ye-logo.v1.2

Як захиститися від дзвінків і погроз колекторів

Суспільство 3169
Колектори можуть надокучати навіть тоді, коли ви не брали в борг ні в кого ніяких грошей
Колектори можуть надокучати навіть тоді, коли ви не брали в борг ні в кого ніяких грошей. Фото: ілюстративне pixabay.com

З недобросовісними колекторами можуть зіткнутися навіть ті, хто не боргував за кредит.

Надокучливі дзвінки, смс-ки, погрози – нав’язливі колектори можуть надокучати вам навіть тоді, коли ви не брали в борг ні в кого ніяких грошей. Чому так може трапитися та як захиститися – у нашому матеріалі.

У пані Ганни спокійно минав звичайний робочий день, поки його не порушив неочікуваний дзвінок з невідомого номера. Взявши слухавку, її одразу налякав різкий звук сирени. Після нього увімкнулося записане на автовідповідач повідомлення: «Боржник Марина надала ваш номер для взаємодії. Повідомте їй, що сьогодні вона має віддати сім тисяч гривень боргу». Йшлося про її колишню колегу, з якою жінка вже давно не бачилася. Вона негайно зателефонувала знайомій і розповіла про ситуацію. Та запевнила, що все гаразд: кредит не брала й сама планує звернутися в поліцію. Однак дзвінки та смс-повідомлення не припинилися. Шукаючи порятунку від нав’язливих колекторів, пані Ганна звернулася за порадою.

За її словами, дзвінки та есемески від колекторів почали надходити наприкінці серпня. Вона отримує їх кілька разів на тиждень, а іноді — тричі на день. Колектори не називаються, а усі голосові повідомлення записані на автовідповідач. Тому вона не може поговорити з ними й сказати, щоб її не турбували. Не допомогли нашій читачці й спроби заблокувати на мобільному номери своїх переслідувачів — вони починали використовувати інші.

«У таких дзвінках звучав записаний жіночий голос, але одного разу до мене заговорив чоловік. Хоча він не назвався, це був не автомат. Спершу невідомий люб’язно розповідав мені про борг Марини. Коли ж я спробувала пояснити, що не спілкуюся з нею, його інтонація різко змінилася. Чоловік грубо сказав: «Якщо вона не віддасть гроші, ми тебе закопаємо». Я не знаю, що мені тепер робити», — поділилася своєю історією пані Ганна.

Щоб допомогти жінці та решті читачів, які могли опинитися у подібній ситуації, ми звернулися за коментарем до фахівця — заступниці директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області Ольги Чорної.

Боржник дав ваш номер для взаємодії: за яких умов людина відповідає за чужий кредит

За словами Ольги Чорної, якщо вас вказали поручителем і тепер колекторська фірма вимагає від вас сплатити кредит, важливе значення має, чи укладали з вами договір про поручительство. Наприклад, у частині 2 статті 12 Закону України «Про споживче кредитування» зазначено: кредитодавець не має права зазначати у договорі про споживчий кредит як поручителя або майнового поручителя особу, з якою не укладений відповідний письмовий договір. Тому, якщо ви жодних договорів не укладали, зокрема й в електронній формі, то будь-яких зобов’язань перед кредитором не маєте. Також немає законних підстав для стягнення з вас боргу. Подібні зобов’язання настають лише тоді, коли людина є дружиною/чоловіком боржника або його спадкоємцем. «Про те, що не укладали договору про поручительство та не є родичем боржника, раджу одразу повідомляти колекторам і просити припинити дзвінки. До того ж під час телефонної розмови ви маєте право заявити про заборону обробляти ваші персональні дані та вимагати вилучити усю інформацію стосовно вас», — зазначила Ольга Анатоліївна.

Як діяти, якщо дзвінки не припиняються або вам погрожують

Якщо ж дзвінки колекторів не припиняються, Ольга Чорна радить таку послідовність дій.

Перший крок. Фіксуйте дзвінки та номери телефонів, з яких телефонують.

Другий крок. Зберігайте всю наявну у вас інформацію щодо вимог фінансової компанії, наприклад, смс-повідомлення. Вони можуть стати доказом погроз і будь-яких інших незаконних дій.

