ye-logo.v1.2

Основні тези роспропаганди у Європі та фейк про торгівлю людьми фундацією Олени Зеленської: добірка тижня

Суспільство 1529
росія знаходить тези для кожної країни окремо
росія знаходить тези для кожної країни окремо. Фото: espreso.tv

Російська пропаганда активізувала свою діяльність у Латинській Америці.

Російська пропаганда активізувалась для просування фейків у Латинській Америці. Як і в Європі пропагандисти намагаються адаптовувати власні тези для кожної країни окремо.

Не забувають пропагандисти поширювати дезінформацію як про президента України володимира Зеленського так, і про першу леді.

Фейк про фундацію Олени Зеленської

Користувачі соцмереж, із посиланням на статтю видання The Intel Drop, поширюють інформацію, нібито благодійний фонд Олени Зеленської під виглядом евакуації дітей з України продавав їх у мережу торгівлі органами та людьми, пише видання “Вокс Чек”.


Також автори матеріалу цитують чоловіка, який представився колишнім співробітником фонду. Він нібито зізнався, що систематично передавав дітей педофілам у Франції, Великій Британії та Німеччині.

Утім, це фейк. Інформацію опублікувало медіа, яке послідовно поширює дезінформацію щодо України та репостить публікації російських пропагандистських медіа.

Стаття ґрунтується на словах чоловіка, який представився колишнім працівником фонду. Він не назвав своє ім`я, не показав обличчя та не надав жодних доказів.

Джерело, на яке посилається медіа та користувачі соцмереж, і саме видання The Intel Drop видаються підозрілими. Так, на сайті медіа The Intel Drop у розділі «про нас» немає інформації. На сторінці лише вказано, що його заснували в Рейк'явіку, Ісландія. Однак за допомогою сервісу з перевірки репутації сайті URLVoid фактчекери з`ясували, що медіа створили у вересні 2022 року та зареєстрували в Амстердамі.

На сайті публікують антиукраїнські, дезінформаційні статті, цитують заяви російського керівництва. Зокрема медіа опублікувала матеріали, в яких йдеться, мовляв, бойовики ХАМАС провели спільне тренування з військовими бригади «Азов» та нібито невдовзі в Україні запровадять масову мобілізацію жінок через значні втрати на фронті. Обидва повідомлення є неправдивими.

Ресурс репостить дописи російського пропагандистського видання RT, псевдоекспертів Дугласа Макгрегора та Такера Карлсона. Також видання має обліковий запис у забороненій в Україні російській соцмережі «Вконтактє», що не характерно для західних медіа. Однак на сайті немає посилання на цю сторінку. У цій мережі на видання підписані лише 12 читачів. В інших соцмережах медіа кількість підписників не перевищує 850 користувачів.

«Колишній працівник» фундації Олени Зеленської, на якого посилається медіа, розповів цю історію 3 листопада у відео, опублікованому на однойменному ютуб-каналі. Це єдине відео на каналі на момент написання статті. У ролику його обличчя закрите, а на прескарті, яку мовець продемонстрував, воно заблюрене, як і ім`я чоловіка (Роберт Шмідт — не справжнє ім`я спікера у відео). Тож перевірити чи дійсно автор відео працював у фонді Зеленської неможливо.
До того ж фонд першої леді України не проводив та не проводить евакуацію дітей. Фундація надає допомогу великим прийомним родинам, дітям-сиротам та возить сім`ї, які отримали психологічні травми внаслідок війни, на реабілітацію у Карпати. Також організація забезпечує школи гаджетами необхідними для проведення дистанційного навчання та відбудовує домівки для великих прийомних родин, які втратили житло внаслідок бойових дій, у рамках проєкту «Адреса дитинства».

Окрім цього, 18 вересня на сайті фонду повідомили, що Міжнародна грантова платформа CAF America сертифікувала Фундацію Олени Зеленської, визнавши її прозорої та надійною організацією для співпраці. Фахівці перевіряли структуру управління, фінансову звітність тощо. Тому малоймовірно, що аудитори видали б такий сертифікат, якби підозрювали фонд у торгівлі дітьми.

Раніше сайт “Є” ye.ua” писав, що пропаганда поширювала дезінформацію, що нібито Олена Зеленська має російське громадянство.

Розповсюдження пропаганди у ЄС

Представники українського фактчекінгового проєкту VoxCheck представила нове дослідження про поширення російської дезінформації у Європі. За січень-жовтень 2023 року у медіа шести європейських країн — Німеччини, Італії, Чехії, Словаччини, Угорщини та Польщі — виявили 8296 російських фейків. Це вдвічі більше порівняно з минулим роком, коли виявили 4836 фейків. Найбільше поширення дезінформації помітили у медіа Польщі, Словаччини та Чехії.
Ось основна аналітика по цих країнах, пише "Детектор Медіа"


Порівняння щодо знайдених фейків у медіа різних країн

Польща, згідно з дослідженням, — цільова країна російської дезінформації.

Це великий блок повідомлень, спрямованих на дискредитацію України або маніпуляції задля поширення негативних настроїв щодо українців. Зараз фокусом цих повідомлень є інформація про те, що у поляків є власні проблеми, якими потрібно займатися, а не витрачати ресурси на допомогу Україні та що нібито поразка України очевидна й розтрачені ресурси змарновані.

У Польщі, за інформацією Vox Check, також поширюється нова дезінформаційна кампанія, яка стверджує, що США не підтримуватимуть Україну, тому що «зайняті» Ізраїлем. Ще один новий варіант дезінформації щодо біженців — те, що українські біженці не відповідають визначенню Женевських конвенцій. А також традиційні вже фейки щодо продажу зброї третім країнам і те, що Україна постачає зерно не на Глобальний Південь, а в країни Європи чи Туреччину, тим самим вкотре показуючи себе нібито ненадійним партнером.

На другому місці, за дослідженням Vox Check, у 2023 році за кількістю розповсюджених у медіа проросійських наративів стала Словаччина. У 2022 році цю позицію посідала Угорщина. У словацьких медіа аналітики VoxChek помітили прогнози від західних псевдоекспертів, що росія нібито перейде в наступ і захопить усе Лівобережжя, Україна втратить Одесу та Харків. За допомогою цієї дезінформації Росія намагається створити враження, ніби країна-агресорка все інтенсивніше наступає, а Україна приречена. Після парламентських виборів усе більше цитують Роберта Фіцо, проросійського прем'єр-міністра Словаччини, який сказав, що нібито у 2014-му «українські фашисти почали вбивати цивільних» тощо.

У Чехії, як інформують дослідники, й раніше була потужна проросійська кампанія з дискредитації української влади та конкретно Президента Володимира Зеленського. Зараз кількість таких повідомлень зросла. Щотижня дослідники фіксують наративи про іноземних найманців і війська третіх держав в Україні.

Угорські медіа, цитуючи заяви прем'єр-міністра Угорщини Віктора Орбана, намагаються виправдати агресію Росії або вимагають скасувати санкції. Одвічна і ключова тема у фокусі — це політика України щодо угорців і нібито утиски національних меншин в Україні.

Головні теми для фейків — «провал контрнаступу», через який начебто Україну перестануть підтримувати. А також те, що західна зброя була знищена або виявилася неефективною тощо.

Найбільше в італійських медіа — виправдовувань дій росії та її воєнних злочинів. Часто зустрічаються повідомлення, що Україна спровокувала війну. Також італійські медіа, за інформацією дослідників, майже перестали писати про українських біженців в Італії.

«Чим більше й інтенсивніше повторюють одне й те ж повідомлення — тим краще воно приживається. Коли ми говоримо про повторювані наративи — це не провал російської пропаганди, а може навіть невелика перемога. Повторення — одне з досягнень пропаганди. Росія роками створює цілу екосистему фейків, посилаючись на попередні свої вигадані історії, цитуючи їх раз за разом», — сказала Мирослава Маркова, старша аналітикиня Vox Check.

Черговий фейк про Литву

Центр стратегічних комунікацій повідомляє про те, що росіяни просувають у соцмережах дезінформацію, нібито у Литві запровадять податок на дощ.



Нібито це пов'язано з «непосильними витратами на оборону та підтримкою України».

Фактчекери встановили, що у деяких повітах Литви дійсно є «податок на дощ», однак його запровадили ще задовго до війни в Україні. Наприклад, в Алітусі його платять з 1996 року.

Цей податок – плата за скид дощової води в каналізацію. Його платять лише мешканці приватних будинків, якщо опади, що випали на їх території, потрапляють в загальний стік.

За законами Литви, дощова вода і побутові стоки мають оброблятися окремо – це допомагає очисним спорудам впоратися з великою кількістю опадів.

Тож таке рішення аж ніяк не пов'язане з тим, що «Литва виділяє надто багато грошей для України».

Російська пропаганда у Латинській Америці

Російський уряд фінансує кампанію з дезінформації в Латинській Америці, мета якої - підірвати підтримку України та пропагувати антинатівські й антиамериканські ідеї. Про це йдеться в повідомленні Державного департаменту США.
За даними Держдепу, в рамках пропагандистської кампанії кремль планує використовувати напрацьовані зв'язки з медіа в Аргентині, Болівії, Чилі, Колумбії, Кубі, Мексиці, Венесуелі, Бразилії, Еквадорі, Панамі, Парагваї, Перу та Уругваї та інших країнах, щоб приховано використовувати інформаційне середовище Латинської Америки, пише Голос Америки.

Так, російська влада зібрала групу журналістів і лідерів громадської думки з різних країн регіону, аби вони отримували контент із росії та адаптували його до латиноамериканського ринку.

Як йдеться в заяві, суть такого процесу "відмивання інформації" полягає в тому, що створений у Росії контент "локалізується" фахівцями в Латинській Америці і публікується в місцевих ЗМІ вже в "органічному вигляді".
"Основні теми операцій зосереджені на спробі переконати латиноамериканську аудиторію, що війна росії проти України справедлива і що вони можуть об'єднатися з росією, щоб перемогти неоколоніалізм. Ці теми узгоджуються з ширшим фальшивим наративом росії, що вона є передовою в боротьбі з неоколоніалізацією, тоді як насправді задіяна в неоколоніалізмі та неоімперіалізмі у своїй війні проти України та видобутку ресурсів в Африці", - повідомляє Державний департамент США.

Також у Держдепі додали, що російські посольства в Латинській Америці скоординували зусилля з державними ЗМІ для ефективнішого посилення прокремлівських наративів.

Напередодні заяви Держдепу, в Інституту миру США аналітики представили нове дослідження щодо російського впливу в Латинській Америці. В ньому йдеться, що москва вважає своїм обов'язком тримати Латинську Америку під власним інформаційним контролем і їй вдається успішно це робити, а російська пропаганда в регіоні має давню історію і велику мережу досвідчених "гравців". Згідно з висновками дослідження, багаторічні інвестиції в інформаційну кампанію в регіоні допомагають Москві тримати прихильність латиноамериканських країн навіть під час агресивних дій на міжнародній арені, зокрема з моменту початку повномасштабної війни РФ проти України.

З початком повномасштабної війни в Україні, Латинська Америка потрібна росії для досягнення короткострокових цілей, зокрема блокування рішень щодо допомоги Києву, наголосив Роман Д. Ортіс, старший консультант IBI Consultants, професор із питань безпеки та оборони Латинської Америки, який протягом багатьох років був старшим радником колумбійського уряду:

"Їм потрібно, щоб країни Латинської Америки відхилили запит на надання зброї Україні, це було їхньою стратегією. Зокрема, у конкретному випадку щодо гелікоптерів. Збройні сили країн Латинської Америки мають значну кількість гелікоптерів MI -17. Тож це був короткостроковий конкретний результат, якого хотіли росіяни".

Якщо Росія вважає інформаційну кампанію настільки ж важливою, як власне міністерство оборони, то ключовими компонентами російської інформаційної "армії" в Латинській Америці є телеканали Actualidad RT (іспаномовна версія Russia Today) і Sputnik Mundo (іспаномовна гілка російської державної інформаційної агенції Sputnik), йдеться в дослідженні.

Крім того, російські наративи поширює заснована Уго Чавесом телевізійна мережа TeleSur, яка належить урядам Венесуели, Куби та інших держав (склад держав-власників iз часом змінювався).

Згідно з дослідженням, однією з головних цілей інформаційних операцій Росії в Латинській Америці є створення наративів, що росія та її союзники мають спільного ворога - Сполучені Штати - та "нав'язану ними імперіалістичну поведінку щодо Латинської Америки", при цьому важливою частиною інформаційної стратегії також є виправдання дій Росії в Україні.

Сприятливе середовище для поширення російської дезінформації в Латинській Америці створює брак якісного медіа контенту в регіоні, вважає Роман Д. Ортіс.

"Інформація стає дорожчою, доступ до неї стає складнішим. І потім у цьому вакуумі для вас є, наприклад, іспанська версія Russia Today, яка надає якісну дезінформацію про міжнародні справи. Їхні телевізійні програми дійсно якісно створені, а вся інформація звісно є фейковою", - каже Ортіс.

Аналітик вважає, що більше доступного якісного контенту буде в регіоні, то менше шансів матиме російська дезінформація.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую