ye-logo.v1.2

Ціни не впадуть, але дефіцит зникне: коли в Україні завершиться паливна криза

Економіка 2956
Попередньо пік дефіциту пального минув і припадав на середу травня
Попередньо пік дефіциту пального минув і припадав на середу травня. Фото: ілюстративне freepik.com

Частина експертів прогнозує, що вартість бензину та дизелю стабілізується на нинішніх показниках.

Через заблоковані порти й ворожі ракетні удари в Україні виник дефіцит бензину та дизелю. Довжелезні черги на автозаправках показали наскільки ми залежні від пального. А ціни на харчі — від його вартості. Хоча паливна криза ще не завершилася, експерти стверджують, що її пік в Україні вже минув.

Навіть до 24 лютого українці переважно заправляли свої автівки імпортними бензином і дизпаливом. Власне виробництво покривало потреби внутрішнього ринку лише на 20 відсотків. Тож роздрібні ціни на автозаправках в основному залежали від вартості нафти у світі та курсу долара. Однак нинішнє здорожчання пального Національний банк України найперше пов’язує з дефіцитом. Його спричинили руйнування ворогом вітчизняної паливної інфраструктури та нафтопереробних заводів. А через блокування наших морських портів, транспортування бензину й дизелю стало довшим і дорожчим.

Це твердження ілюструють середні ціни. Вони почали рости одразу після масштабного вторгнення росіян. Уряд спробував стабілізувати ситуацію, скасувавши акциз і зменшивши до семи відсотків податок на додану вартість на пальне. Однак ріст цін вдавалося стримувати до минулого місяця. Найбільший стрибок спостерігався в середині травня. Це збіглося водночас з піком кризи і скасуванням державного регулювання цін (один зі способів подолати дефіцит). Проте опісля ціни більш-менш стабілізувалися на теперішніх позначках.

Скільки коштують бензин і дизпаливо: середні ціни по Україні та Хмельницькому

За інформацією видання «Мінфін» станом на 10 червня середня вартість пального по Україні є такою:

  • бензин А-95 преміум — 52,28 гривні за літр;
  • бензин А-95 — 50,28 гривні за літр;
  • бензин А-92 — 49,42 гривні за літр;
  • дизельне паливо — 56,58 гривні за літр;
  • дизельне паливо преміум — 58,20 гривні за літр;
  • газ автомобільний — 41,57 гривні за літр.

Для порівняння, по Хмельницькому станом на 13 червня сайт «vseazs.com» подає такі ціни:

  • бензин А-95 преміум — 51,25 гривні за літр;
  • бензин А-95 — 50,50 гривні за літр;
  • бензин А-92 — 49,50 гривні за літр;
  • дизельне паливо — 57 гривень за літр;
  • дизельне паливо преміум — 56,50 гривні за літр;
  • газ автомобільний — 39,50 гривні за літр.

Криза триватиме до липня, максимум — до вересня

За словами першої віцепрем’єр-міністерки — міністерки економіки Юлії Свириденко, Україна стала першою країною Європи, яка повністю відмовилася від російської нафти, газу та нафтопродуктів. Хоча ворог зруйнував наше внутрішнє виробництво пального, держава за два місяці повністю перебудувала логістичні маршрути. Наприклад, вже забезпечили можливість його приймати портах Дунаю та спростили його ввезення з Європи.

«Впродовж травня вдалося імпортувати 345 тисяч тонн пального. Ми також змогли домовитися з урядом Польщі про екстрені поставки бензину та дизелю в Україну з польського державного резерву, — розповідає у своєму блозі для видання «НВ Бізнес» Юлія Свириденко. — Сьогодні ситуація значно покращилася, черги стають меншими, хоча добове споживання постійно росте, адже українці повертаються додому, а компанії — до роботи».

Схожої думки дотримується й низка експертів. Директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн під час нещодавнього брифінгу розповів, що у травні спостерігалися максимальні навантаження на ринок пального й тотальний дефіцит. Тепер є відчуття, що пік кризи вже пройдено й ринок відновив повноцінну роботу. Зокрема, завдяки скасуванню державного регулювання цін. Однак поки зарано говорити, що про звершення дефіциту. Прогнозують, що він зберігатиметься до липня. Тоді Україна отримуватиме достатні обсяги пального. Інший сценарій — через активні жнива нестача може протриматися до вересня.

Бензин А-92 може зникнути — песимістичні прогнози

Натомість власник однієї з мереж АЗС Дмитро Льоушкін на своїй сторінці у фейсбуці дав тривожніший прогноз. За його словами, попереду можливий новий виток дефіциту. Зростання попиту на пальне в Україні перевищує збільшення його імпорту. Особливо це буде відчутним, коли настануть жнива.

А колишній міністр інфраструктури України Володимир Омелян спрогнозував для «5 каналу» можливе зникнення бензину марки А-92. Його фактично не виробляють на європейському ринку. А єдиний український завод, який створював цю марку бензину, нині знищений російськими загарбниками.

«І я не думаю, що після відновлення заводу він знову вироблятиме А-92. Це просто буде нерентабельно. Тим паче автівок, які їздять на бензині А-92, дедалі менше щороку. І власникам, які їх хочуть ще зберігати, треба добре думати, чим вони їх надалі заправлятимуть», — пояснив Володимир Омелян.

Ціни на пальне мають стабілізуватися

Масштабна війна росії з Україною вплинула на весь світ. Вона стала однією з причин росту цін на нафту, які на початку червня сягнули максимального рівня. Однак 10 червня ціни почали знижуватися. Цьому є дві причини: зменшення попиту Китаю на пальне через посилення карантину через нові спалахи коронавірусу та стрімкий ріст інфляції по всьому світу.

Тому такі експерти як Сергій Куюн наразі не вбачають передумов для нового стрибка цін на бензин і дизель в Україні. Це може статися, якщо на світових ринках вартість нафти зросте до 140-150 доларів за барель (одиниця виміру, майже 159 літрів — авт.). Нині вона коштує 118-120 доларів за барель. Загалом бензин і дизель в Україні коштуватимуть не дешевше за ціни у сусідніх країнах. Найперше вони залежатимуть від ситуації у Польщі.

Читайте також: Штучний дефіцит, або Чи вистачить солі, цукру та оцту в сезон консервації

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую