ye-logo.v1.2

Як можуть змінитися ціни на бензин і дизель — прогнози

Економіка 4586
Наразі передумов до повторення торішньої кризи експерти не вбачають
Наразі передумов до повторення торішньої кризи експерти не вбачають. Фото: ілюстративне pixabay.com

З 1 липня в Україні планують відновити довоєнну ставку ПДВ на пальне.

Ціни на бензин, дизель і скраплений газ впливають на вартість більшості товарів і послуг. Зокрема, харчів. Особливо це стало відчутним торік, коли масштабне вторгнення російських окупантів спричинило паливну кризу. Спершу ціни на нафтопродукти підскочили вгору на світових ринках і як наслідок — в Україні. В нас ситуацію погіршив дефіцит пального, спричинений ворожими обстрілами нафтобаз і нафтопереробних заводів. Для подолання цієї кризи Верховна Рада скасувала акциз і зменшила податок на додану вартість на пальне з 20-и до 7 відсотків. Однак нині активно обговорюють повернення до колишніх правил. Тож, оскільки вже починається нова посівна кампанія, актуальним питанням є, що буде з цінами на пальне.

Наразі передумов до повторення торішньої кризи експерти не вбачають. За час масштабної війни вдалося повністю перебудувати ланцюжки постачання пального. Крім того, в окупантів стає дедалі менше високоточних далекобійних ракет, підтвердженням чого є зниження кількості масштабних обстрілів. Тож нові атаки не мають спровокувати дефіциту пального. Однак з цінами на нього не все так однозначно. Україна імпортує нафтопродукти з-за кордону, тому їхня вартість на вітчизняному ринку залежить від ситуації на світових.

Стабільні ціни або невелике зростання: про найближчі перспективи

Протягом останніх трьох місяців в Україні спостерігалося зниження вартості пального. Наприклад, за інформацією видання «Мінфін», ще на початку січня літр бензину марки А-95 в середньому коштував 51 гривню 47 копійок. Натомість станом на 10 квітня — дещо більше як 47 гривень. Середня по Україні вартість дизельного пального за цей час знизилася з 54 гривень 94 копійок за літр до 47 гривень 13 копійок, а скрапленого газу — з 28 гривень 88 копійок за літр до 21 гривні 69 копійок.

Як пояснюють представники Центру громадського моніторингу та контролю, таку ситуацію спричинило зниження цін на світових ринках. До того ж в Україні був створено значний запас пального, що допомогло перенаситити вітчизняний ринок. Тож попри традиційне зростання попиту на бензин і дизель під час весняної посівної кампанії їхня вартість не має підстрибнути.

Однак незначне подорожчання пального під час посівної все ж можливе. Організація країн-експортерів нафти вирішила з травня зменшити рівень видобування нафти. Як наслідок, на світових ринках гуртові ціни вже поступово пішли вгору. Видання «УкрАгроКонсалт» з посиланням на засновника групи «Прайм» Дмитра Льоушкіна зазначає, що тенденція до підвищення цін приблизно за тиждень добереться й до автозаправок.

«Ціна на АЗС швидше за все зростати не буде, але оператори можуть «пустити під ніж» свої знижки та маркетингові програми. Якщо раніше давали знижку п’ять гривень за літр, то будуть давати три-чотири гривні», — вважає Дмитро Льоушкін.

Удар по заробітках трейдерів чи зростання цін: які зміни можливі 1 липня

Минулого березня Верховна Рада скасувала акциз на пальне та знизила ставку ПДВ з 20-и до 7 відсотків. Зокрема, це було необхідним проведення посівної в умовах масштабної війни. Коли ж ціни стабілізувалося, в уряду та частини народних обранців виникло питання, чим наповнювати державний бюджет. Тож 21 вересня минулого року парламент прийняв новий закон.

Він повернув акцизи на пальне: сто євро за тисячу літрів бензину, дизелю або біопалива та 52 євро за тисячу літрів скрапленого газу. А ставка ПДВ до колишнього розміру, 20 відсотків, має повернутися 1 липня 2023 року. На переконання голови комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, це не спровокує подорожчання бензину та дизелю.

В інтерв’ю виданню «РБК-Україна» політик розповів, що вважає зниження цих ставок величезною помилкою. Це вплинуло не на ціну пального, а на збільшення заробітків трейдерів. Крім того, це не вивело, як очікувалося, ринок з тіні. Навпаки — «нелегальні бочки виросли, як гриби після дощу».

Втім, частина експертів все ж прогнозує зростання вартості пального. За словами директор консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, після 1 липня ціни можуть змінитися так:

  • бензин в середньому подорожчає на 11 гривню 20 копійок за літр (з 47 гривень 17 копійок до 58 гривень 35 копійок за літр);
  • дизпальне подорожчає на 7 гривень 70 копійок за літр (з 47 гривень 43 копійок до 55 гривень 10 копійок за літр);
  • скраплений газ (LPG) подорожчає на 2 гривні 60 копійок за літр (з 21 гривні 77 копійок до 24 гривень 40 гривень за літр).

«Звідси знову видно, що повернення до старих акцизів як до якоїсь догми виглядає дивним. Бензин летить вгору, скраплений газ майже на місці. Як й раніше, вважаю необхідним адаптуватись до нових реалій та користуючись нагодою збалансувати ставки. Умовно, на три гривні за літр знизити акциз на бензин й на три гривні за літр підвищити акциз на скраплений газ. Й пропорції цінові збережуться й бюджет з наваром», — зазначив Сергій Куюн.

Подібне зростання цін також прогнозує Директор енергетичних програм у Центрі Разумкова Володимир Омельченко. Він розповів «24 каналу», що ціни на світовому ринку вже зросли на 10 відсотків. Повернення довоєнної ставки ПДВ лише погіршить ситуацію для споживачів в Україні. Відповідно вплине на ціну інших товарів і послуг, наприклад, продуктів, адже у їх вартість закладено вартість пального.

Матеріал підготовлений за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Останні оголошення
  Так  Ні, дякую