ye-logo.v1.2

Перший раз в перший клас: як адаптувати дитину до школи

Суспільство 3972
Вдома в дитини має бути режим дня та певні правила – це підготує дитину до того, що вона зможе виконувати їх і в школі
Вдома в дитини має бути режим дня та певні правила – це підготує дитину до того, що вона зможе виконувати їх і в школі. Фото: pogliad.ua

Адаптаційний період може тривати два-три місяці.

Початок навчання у школі складний і відповідальний етап у житті дитини та її батьків, адже відбувається багато змін, формуються нові навички. Адаптація дитини до школи, до нових умов, стосунків та вимог – процес індивідуальний. Як зробити його максимально комфортним для дитини і уникнути стресових ситуацій? За відповідями на ці запитання кореспонденти сайту «Є» звернулись до психологині Тетяни Матвійчук, яка довгий час працює у сфері дитячої та сімейної психології.

- Що означає готовність дитини до школи?

- Важливо зрозуміти, що психологічна готовність дітей до школи - не в розумовій готовності. Сьогодні розповсюджена думка, що якщо дитина вміє читати або знає букви і вміє рахувати, то вона готова до школи. Це не так. Коли психологи кажуть про готовність до школи, то мають на увазі зрілість психіки до сприйняття навчального матеріалу, його засвоєння та відтворення. Тобто, дитина може 30 хвилин сидіти на уроці, розуміти, що вчитель дає завдання, яке потрібно виконувати... Але, в першу чергу, в дитини має бути мотивація і бажання йти до школи.

- Як визначити батькам, що дитина готова йти до школи і допомогти їй під час адаптації?

- Потрібно поспостерігати, як дитина ставиться до занять в садочку, вдома чи на додаткових курсах з підготовки. Якщо вона навчилась взаємодіяти з дітьми в своїй групі, навчилася сприймати вихователя як людину, яка є авторитетом, може виконувати поставлені завдання - це свідчить, що дитина і в шкільному середовищі буде почувати себе спокійно. Тому що психологічно підготовлена і знає, чого очікувати. Я наголошую всім батькам, що вдома дитина має дотримуватися режиму дня та виконувати певні правила – це підготує дитину до того, що вона зможе виконувати їх і в іншому місці, де перебуває. І тоді сприйматиме і правила школи. Також, якщо в дома для дитини є авторитетом мама або тато, тоді вона починає сприймати й інших дорослих як авторитет.

- Які труднощі і чому можуть виникнути?

- Коли дитина не готова до навчання, вона потрапляє в стресову ситуацію і їй дуже важко адаптуватися. Вона не отримує задоволення. Це може призвести до порушення емоційного стану, до протесту виконувати завдання, навіть до неврозу, який може розвинутися у дитини, коли її примушують щось робити. Одним з факторів, який може спричинити стрес для дитини і небажання відвідувати школу, - це надмірна опіка. Дуже часто дорослі, які оточують дитину, кажуть їй «ти в нас найкраща» чи «найрозумніший», ти най-най… Потрапляючи в клас для дитини все змінюється. Навіть сьогодні, коли оцінки не ставлять, але ситуація оцінювання все одно є. Тоді дитина, потрапляє з середовища, де вона найрозумніша і найкраща, в середовище, де є ще тридцять таких самих дітей. Бо педагог не буде ділити дітей на хороших і поганих, для нього всі діти - рівні. Такій дитині буде важко, бо вона не отримуватиме тієї кількості уваги, до якої звикла, яку отримувала в сім'ї. Це також може спричинити стрес, бо очікування дитини можуть не справдитися і вона розчаровується. Цей фактор варто враховувати ще під час дошкільного періоду, аби дитину зайвий раз не травмувати.

- Скільки може тривати адаптаційний період в першому класі?

- В нормі адаптаційний період дитини у школі триває два-три місяці. В дітей, які перебувають в стресовому стані, процес адаптації затягується. Через це можуть з'являтися невротичні і соматичні прояви. Діти можуть почати кусати нігті, крутити волосся, частіше хворіти на застуду, скаржитися на біль у животі та на головні болі. Якщо до цього немає фізіологічних підстав - треба звернути у вагу на те, що можливо дитині у школі не комфортно, або страшно.

- Що робити батькам, якщо процес адаптації складний?

- Головне - підтримати дитину і не осуджувати. Вдома потрібно її заспокоїти і дати виговоритись, аби зрозуміти причину. Також важливо в період адаптації спілкуватися з учителем. Він чимало часу проводить з дітьми і може дати зворотний зв'язок. Є випадки, коли дітей забирають зі школи і вони повертаються в садочок. Для дитини це теж стрес, але не настільки сильний, ніж продовжувати перебувати в постійному важкому стані, з яким вона не може впоратись.
Окрім цього, варто пам'ятати, що в школах є психологи. До їхніх обов’язків входить спостерігати за дітьми у першому класі, як в них проходить адаптаційний період. Якщо ситуація не змінюється, варто звернутися до фахівця.

Читайте також: Як обрати безпечні канцтовари для школярів – поради фахівця

Психологи, які досліджували психологічну готовністьдітей до школи, стверджують, що вона охоплює три компоненти:
Мотиваційний – передбачає, що в дитини є бажання стати розумним або схожим на старших братів чи сестер.
Емоційно-вольовий – передбачає, що може дитина може відкласти іграшку чи припинити гру на певний час для того, аби виконати завдання.
Розумовий – дитина має володіти певними знаннями.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую