ye-logo.v1.2

Як роспропаганда може вплинути на вибори за кордоном: добірка тижня

Суспільство 1189
Роспропаганда може вплинути на вибори у Словаччині за допомогою фейків
Роспропаганда може вплинути на вибори у Словаччині за допомогою фейків. Фото: stopfake.org

Через російських пропагандистів Словаччина може припинити допомогу Україні.

Російські пропагандисти та “агенти впливу” можуть вплинути на результати виборів у Словаччини та зменшити підтримку України.

Як роспропаганда впливає на вибори у Словаччині

Словацькі виборці завалені дезінформацією з країни та з-за кордону перед виборами, які мають визначити, чи змінить країна свою зовнішню політику на користь росії, пише видання barrons.com.

«Екосистема дезінформації в Словаччині... сьогодні досягає зеніту», - напередодні голосування заявив головний редактор Infosecurity.sk Петер Дубоці. Він сказав, що словацькі політики були головними розповсюджувачами інформації, а голосування стане першим за останні роки, яке «відображатиме весь потенціал дезінформації».

Аналітики вказують на три партії, які висувають фальшиві антиукраїнські та проросійські заяви: ліва Smer-SD колишнього прем'єр-міністра Роберта Фіцо, націоналістична Республіка та Словацька національна партія (SNS).
Згідно з опитуваннями, Фіцо є фаворитом на посаду нового прем'єр-міністра, і Республіка, і СНС мають намір набрати достатньо голосів, щоб отримати місця в парламенті.

Ще до виборів Фіцо та голова Республіки Мілан Угрік попереджали виборців про потенційну фальсифікацію результатів голосування – таку стратегію використав Дональд Трамп у своїй невдалій спробі переобратися на пост президента США у 2020 році. Фіцо також заявив, що війна в Україні почалася в 2014 році, коли українські «фашисти» вбивали російських мирних жителів.

Томас Кріссак, аналітик Gerulata Technologies, стартапу, що зосереджується на гібридних загрозах, сказав, що ці партії «використовують політичні маніпуляції як інструмент кампанії». Лондонська некомерційна організація Reset заявила, що за перші два тижні вересня зареєструвала понад 365 000 дезінформацій, пов'язаних із виборами, у словацьких соціальних мережах.

За його словами, публікації, які порушують умови використання соціальних мереж і містять дезінформацію, зібрали у п'ять разів більше охоплення, ніж середня публікація. Більше 15 відсотків таких публікацій походять з прокремлівських акаунтів, йдеться у звіті Reset.

Словаччина особливо схильна до дезінформації. Опитування аналітичного центру Globsec у 2022 році показало, що 54 відсотки словаків вірять у популярні теорії змови, як-от про те, що світові справи вирішують таємні групи, які прагнуть встановити тоталітарний світовий порядок. Також прижилася пропаганда, спрямована проти президента України Володимира Зеленського. Лише 31 відсоток словаків сприймають його як позитивну фігуру, згідно з опитуванням Globsec у 2023 році.

Соцмережа Ілона Маска просуває роспропаганду

Євросоюз опублікував звіти Google, Meta, Microsoft й інших інтернет-компаній про боротьбу з дезінформацією. Вона лишається ризиком, попри перевірку фактів, видалення каналів і пониження в пошукових системах, кажуть в ЄС. Найбільшу кількість російської дезінформації фіксують у соціальній мережі Ілона Маска “Х” (колишній Твіттер), пише DW.

Дезінформація з росії впливає на вибори в країнах Європейського Союзу, зокрема на парламентські вибори в Словаччині, які відбудуться 30 вересня. Про це заявила заступниця президентки Європейської Комісії, єврокомісарка з питань цінностей та прозорості Віра Юрова.

Акцент у звіті, на прохання Європейського Союзу, зробили на російській пропаганді та дезінформації, пов'язаній з війною рф проти України.

За словами Юрової, в Словаччині зараз "живильний ґрунт для успіху російських прокремлівських провоєнних наративів". "Дезінформація може радикально змінити результат виборів. Однак зараз словацьке суспільство краще поінформоване про конкретні кампанії, що виходять з Росії", - зазначила вона.

26 вересня інтернет-платформи, такі як Google, Meta, Microsoft, TikTok, відзвітували перед Єврокомісією про заходи зі скорочення поширення дезінформації. У звітах ідеться про останні шість місяців, протягом яких IT-гіганти зобов'язалися перед ЄС боротися з дезінформацією.

Так, із січня до квітня 2023 року YouTube видалив понад 400 каналів і 10 блогів, залучених до організованої кампанії, пов'язаної з російським бюджетним "Інститутом інтернет-досліджень". Google видалив майже з 300 інтернет-порталів рекламу сайтів, пов'язаних з російською державною пропагандою.

