ye-logo.v1.2

Юрій Гаркавенко колекціонує вітрильники, підводні човни та авіаносці

Культура 2199

А його власний журнал зі збирання картонних моделей кораблів визнали одним із найкращих у світі

Юрій Гаркавенко вперше переступив поріг гуртка технічного моделювання в 10-річному віці. До того малий Юрко, як і більшість дітей, відвідував безліч секцій. Місяць вільної боротьби, місяць походив на секцію стрільби, згодом вже вивчав ази фотографування. Але технічне моделювання захопило хлопця.
«Було цікаво, – пригадує Юрій Гаркавенко. – Робили літаки, кораблі. Під впливом цього захоплення попросився служити на флот. У строкову службу був старшиною морських електриків-дизелістів на ескадреному міноносці. Після армії запропонували посаду керівника клубу юних техніків, при заводі «Катіон». Згодом почав виготовляти макети кораблів».

За Союзу переслідували навіть за наближене копіювання макетів бойових кораблів
Свого першого підводного човна Юрій  Гаркавенко виготовив наприкінці 1999 року. Італійський дизель був не просто прикрасою. Це була робоча модель, котра неодноразово брала участь у змаганнях з судно-модельного спорту. Підводний човен міг занурюватися під воду і випірнати у заданому квадраті. На його зборку Юрій витратив кілька місяців.
«Збір будь-якого судна починається з пошуку інформації про нього, – розповідає Юрій Гаркавенко. – Як не дивно, нині в Інтернеті майже неможливо знайти відомості про підводні човни часів другої світової війни. І скільки завгодно – про сучасні атомні субмарини. На збирання підводного човна витрачаю від двох днів до кількох місяців. Все залежить від того, наскільки реальним ти бажаєш зробити ту чи іншу модель. У наборах, котрі нині коштують близько 250 гривень, є дрібні деталі, але далеко не всі. Для початку необхідно дізнатися якомога більше інформації, а далі вручну виготовляти деталі. А найпростіший набір за кілька годин може склеїти і дитина. За Союзу, копіювання військових кораблів переслідувалося законом. На щастя, це мене обминуло, але старші люди розповідали, що подібні колекціонери стояли на обліку у КДБ. Час від часу до них «навідувалися люди у цивільному». І не дай Боже, в когось знайдуть точну копію бойового корабля, а ще гірше його – фото».
Нині у Юрія близько 30 підводних човнів, майже 50 кораблів та з десяток авіаносців. Колись усі ці моделі стояли в однокімнатній квартирі, займаючи майже увесь простір. Кілька років тому Гаркавенкові дали кімнатку у будинку творчості, котру  чоловік перетворив на модельну майстерню. Нині тут безкоштовно займається 14 дітей від десяти до вісімнадцяти років.
Юрій Гаркавенко заробляє на життя приватним підприємництвом. Продає та ремонтує слухові апарати та апарати для вимірювання тиску.
«До мене ходять діти років по 14, а зовсім не вміють працювати з ножицями, – ділиться пан Юрій. – У мене донька 7 років, а вже сама вирізає деталі і клеїть з них тварин. А найбільше у мене емоцій пов’язано з парусниками. По-перше, це дуже кропітка робота. Ось на цей американський парусний фрегат «Конституція» я витратив кілька місяців. Я з ним виступав на змаганнях в Одесі, і в Польщу їздив. Коли повертався назад, поляк-прикордонник причепився, що не пустить мене з ящиком. Довелося віддати останні гроші».

На створення макету китайської «Джонки» Юрій витратив кілька місяців
Щоправда, цьому вітрильнику не поталанило. Кілька років тому на ящик, в котрому зберігався фрегат, телевізійники поставили ящик з важкими інструментами. Тендітні вітрила поламалися. Нині фрегат на реконструкції.
Чимала кімната у палаці творчості заставлена столами та шафами. Майже на кожному – якась запчастина чи недороблена модель. Шафи заставлені готовими виробами. В очі впадають сучасні авіаносці. А поряд, ніби подорожуючи у часі, стоїть старовинний корабель, гордо надуваючи вітрила.   
«Досить цікавим експонатом є «Джонка» китайського адмірала Чен-По, – розповідає Юрій Гаркавенко. – Ще до Колумба він здійснив навколосвітню подорож. Тогочасні європейські вітрильники сягали в довжину максимум 60 метрів і служили не більше 10 років. Китайська джонка сягала 120 метрів завдовжки і експлуатувалася майже століття. Її ремонтували, на старі борти набиваючи нові дошки. З часом їх товщина сягала понад  метр. На ній були спеціальні команди, котрі ставили якори, і нічим більше вони не займалися. Я не знаю, наскільки точно я відтворив цей вітрильник, адже інформація про нього майже відсутня. Скажу одне – це досить кропітка робота».   
Цікавим експонатом у колекції Юрія є катер часів Другої світової війни «Ленінградський проект». Це подарунок моряка-підводника, котрий під час походів на атомній субмарині майстрував катер з дерева та консервних бляшанок.
«А ось з цим паровим корветом конфедератів «Алабама» пов’язано багато спогадів, – каже Юрій Гаркавенко. – Я з ним двічі виступав на змаганнях, і він двічі тонув. Під час руху вода заливала палубу і потрапляла всередину. Аби дістати його, у Польщі довелося пірнати на 2-метрову глибину. Іншого разу затонув на Південному Бузі. До речі, справжній корвет «Алабама» загинув у бою з аналогічним кораблем під час громадянської війни в Америці».
Аби створити макет «Титаніка», Юрієві довелося покадрово переглядати однойменну стрічку з Леонардо Ді Капріо у головній ролі.
«Сам фільм мені не сподобався, – каже Юрій Гаркавенко. – А ось палубу «Титаніка» передали досить точно. Щоправда, під час комп’ютерного монтажу вони переплутали лівий борт з правим. Та й палуба чомусь прогиналася, коли на неї падали люди. Її зробили з гуми».  
Юрій Гаркавенко – майстер судно-модельного спорту міжнародної категорії. У 2006 році на чемпіонаті світу, що проходив у Москві, він зайняв ІІ місце. Нині чоловік самотужки випускає журнал картонних моделей кораблів. Нещодавно у польському спеціалізованому виданні (а поляки є першими у цій справі) його журнал визнали одним з найкращих у світі. На розробку і пошук інформації про російський ескадрений броненосець «Бородіно», котрий і ліг в основу останнього випуску журналу, Юрій витратив три роки.    
Нині Юрій Гаркавенко працює над макетом підводного човна класу «Дельта».

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую