о. генерального директора заповідника «Києво-Печерська лавра» Олександр Рудник, який розповів BBC News Україна, що надав дозвіл ПЦУ та уклав угоду на проведення богослужіння 7 січня з 8:00 до 12 години дня.

Він пояснив, що розмова з УПЦ МП відбулася зранку 5 січня, а вже ввечері того ж дня він отримав звернення від ПЦУ і відповідний дозвіл від Мінкульту. Представник пресслужби ПЦУ надав «Українській правді» документ, який свідчить, що міністерство надало згоду на проведення служби ПЦУ в Успенському соборі.

7 січня предстоятель Православної церкви України митрополит Епіфаній 7 січня розпочав Богослужіння з нагоди Різдва Христового в Успенському соборі Києва. Це перша в історії літургія предстоятеля автокефальної ПЦУ в Києво-Печерській лаврі.

Черговий фейк про “Пункт незламності”

Російські пропагандисти надалі намагаються скомпрометувати “пункти незламності”. Раніше “Сайт “Є” вже писав, як пропагандисти поширювали інформацію, що нібито пункти незламності є небезпечними. І ось черговий фейк.

Центр протидії дезінформації повідомив, що під час аналізу інформаційного простору аналітики Центру виявили фейки про нібито впровадження системи оплати за користування «Пунктами Незламності». Однак така інформація не відповідає дійсності, оскільки: опубліковане повідомлення містить граматичні помилки, наприклад, «50 гривень дорослий И 30 гривень дитина», «рішення ми прийняли з важким ГРУЗОМ на серДці» і так далі.


Крім того, роздрукований текст повідомлення вкладено у файл виробництва російської ТМ «Berlingo», що реалізується в рф.

Першоджерелом фейкового контенту виступає російський Telegram-канал, що поширив фото із невідомого Instagram-акаунту. Саме ж повідомлення поширили виключно в російському сегменті Twitter та Telegram.

Дезінформаційна кампанія проти Олени Зеленської

Центр протидії дезінформації при РНБО встановили три взаємопов’язані ворожі інформаційні операції, які були направлені проти дружини Президента Олени Зеленської та України загалом, здебільшого задля припинення міжнародної допомоги, повідомляє Укрінформ.

За даними експертів, у рамках цих операцій зафіксовано фейкове повідомлення про нібито витрачання першою леді 40 тис. євро на шопінг у Парижі; фейкове повідомлення про начебто нецільове використання фінансової допомоги Республіки Польщі з метою відкриття благодійного фонду “Olena Zelenska Foundation” та фейкові матеріали про гуманітарну допомогу, яку буцімто надавали українцям у фірмових пакетах Louis Vuitton Paris.

Варто зазначити, що всі ці повідомлення спростовували як українські, так і міжнародні фактчекери.

Вказується, що загальне розповсюдження кампанії - понад 4 млн переглядів.

«Зважаючи на близькість кампаній в часовому проміжку, схожий набір технік маніпуляцій та каналів розповсюдження дезінформації, можна зробити висновок, що дискредитація Олени Зеленської є продовженням кампанії “Чорна діра”», - розповіли в ЦПД.

Тобто метою кампанії - показати платникам податків у ЄС, що Україна неефективно використовує фінансову допомогу.
У рамках дезінформаційної кампанії з дискредитації Зеленської Центром було помічено характерні особливості розповсюдження дезінформації рф.

Так, перша операція від початку формувалась в французькому сегменті Твіттер, після чого набула поширення в російському сегменті Телеграм, однак наступні вже мали реверсивний характер, оскільки спочатку виникли в Телеграмі, а вже потім набули свого поширення в міжнародному сегменті Твіттер.

Центр вважає, що це було зроблено з метою “підкріплення правдивості” інформаційних операцій під час поширення дезінформації серед російськомовного населення.

«Попри оманливу зміну об’єкта дискредитації, мета, яку намагались досягти ворожі інформаційні ресурси, залишається незмінною – припинення надання допомоги Україні та дискредитація її в очках міжнародних партнерів. Зауважимо, що “оманлива” зміна об’єкта дискредитації полягає в тому, що незалежно від того, дискредитують Президента чи першу леді, головним об’єктом дискредитації залишається Україна та допомога, яку їй виділяють партнери», - підкреслили експерти ЦПД.

Чергове шахрайство

У соціальних мережах, зокрема в українському сегменті фейсбуку поширюють повідомлення про можливість отримати п’ять тисяч гривень допомоги від «ПриватБанку». Для цього нібито потрібно заповнити анкету та пройти невелике опитування. Однак це — шахрайство.



Як повідомляють фактчекери проєкту «Брехунець», такої програми фінансової допомоги не існує. Фахівці виявили, що під час переходу на сайт з опитуванням одразу ж спрацьовує антивірусна програма та попереджає, що ресурс може бути шкідливий. Фактчекери переконані: сайт не має нічого спільного з офіційним банком. Водночас на офіційному сайті «ПриватБанку» немає жодного слова про те, що організація здійснює виплати певної грошової допомоги від держави. Ба більше, люди, які начебто отримали виграш, пишуть з помилками у коментарях.

Після проходження опитування пропонується надіслати посилання своїм друзям.

Поширюючи такі повідомлення, шахраї намагаються ввести в оману українців, адже метод таких розсилань вигідний у соцмережах задля збільшення активності та популяризації сторінок, з яких надходять шахрайські схеми.