Третій крок. Зверніться зі скаргою до керівництва банку чи мікрофінансової організації. Для цього зателефонуйте на її «гарячу лінію» або надішліть письмову скаргу на ім’я керівництва установи. Краще провести опис вкладення поштового листа й повідомленням про його вручення (перший примірник опису після перевірки запаковується в конверт і надсилається отримувачу, а другий примірник повертається відправнику — прим. авт.).

Четвертий крок. Якщо на ваші вимоги не реагують, зверніться до Національного банку України. Є кілька способів, як це зробити: заповнити онлайн-форму на офіційному сайті НБУ (bank.gov.ua), надіслати звернення на електронну пошту nbu@bank.gov.ua або зателефонувати на номер контакт-центру 0-800-505-240. У зверненні потрібно вказати суть питання, назву установи, якої стосується звернення, прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання та адресу електронної пошти заявника. Як правило, такі звернення розглядають упродовж місяця. Саме Національний банк України має важелі впливу на кредитодавця, нового кредитора або колекторську компанію, які порушують законодавство про захист прав споживачів фінансових послуг.

«Погрози, цілодобові дзвінки боржнику й членам родини, використання лайки в повідомленнях з боку колекторських компаній порушують українське законодавство. Тому у цих випадках рекомендую звернутися до відділку поліції за місцем проживання особи із заявою про відкриття кримінального провадження», — додала Ольга Анатоліївна.

Яким чином Національний банк України може захистити людину від колекторів

Найперше НБУ може надіслати кредитодавцю, новому кредитору або колекторській компанії письмове застереження з вимогою усунути виявлене порушення та вжити заходи для його подальшого недопущення. І навіть оштрафувати їх. Також Нацбанк може тимчасово заборонити колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості, виключити відомості про таку компанію з реєстру колекторських компаній, тимчасово зупинити чи анулювати ліцензію. Про один з таких прикладів діяльності Національного банку України його пресслужба повідомила 1 жовтня. За її інформацією, НБУ оштрафував на 102 тисячі гривень товариство з обмеженою відповідальністю «Кредитпромінвест». Причиною стало порушення етичних вимог щодо взаємодії зі споживачами під час врегулювання простроченої заборгованості.

До того ж влітку цього року набули чинності нові законодавчі зміни, покликані захисти боржників під час врегулюванні прострочених заборгованостей. Саме в них прописані правила роботи колекторських копаній. Найголовніше - їх виводять «із тіні». Відтепер підприємець, який хоче працювати у цій сфері, фактично повинен отримати ліцензію від НБУ. Легальну колекторську компанію вносять у публічний реєстр. Натомість робота незареєстрованих колекторів буде заборонена після 14 жовтня.

Як колектори можуть спілкуватися з боржниками та що їм заборонено робити

Згідно з чинним законодавством, колекторським компаніям заборонено повідомляти про заборгованість третіх осіб, які не вказані у кредитному договорі. Під час першого контакту з боржником колектор зобов’язаний повідомити власне ім’я, назву компанії, яку представляє, контакти для зв’язку, правову підставу взаємодії, розмір боргу та пені за прострочення. Йому не можна приховувати свій телефонний номер чи адресу електронної пошти. Взаємодія з боржником може проходити різними шляхами: можна телефонувати, проводити особисті зустрічі, надсилати листи поштою або письмові й голосові повідомлення за допомогою електронних технологій.

Щодо особистих зустрічей, то вони дозволені у період з 9 до 19 години, але лише за попередньої згоди боржника, узгодивши з ним час і місце. Останній може надати таку згоду в телефонному режимі або письмово.

Натомість колекторам заборонено взаємодіяти з боржниками та іншими особами у нічний час, у вихідні, святкові та неробочі дні. Крім того, будь-яка взаємодія не може перевищувати два рази на день. Заборонено здійснювати будь-які дії, які зазіхають на особисту гідність, права, свободи й власність боржника, його близьких, представника, спадкоємця чи поручителя. Зокрема, погрожувати, шантажувати та вводити в оману. Крім того, колекторська компанія повинна припинити будь-яку взаємодію з боржником і його представниками з моменту отримання кредитодавцем документів, які свідчать про певні обставини. А саме: недієздатність або обмеження в дієздатності особи, перебування на стаціонарному лікуванні, інвалідність І групи, неповноліття.
 

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Останні оголошення

Інформація з інших ресурсів

Гаражі: продаж/оренда

  Так  Ні, дякую