TikTok і Meta розширили зусилля з перевірки фактів різними мовами ЄС і співпрацюють з інформаційними агентствами, серед яких Reuters. Фактчекінг Meta охоплює 22 мови в ЄС, серед яких тепер чеська та словацька. TikTok займається перевіркою фактів у контенті російською, українською, білоруською та ще 17 європейськими мовами. Він розглянув 832 відео, пов'язаних з війною Росії проти України, в результаті видаливши 211 з них. За даними соціальної мережі, 30 відсотків користувачів скасовують рішення поділитися публікацією, коли стикаються з написом "неперевірений контент".

Пошуковик Bing просунув перевірену інформацію та понизив неоднозначну майже у 800 тисячах запитів, пов'язаних з війною, повідомила Microsoft.

Як повідомила заступниця президентки Єврокомісії, найвища частка дезінформації - у соцмережі Х (колишній Twitter), яка хоч і не підписала антидезінформаційний кодекс ЄС, проте підпадає під закон про цифрові послуги, спрямований на боротьбу з дезінформацією та припинення поширення нелегального контенту в інтернеті. Дослідження показало, що у розповсюджувачів дезінформації в мережі X значно більше підписників, ніж у тих, хто поширює перевірені дані. Акаунти дезінформаторів також новіші, ніж у творців якісного контенту.

Роспропаганда в Італії

Ще одна країна, де роспропаганда веде себе досить вільно - це Італія.

Як пише видання “Стоп Фейк”, “перевернута реальність” та проросійські виступи, наповнені підміною понять про війну росії проти України (у тому числі про роль США) заполонили значну частину телевізійного простору Італії та поширюються місцевими лідерами думок у соціальних мережах.

Такі підсумки дослідження проєкту “Дезінформація та активні заходи: прокремлівські стратегічні наративи в Італії” презентував Луїджі Серджіо Джермані, науковий директор Інституту соціальних наук і стратегічних досліджень Джино Джермані.

Луїджі Джермані – експерт із внутрішньої та зовнішньої політики росії, який вивчає стратегії гібридної війни, організовану злочинність та російські спецслужби. Він виступив 14 вересня під час зустрічі “Брехня, пропаганда і дезінформація: вплив на перемогу України”, організованої Фундацією Україна-США.

Окрім неправдивої інформації про причини російської війни, італійські ЗМІ та соцмережі поширюють дезінформацію із трактуванням подій в Україні не як військової агресії Росії, геноцидної війни, а як “агресії Заходу проти росії”.

“Отже, реальність перевернута з ніг на голову. Ці неправдиві наративи, наприклад, ніби НАТО чи США прагнуть знищити росію, поширюються в Італії величезною кількістю впливових осіб”, – констатує експерт.

Серед поширювачів такої дезінформації – професори університетів, колишні військові, колишні дипломати. Вони, за словами експерта, регулярно з'являються у телеефірі і невпинно повторюють ці прокремлівські наративи.

Також, за словами експерта, італійці, що тим чи іншим чином підпали під вплив росії, поширюють дезінформаційні наративи, буцімто Італія “не має реального суверенітету через ЄС і НАТО”, “є рабом США або НАТО”, далі йдуть “лякалки” про міграцію, яку називають “вторгненням, що становить загрозу Європі і, мовляв, керується елітами, як Сорос чи ЦРУ, чи іншими фігурантами такої легенди”.

А війну росії проти України подають ніби-то намаганням зі сторони США “розсварити Європу та росію”, хоча жорстоку війну здійснює саме Росія, яка без провокації вторглася до незалежної України, нагадує експерт.

За словами Джермані, кремль “дуже добре вміє читати динаміку складних питань у суспільствах різних країн” та використовує проблемні питання для розхитування ситуації, щоб скористатися цим у своїх інтересах.

Чергова фейкова реклама

Одним з елементів просування дезінформації в закордонних сегментах соцмереж - є створення фейкових рекламних роликів.

Центр протидії дезінформації відмічає, що російські пропагандисти поширюють нібито рекламний ролик відомої у Німеччині бургерної Burgermeister, яка закликає «поговорити про щось важливіше, ніж Україна», а саме – про «нову лінійку соковитих та смачних бургерів».

Насправді у компанії заявили, що не мають ніякого відношення до розповсюдженого ролику. Окрім цього, в соціальних мережах компанії також відсутній такий «рекламний ролик».

“Російська -пропаганда вже не вперше використовує іноземні компанії для розповсюдження своїх фейків. У 2022 році російські пропагандисти використали бренд відомої японської мережі ресторанів для розповсюдження фейку про нібито втому світової спільноти від України”, - йдеться у повідомленні фактчекерів.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую