ye-logo.v1.2

Мозаїчні зупинки на Хмельниччині: зберегти чи знищити

Культура 2767
Фінансування на відновлення зупинок та автопавільйонів з мозаїкою не передбачено
Фінансування на відновлення зупинок та автопавільйонів з мозаїкою не передбачено. Фото: автора

Попри намагання активістів їх врятувати, об’єктами культурної спадщини такі зупинки наразі не визнані.

Навесні цього року в Україні заговорили про порятунок автобусних зупинок і павільйонів, викладених мозаїкою. Частину таких об’єктів придорожньої інфраструктури знесли під час ремонту доріг в рамках програми «Велике будівництво». Водночас команда активістів, серед яких і жителі Хмельниччини, виступила за їх збереження.

Про збереження та відновлення зупинок громадського транспорту, прикрашених мозаїкою, заявив і голова Укравтодору Олександр Кубраков. Зокрема, у середині травня посадовець написав, що розпочався процес збору даних про матеріальну спадщину придорожної інфраструктури у різних куточках України і запросив долучитися всіх охочих.

За його словами, на основі складеного переліку мало бути сформовано доручення для обласних Служб автомобільних доріг із вимогою при розробці дорожніх проєктів враховувати культурне значення зупинок. Водночас Кубраков додав, що деякі такі об’єкти перебувають в аварійному стані і становлять небезпеку для пасажирів. Тож на їх заміну можна створити естетично цінну альтернативу.

Мозаїчний павільйон на «тещиному язику» поблизу Кам'янця-Подільського під час ремонту дороги вдалося зберегти. 

Одна з активісток, яка долучилася до ініціативної групи порятунку зупинок, – кам’янчанка Ірина Пустиннікова. Вона розповіла сайту «Є», що цінні мозаїчні зупинки мають розміщувати на мапі від Міністерства інфраструктури, щоб їх бачили підрядники.

«Дійсно існує ініціативна група з працівників Укравтодору та активістів, котрі займаються рятуванням радянського модернізму. Локомотив групи – відомий вінницький активіст, музеєзнавець Леонід Марущак, який багато робить для повернення модерністського спадку в сучасний контекст. Проте великої активності у групи немає, - розповідає вона. - Мені страшенно шкода зупинок, зруйнованих вже в цьому році, але саме розголос про це варварство і спричинив якісь дії з боку автодору. Про ситуацію на Хмельниччині: тільки у 2021 році знесені дві зупинки та стелла біля кам’янецького цементного заводу, знесені зупинки у селах Антонівці, Правдівка, Вихрівці. Зносять не лише під «Велике будівництво» – у 2019-му знесли мозаїчні зупинки авторства Івіана Кляпетури у Мар'янівці та Гукові».

Активісти наполягають, щоб в ініціативну групу увійшли представники Міністерства культури. Але, за словами Ірини Пустиннікової, комунікація з державними органами відбувається повільно.

Зупинка у селі Колибаївка на Кам'янеччині.
Шлях "Великого будівництва" цьогоріч проходитиме через це село також.
Зупинка перебуває у не найкращому стані.

Як повідомляють у Службі автомобільних доріг Хмельницької області, зупинки громадського транспорту, які демонтовують, перебувають в аварійному стані та несуть небезпеку для людей. Списків з придорожніми об’єктами, які мають культурну цінність, у них наразі немає. Доручення від «Укравтодору» такі переліки складати теж не було.

«Рішення про демонтаж зупинок приймається в двох випадках: або аварійний стан, або вони розміщені невідповідно до стандарту дорожньо-будівельної галузі. Стан їх можна оцінити за дефектним актом, який міститься у тендерній документації, - говорить фахівець зв’язків з громадськістю Служби автомобільних доріг в Хмельницькій області Юлія Манзяк. - Зупинки в поганому стані замінюють з міркувань безпеки. Адже в один момент може просто відвалитися шматок стелі на голову людині. До речі, схожий випадок стався на Рівненщині».

Наступне село у бік Чернівецької області із мозаїчною зупинкою - Гаврилівці.
Шматки відваленої мозаїки просто складені на лавці.

Як додають в обласній службі автодоріг, на збереження мозаїчних зупинок як об’єктів культурної спадщини не передбачено відповідного фінансування та не прописаний порядок. Тим паче, об’єктами культурної спадщини наразі вони не визнані.

«Можливо, активісти і складали списки чи описи таких зупинок, але до нас про затвердження того переліку ніхто не звертався. Хоча чим би ми могли їм допомогти – не знаємо, адже ці об’єкти не вважаються ні культурною цінністю, ні історичною спадщиною», - зазначає Юлія Манзяк.

Водночас дорожні роботи на трасах Хмельниччини тривають. У рамках «Великого будівництва» торік відремонтували близько 60 кілометрів автодороги в напрямку від Хмельницького до Кам'янця-Подільського. Цьогоріч планують відремонтувати ще 95 кілометрів: на ділянках від Хмельницького до кордону із Житомирською областю та від Кам'янця-Подільського до кордону з Чернівецькою областю.

Останнє село перед Чернівеччиною - Жванець.
Стіни та стеля в цьому павільйоні почали руйнуватися, а мозаїка заліплена залишками від оголошень.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую