ye-logo.v1.2

Як працює роспропаганда за кордоном: фейк про втечу Зеленського та конспірологія про Тейлор Свіфт

Суспільство 1145
Добірка дезінформацій за кордоном
Добірка дезінформацій за кордоном. Фото: ілюстративне kanaldom.tv

У соціальних мережах поширюють фейк, що Зеленський готує втечу.

Російська пропаганда контролює кілька створених англомовних порталів, через які просуває дезінформацію. Як один з прикладів - фейк про планування втечі Зеленським.

У соціальних мережах, в тому числі англомовних, поширюють інформацію, що нібито Володимир Зеленський готується тікати до США за наказом Вашингтону, бо термін його президентства закінчується 31 березня 2024 року. Нібито йому та його сім'ї вже підготували будинок у Флориді. Джерелом виступає стаття начебто американської журналістки Джессіки Делвін на порталі The DC Weekly. Вона ж отримала дані від «анонімного інформатора з американських спецслужб».


Відео з такими ж звинуваченнями також виклав у ютубі користувач з ніком «John Doe», що представляється працівником Секретної служби США.

Наголошується, що дата подачі заявки на громадянство та співбесіди були призначені на 20 вересня — день, коли Зеленський виступив на саміті НАТО під час візиту до США. Це має свідчити про те, що адміністрація Байдена завчасно планувала переїзд президента Зеленського.

Як зазначають фактчекери видання “Вокс Чек”, це — фейк. Надані в статті «докази» не відповідають дійсності. Так, статтю ілюструє нібито фото сертифіката з натуралізації на ім'я Володимира Зеленського. Це свідоцтво, що підтверджує право людини на отримання громадянства США. Але документ підроблений, адже на ньому відсутні печатка Міністерства національної безпеки США та підпис власника сертифіката.

Фотографія Зеленського узята з відкритих джерел. Зразок подібного документа теж знаходиться у відкритому доступі. Цікаво те, що на знайденому зразку вказано ім'я John Doe — це ж ім'я має і «інформатор», котрий згодом виклав відео із «зізнанням» в ютубі. Загалом John Doe є так званим «іменем-заповнювачем», котре використовують для заповнення документації в умовах, коли особа неідентифікована.

Наявна примітка про те, що копіювати цей зразок заборонено. На фото реальних сертифікатів такої примітки немає.
Крім того, як стверджують пропагандисти в фейковому пості, заявку Зеленський подав 20 вересня 2023 року, коли перебував у США для виступу на саміті НАТО. Однак 20 вересня президент насправді виступав на спеціальному засіданні Ради безпеки ООН. Останній же саміт НАТО пройшов у Вільнюсі.

Також у статті наводять зображення вілли, на яку начебто має переселитись Зеленський із сім'єю. Її описують як розкішний маєток, розташований на березі Атлантичного океану, вартістю 20 мільйонів доларів. Натомість зворотний пошук у гугл показує, що ця вілла ще доступна до купівлі та справжня ціна будівлі — майже вдвічі дешевше.
Авторкою статті є «визнана журналістка» Джессіка Делвін. З усім тим, у гуглі немає жодної інформації про її журналістську діяльність. Пошук по фото з біографії показує, що насправді на ньому — письменниця Джуді Баталіон. Тож, ймовірно, такої журналістки, як Джессіка Делвін, взагалі не існує.

The DC Weekly не вперше виступає платформою для поширення фейків. Наприклад, раніше сайт “Є” ye.ua вже спростовував фейк про те, що Олена Зеленська витратила мільйон доларів на дорогоцінні прикраси ювелірного дому «Cartier» у США.

Дослідники Даррен Лінвілл та Патрік Воррен з Університету Клемсона припускають, що The DC Weekly заснував Джон Марк Дуган, колишній офіцер морської піхоти США та поліції Флориди, який переїхав до росії у 2016 році. Туди він втік від звинувачень у ймовірному хакерстві. Також після 2009 року він системно поширював у наклеп на своїх колишніх роботодавців через створений для цього вебсайт. Дуган поширює фейки і про Україну, зокрема про «таємні американські біолабораторії».

Дезінформаційна кампанія у Німеччині

У Німеччині експерти з цифрової криміналістики викрили масштабну дезінформаційну кампанію проти уряду країни, пише видання “Без брехні”.


Для просування проросійських наративів у соцмережі X, раніше відомій як Twitter, було створено десятків тисяч фейкових облікових записів. Всі вони підпорядковувалися одним і тим же структурам, як з великою вірогідністю пов'язані з росією.

Відповідне дослідження замовило Міністерство закордонних справ Німеччини, запідозривши, що воно стало мішенню для ботів.

Експерти виявили величезну кількість дописів, в яких критикували підтримку Берліном України у її війні проти росії. Протягом місяця, починаючи з 10 грудня, у соцмережі X з'явився понад 1 мільйон відповідних дописів німецькою мовою. Їх було надіслано з приблизно 50 тисяч фейкових облікових записів – це два повідомлення на секунду.
Здебільшого ці дописи містили припущення, що уряд Олафа Шольца нехтує потребами німців через підтримку України зброєю та грошима, а також через прийняття понад мільйона українських біженців.

Аби охопити більшу аудиторію, фейки часто використовували в текстах використовували популярні на той час хештеги, такі як #Oktoberfest або #Bundesliga. Аналітики кажуть, що вони переконані, що джерело цією дезінформаційної кампанії було в росії. Зокрема, на це вказує те, що оператори системи розсилки повідомлень робили перерви у вихідні та під час свят у рф – тоді кількість дописів помітно скоротилася.

«Результати підкреслюють необхідність урядів систематично боротися зі зростаючою кількістю кампаній дезінформації та визнати вплив, який вони можуть мати на вибори», – зазначили в МЗС ФРН.

Одна з тактик роботи російської пропаганди - це просування конспірологічних теорій, в які вони вплітають власні тези. За допомогою конспірологій, росія розповідає світу, що “не все так однозначно”.

У США серед активних поширювачів конспірологій, а разом з ними й російських фейків про Україну є прихильники Дональда Трампа, зокрема, власник соціальної мережі “Х” Ілон Маск.

А ось один з прикладів такої конспірології.

Пропагандисти створили конспірологію про Тейлор Свіфт

Пропагандисти намагаються дестабілізувати ситуацію у світі, підтримуючи різні конспірологічні рухи та використовуючи їх у рамках російської агресії проти України, пише “Детектор медіа”.



Часто теорії змов створюють навколо постатей популярних осіб. Приклад цього — теорія про те, що американська співачка Тейлор Свіфт нібито є шпигункою Пентагону, що своїми піснями «бореться проти дезінформації».

У січні в ефірі програми «Jesse Watters Primetime» телеканалу Fox News її ведучий Джес Воттерз запитав у глядачів, як, на їхню думку, Свіфт стала такою популярною. Наголосивши, що в нього «немає доказів», він висловив теорію: «Близько чотирьох років тому психологічна операційна група Пентагону розглядала можливість перетворення Тейлор Свіфт на свій інструмент під час зустрічі НАТО. Якого виду інструмент? Психологічну операцію для боротьби з онлайн-дезінформацією». Він назвав її psy-op, тобто особою, яка таємно бере участь у психологічних операціях, зазвичай наймана урядом, військовими чи поліцією, для впливу на переконання, емоції та поведінку мас.

Воттерз показав відеоролик, де хтось говорить про вплив Свіфт, коментуючи: «Так, це реальність. Психологічна операційна група Пентагону запропонувала НАТО перетворити Тейлор Свіфт на інструмент для допомоги адміністрації Байдена». Ведучий неодноразово поширював наративи щодо війни в Україні, співзвучні з російською пропагандою, до прикладу називаючи її «проксі-війною».

Насправді відео було взяте з академічної конференції з дезінформації, організованої НАТО у 2019 році. Жінка, яка виступала, — Алісія Марі Баргар — не пов'язана з Пентагоном чи НАТО, але була інженеркою у Прикладній фізичній лабораторії Університету Джонса Гопкінса. Баргар розповіла виданню Business Insider, що її слова вирвали з контексту. Вона обговорювала виклики кібербезпеки і використовувала Свіфт як «випадковий приклад відомої особи для пояснення концепції аналізу соціальних мереж аудиторії».

Представник Пентагону прокоментував теорію для Politico, зазначивши: «Щодо цієї теорії змови, ми будемо від неї відштовхуватися (shake it off)», натякаючи на пісню Тейлор Свіфт «Shake It off».

Праворадикальні коментатори зі США звинувачували Свіфт у ключових поразках політиків-республіканців. Хоча Свіфт не підтримувала жодного кандидата на цих виборах, вона публічно підтримувала Байдена у 2020 році і нагадала своїм прихильникам про голосування у 2022 році.

Після того, як Свіфт була названа «Людиною року 2023 року» журналом Time, знову з'явилися подібні твердження від консервативних коментаторів, які вказували на те, що вона нібито є частиною великої виборчої змови. Ексрадник Трампа Стівен Міллер заявив, що слава Свіфт «не є органічною». Активістка крайніх правих Лаура Лумер сказала, що Свіфт — це та, «на кого розраховують демократи для втручання у вибори президента 2024 року». Анонімні телеграм-канали, що транслюють проросійську риторику, теж поширюють дописи з подібним меседжем.

Російські пропагандисти використовують цю теорію, щоб спробувати втрутитись у справи внутрішньої американської політики та знівелювати вплив американської попкультури в Європі. Крім того, у такий спосіб вони підтримують осіб, прихильних до російського світогляду, в американських політичних колах.

Фейкова сторінка на мільйон підписників

Центр стратегічних комунікацій фіксує появу сторінки Polin Show яка є частиною великої пропагандистської мережі росіян та має майже мільйон підписників.

Сторінка адмініструється людьми з України та росії та просуває фейки.

За інформацією фактчекерів, адміністратори сторінки використовують Polin Show не тільки для поширення брехні у Facebook, але також як частину сітки для збільшення кількості підписників на власних Телеграм-каналах, які також наповнюються дезінформацією.

Натиснувши на новину, користувач потрапляє на Telegram-канали, де йому традиційно пропонують відправити заявку для вступу у канал; Наступним кроком до вас автоматично підключається бот, який пропонує нові й нові канали з фейковим контентом.

Таким чином росіяни заманюють українців у свою екосистему, яка пропонуватиме вам виключно потрібний їм контент.
У коментарях користувачі скаржаться на сторінку, але вона поки досі функціонує у Facebook.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую