ye-logo.v1.2

Непомітні герої, які допомогли нам пережити холоди

Суспільство 3240
Вже тридцять років водієм автівки, яка розчищає дороги від заметів, працює Микола Лавров
Вже тридцять років водієм автівки, яка розчищає дороги від заметів, працює Микола Лавров. Фото: Євгенія Дорофєєва

Чи знаємо ми, хто чистить від снігу наше подвір'я? Чи думаємо, як важко тому, хто в лютий мороз має виконувати свою роботу? Ось про таких непомітних героїв, які допомогли нам пережити морози, ми вирішили розповісти

Їй невідомі слова “не знаю”, “не вмію” чи “не можу”
Аби в домівках було тепло, про це турбуються працівники десятків котелень міста. Олександра Дєдух працює оператором котельні ПЗМР-1 підприємства «Південно-західні тепломережі» з 1994 року. І каже, що жодного разу не пошкодувала про своє рішення прийти сюди на роботу. “Мені подобається те, що я роблю - допомагаю зігріти домівки хмельничан. Працюємо ми позмінно: вдень і вночі. Робочий день починається о восьмій ранку і закінчується о восьмій вечора. І навпаки, - розповідає Олександра Вікторівна. - Я маю стежити за тим, аби все працювало, як годинник. Звісно, спочатку було трохи важко, доводилося звикати до постійного шуму. Нині ж я почуваюся, як риба у воді”.
Робота пані Олександри полягає у тому, що вона 12 годин на добу постійно стежить за тим, аби тиск подачі газу не падав, усі прибори працювали згідно з температурним графіком та режимними картами. Щогодини робиться повна перевірка обладнання. Загалом одна котельна обігріває близько 60 будинків південно-західного району міста.
За словами колег, Олександра - доволі старанний працівник, завжди готова прийти на допомогу, підмінити колег. Вона має найвищий розряд - шостий, тому без проблем може працювати на будь-якому устаткуванні в котельні. Їй невідомі слова “не знаю”, “не хочу” чи “не вмію”. Все, за що б вона не бралася, виходить якнайкраще. Тому можна не хвилюватися за тепло у своїх домівках, коли на варті стоять такі працівники, як пані Олександра.
“Бували зими холодніші і сніжніші”
Робочий день водія тролейбуса розпочинається о 4-й годині ранку, адже о п'ятій вже треба виїхати в дорогу. І закінчується близько 15.00. Вечірня зміна триває до 23.30, коли заїжджаєш у тролейбусне депо. А додому водій потрапляє близько першої години ночі.
Олексій Фіщук, водій тролейбуса № 230 (маршрути № 3, 7, 9, 14), прийшов у тролейбусний парк одразу після служби в армії, у далекому 1972 році. Каже, батько порадив йому. З того часу, як кажуть, багато води втекло. Олексій Олексійович в розмові з нами пригадує, що були зими й лютіші, аніж цього року, і снігу було ой, як багато. “У 70-х роках минулого століття дороги були вкриті величезними кучугурами снігу. Тому попереду їхала машина, яка його розгортала, а за нею — тролейбуси, - каже він. - Доводилося й спеціальними факелами знадвору розігрівати пневмосистему, аби мати змогу зрушити з місця. Тому й виходили на роботу раніше, ніж зазвичай”.
З різними дрібними поломками пан Олексій порається сам, як от полагодити повітряну систему в дверях, яка часто замерзає при сильних морозах. Однак серйозніші проблеми доводиться вирішувати з допомогою ремонтників. Днями зламалася вісь у колесі, то приїхала бригада і за 20 хвилин тролейбус був знову в строю.
Незважаючи на різні труднощі, Олексій Олексійович завжди намагається вчасно доставити пасажирів за місцем призначення, сумлінно дотримується графіків, стежить за тим, аби у салоні його тролейбуса було тепло. І завжди дякує Богові за те, що не доводилося потрапляти у аварії. Один з його онуків, чотирикласник Дмитро, каже, що неодмінно піде стежкою свого дідуся.
“Мій робочий день триває добу”
Минулої п'ятниці на Проскурівській кипіла робота: вулицю розчищали від снігу дві спеціальні машини, а навантажений снігом КамАЗ відвозив його подалі за місто. Троє працівників-комунальників орудували біля техніки лопатами, підгортаючи рештки снігу, який не захопили машини. У ці дні такі бригади можна побачити на багатьох вулицях обласного центру, саме вони дбають про те, щоб дороги були розчищені й підсипані.
Для працівників комунального підприємства міста з ремонту та експлуатації доріг зима – нелегка пора, особливо така сувора та непередбачувана, як цьогорічна її друга половина. На вулиці виходять щодня, часто – уночі. І, незважаючи на двадцяти- та тридцятиградусні морози, готують наші вулиці й дороги, щоб хмельничанам було зручно й комфортно пересуватися містом. Працюють, здебільшого, бригадами. Але у снігопад часто грейдеру доводиться самотужки прокладати шлях. Вже тридцять років водієм автівки, яка розчищає дороги від заметів, працює Микола Лавров. “Мій робочий день триває добу, - розповідає Микола Миколайович. - О восьмій ранку заступаю на зміну, наступного ранку змінююся. Вночі, зазвичай, працюю сам – або розчищаю дороги, або посипаю їх. Вдень часто приєднуються снігоочищуюча машина та КамАЗ, який вивозить сніг за місто. Також разом з нами працюють робітники, котрі лопатами підбирають сніг, який залишиася після машин, та у місцях, куди нам не заїхати. Координує усю роботу бригад диспетчерська служба. Цьогорічна зима додала нам роботи. Хоч перша половина зими радувала теплою погодою, друга її половина випробувала нас і снігопадами, і морозом. Але я люблю таку зиму, бо вона – справжня”.
Загалом же снігові замети на автошляхах і дорогах обласного центру ліквідовують сорок одиниць снігоочисної техніки. У прибиранні парків, скверів, доріг та вулиць від снігу задіяно спецтехніку - грейдери, снігоочищувачі, навантажувачі, розкидачі піску, трактори з очисним обладнанням - комунальних підприємств міста: з будівництва, ремонту та експлуатації доріг, із зеленого будівництва і благоустрою міста, “Хмельницької міської ритуальної служби”, всіх житлово-експлуатаційних організацій.
“Мене зігріває... робота”
Двірника Марію Філь ми застали якраз за роботою на вулиці Довженка. Жіночка чистила заледенілий тротуар. Десятисантиметровий шар затоптаного снігу довбала ломом і вручну складала ці брили обабіч дороги.
«Як же я його так залишу? - каже Марія Миколаївна. - Сонце пригріє — буде ковзанка. Мушу чистити. Давненько таких снігів у нас не було...»
Робочий день у двірника ранній — з шостої ранку. Ми ще спимо, а вони насвітанні вже прогортають доріжки. В арсеналі — кілька мітел, лопата, відро з піском, аби стежки посипати...
«Тачки не беру, бо не потягну, - зізнається пані Марія. - Тому і сніг, і шматки льоду — все відкидаю руками... Я вже звикла до такої праці — молодим фору можу дати» (сміється. - авт.).
«А як в морози грієтеся? - допитуємося. - На вулиці ж мінус 20...»
«Забіжу на хвильку додому, я тут неподалік живу, - каже, - вип'ю чаю. А як мету, то воно часом так тепло, що аж пар іде... Та це що морози? От в, дитинстві, пам'ятаю, такі тріщали, що аж від згадки холодно, а ці ще терпимі...»
До третьої дня Марії Філь треба почистити ще кілька тротуарів. Довкола будинків (на відвереній двірникові ділянці їх три) прибрала ще зранку, а от з льодом, зізнається, «боротися» важче. Двірником Марія Миколаївна працює вже 13 років. Як пішло на заводі скорочення знайшла роботу тут — в «Будинкоуправлінні №2». І у свої 65 кидати роботу не збирається. Прокидається о четвертій ранку, ще й їсти наготує, а тоді біжить на роботу. От тільки люди, зізнається, забули нині просту істину, що «чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять».
«Викидають сміття навіть через вікно, хоч в будинку є сміттєпровід, - розповідає пані Марія - На мене навіть банка з медом летіла. Добре, що встигла відскочити... Так що всяке буває...»

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую