ye-logo.v1.2

Загадка портрета

Історія 5034
Фото: Валерій Іванюк

Як російський художник Тропінін міг намалювати Устима Кармелюка?

Коли слухаємо оповіді чи читаємо про історичних осіб, наша уява малює їх портрети. Добре, якщо збереглися зображення цих людей, створені художниками, фотомайстрами. Сьогодні залишити нащадкам свій портрет  не проблема. А колись…
Ось, до прикладу, дослідники  уже друге століття сперечаються, яким був Устим Кармелюк, подільський народний месник, якого тепер все частіше називають сучасним модним слівцем «рекетир» чи й узагалі записують у бандити. Якби був його портрет, скажете, то психологи могли б за ним провести свої дослідження і вступити в дискусію: чи здатна ця людина була на злочин. Але ж портрет є! – скажете ви. Маєте на увазі картину Василя Тропініна «Українець середніх років». Довгі роки вважалося, що саме Устима зобразив на портреті  відомий російський художник. Нині це ставлять під сумнів.
Коли Тропінін потрапив на Поділля?! Народився він у  селі Карпово Новгородської губернії. З вересня 1804 року приїхав у графські володіння на Україну, в село Кукавка (нині Могилів-Подільського району на Вінниччині). Як відомо, після другого поділу Польщі (1793 рік) Поділля увійшло до складу Росії. Російським вельможам та урядовцям  щедро роздавали землі – королівщину, староства, конфісковані маєтки. У Подільській губернії, зокрема, землі отримали князь Потьомкін, його племінниці Браницька та Скавронська, графи Безбородько, Шереметьєв, Гудович, а також брати Моркови, один із яких і був паном художника. До подільського періоду творчості Тропініна належить картина “Весілля в селі Кукавці”, декілька портретів українських селян. Тропінін спроектував і розписав сільську церкву.
Граф Аркадій Іванович Морков був відомим російським дипломатом. Катерина II подарувала йому села під Кам’янцем: Довжок, Карвасари, Підзамче, Татариски, Янчинці, Голосків, Кептинці. Після смерті цариці з 1796 року Морков відійшов від справ і чотири роки мешкав у Кам’янці-Подільському. Його брат Іраклій одержав від імператриці Сальницьке староство. Йому також дісталася  й Кукавка. У ці маєтки Іраклій Морков відправив частину своєї челяді, серед них і Василя Тропініна. Виконуючи примхи своїх панів, Тропінін приїздив у Кам’янець, де займався малярством. У 1818 році він потрапив до фортеці, яка на той час правила за тюрму і де було ув’язнено «розбійника» Кармелюка. Можливо, митець створив саме його портрет. В усякому разі, так вважав видатний український історик мистецтва Кость Широцький. Нині ця робота Тропініна зберігається  (під назвою “Українець середніх років”)  у Київському державному музеї українського мистецтва, інший варіант – у Нижньотагільському музеї образотворчого мистецтва.
Версію Широцького підтримав художник-графік Володимир Гагенмейстер, який у 1916-1933 роках керував Кам’янець-Подільською художньо-промисловою школою. А тепер повернемося до біографії самого Устима Кармелюка. Легендарного народного героя ув’яз-
нювали в кам’янецькій фортеці в 1814, 1818, 1823 роках. Тропінін міг намалювати його лише в 1818 році (в інші роки його не було в Україні). На цей час  Устиму Кармелюку виповнився 31 рік. Чи ж міг він  бути літньою людиною з сивими скронями і вусами, яка постає з портрета “Українець середніх років”?!
«Чоловічі портрети, написані Тропініним на Поділлі, прикметні тим, що художник намагався проникнути в характери героїв, – обґрунтовує свою версію подільська дослідниця Валентина Вінюкова. – Одягнені портретовані в святковий одяг, ретельно виписано кожну деталь. Із цього ряду випадає “Портрет молодого селянина”. На ньому зображено молодого вродливого чоловіка на фоні складеної з каменів стіни, що нагадує кладку стін Папської вежі, в якій тричі ув’язнювали Кармелюка. Вродливе подовжене обличчя. Верхній одяг схожий на тюремний халат. Це зображення не відповідає описам Кармелюка в офіційних документах: “На зріст 2 аршини і 6,5 вершка. Обличчя кругле, ніс помірний, волосся на голові, бровах, вусах та бороді світло-русяве, очі блакитні”. Достеменно знаємо лише таке: 1818 року Тропінін, супроводжуючи Іраклія Моркова в поїздці до брата, таки відвідав Кам’янець, тоді ж у фортеці намалював одного з в’язнів. Але чи то був Устим Кармелюк, чи хтось інший – досі не з’ясовано.

 

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую