ye-logo.v1.2

Як зареєструвати майнове право на нерухоме майно?

Суспільство 13568
Фото: http://yagotin.olx.com

Як відомо, з 1 січня цього року процедура державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно відбувається за новими правилами.

 У зв’язку з цим, у більшості громадян виникає ряд логічних запитань. До якого органу потрібно звертатись? Які документи необхідно подавати? Протягом якого строку здійснюється реєстрація прав, тощо?
Насамперед слід відзначити, що з початку цього року проведення державної реєстрації майнових прав як на земельні ділянки, так і на об’єкти нерухомого майна, розміщені на них, а також обтяжень таких майнових прав здійснюється в одному Державному реєстрі майнових прав на нерухоме майно, а не в різних державних реєстрах, як це було раніше. Такий порядок спрямований на спрощення взаємовідносин особи та державних органів.

До якого органу потрібно звертатись?
Сьогодні державна реєстрація прав проводиться державними реєстраторами прав на нерухоме майно відповідних реєстраційних служб, а також нотаріусами, як спеціальними суб’єктами, на яких покладаються функції державного реєстратора прав. Враховуючи це, слід вказати, що безпосереднє здійснення державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно покладено на районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції. При цьому слід враховувати, що право власності та інші майнові права на нерухоме майно реєструються в реєстраційній службі за місцезнаходженням такого майна.
Що ж стосується державної реєстрації прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, то вона проводиться нотаріусом (як державним, так і приватним), яким вчинено таку дію. Таким чином, до прикладу, у разі купівлі-продажу квартири покупцеві не потрібно додатково звертатись до реєстраційної служби, адже нотаріус самостійно здійснює реєстрацію права власності на нерухоме майно одночасно із вчиненням нотаріальної дії.
Варто також наголосити, що державна реєстрація прав на новостворене нерухоме майно проводиться лише реєстраційною службою за місцезнаходженням такого майна. Крім того, державна реєстрація права власності на новосформовану земельну ділянку (зокрема, отриману особою в порядку приватизації) проводиться лише після реєстрації такої земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, яка здійснюється органами земельних ресурсів. Тільки після цього слід зареєструвати право власності на земельну ділянку, звернувшись до реєстраційної служби за місцезнаходженням такої ділянки. Водночас зацікавлена особа може як самостійно подати необхідні документи до реєстраційної служби, так і передати їх через органи земельних ресурсів, які вносили відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.

Які документи необхідно подавати?
Чинним законодавством на органи державної реєстрації прав, державних реєстраторів покладено обов’язок надавати заявникам інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав. Проте, для більшої обізнаності зауважимо, що для проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно особа подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові такі документи:
- заяву про державну реєстрацію, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін’юст;
- оригінал та копію документа, що посвідчує особу заявника (паспорт громадянина України, посвідка на проживання особи, яка мешкає в Україні, національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або документ, що його заміняє; свідоцтво про народження, якщо особа не досягла 16-річного віку);
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний код), крім випадків, коли особа через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України;
- документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав (квитанція);
- документ про сплату державного мита (квитанція), крім випадків, коли особа звільнена від його сплати;
- документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності на нерухоме майно. Ними, до прикладу, є: укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або майнове право на нерухоме майно, чи його дублікат; свідоцтво про право на спадщину; державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою; рішення суду, що набрало чинності, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно, тощо.
У разі подання заяви про державну реєстрацію уповноваженою особою, яка діє від імені фізичної особи, така особа, крім документів, що зазначені вище, подає копію документа, що підтверджує повноваження представника (копія довіреності або іншого документа, що посвідчує відносини представництва); копію документа, що посвідчує особу, яку вона представляє; копію реєстраційного номера облікової картки платника податку такої фізичної особи, крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України.

Протягом якого строку здійснюється реєстрація прав на нерухоме майно?
Чинним законодавством встановлено загальний строк проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, який складає 14 робочих днів. Водночас, державна реєстрація прав, які виникають у результаті вчинення нотаріальної дії проводиться нотаріусом одночасно з вчиненням такої дій.

Чи передбачено плату за реєстрацію прав на нерухоме майно?
Аналізуючи чинне законодавство, можна стверджувати, що для реєстрації права на нерухоме майно зацікавленій особі доведеться понести певні витрати. Так, по-перше, за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно передбачається сплата державного мита у розмірі семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (119 грн.); за державну реєстрацію іншого майнового права на нерухоме майно, обтяження права на нерухоме майно – три неоподатковуваних мінімуми доходів громадян (51 грн.). Винятком є випадки, коли особа звільняється від сплати державного мита згідно з чинним законодавством.
По-друге, зацікавлена особа має обов’язково сплатити 120 грн. за надання інформації з Державного реєстру майнових прав на нерухоме майно у формі витягу.
Варто також відмітити, що за внесення змін до записів Державного реєстру майнових прав на нерухоме майно, у тому числі виправлення технічної помилки, що допущена не з вини державного реєстратора прав на нерухоме майно, зацікавлена особа має сплатити 51 грн.

Наостанок зазначимо, що в Державній реєстраційній службі України з метою проведення широкої інформаційної роботи з питань державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно з першого січня 2013 року працює телефон для довідок Департаменту державної реєстрації речових прав на нерухоме майно за абонентським номером (044) 233 64 78. Крім того, основна інформація про порядок державної реєстрації майнових прав на нерухоме майно міститься на сайті Державної реєстраційної служби України.


Завідувачка юридичної клініки
Хмельницького університету
управління та права Аліна САВЧУК.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую