emailfbgpinstokrsstgtwvibervkwaytSkypeWhatsappViberPhoneMailПункт
У розділі "Новини читачів" (НарКор — Народний Кореспондент) Ви маєте можливість прочитати новини від користувачів, скарги жителів Хмельниччини, відомості про аварії, надзвичайні події, що сталися у нашому регіоні або ж додати власну новину.
17 Травня 2021 Юлія Манзяк 2199

Зменшена допомога: замкнуте коло
Шорічна одноразова грошова допомога до 5 травня з 1999 року виплачується ветеранам війни. Щоправда, через кілька років після її впровадження, завдяки змінам, внесеним до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу під час прийняття Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України, її розмір почав встановлювати Кабінет Міністрів України у зменшеному вигляді.
Власне, відповідні зміни у вищевказаних нормативно-правових актах і зменшили виплати. Якщо раніше розмір разової допомоги до 5 травня різним категоріям ветеранів війни визначався у кількості мінімальних пенсій за віком: для учасників бойових дій 5 мінімальних пенсій, для осіб з інвалідністю внаслідок війни 7, 8 або 10 в залежності від групи інвалідності, для учасників війни та членів сімей загиблих 3 мінімальні пенсії, то у новій редакції записали, що разова грошова допомога виплачується у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
І хоча ці зміни до закону майже одразу були визнані неконституційними (рішення Конституційного Суду України 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року), вони продовжували діяти й КабМін щороку своєю постановою визначав розмір грошової допомоги ветеранам. А наприкінці 2014 року таке право уряду підкріпили новими змінами до закону, які внесли вже через Бюджетний кодекс, Розділ VI доповнили п.26, який визначив, що норми та положення, зокрема статей 12-16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу, застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів. У згаданих статтях якраз і йдеться про пільги різним категоріям ветеранів війни. Тобто, уряд знову отримав законне право самостійно визначати розмір виплат до 5 травня ветеранам війни, чим він й користався, виплачуючи ці допомоги у зменшеному розмірі.
За минулий рік правова ситуація для ветеранів війни суттєво покращилася. Конституційний суд України своїм рішенням від 27 лютого 2020 року 3-р/2020 визнав останні зміни (внесені через п. 26 Бюджетного кодексу), неконституційними. В мотивації цього рішення суду підкреслено, що держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобовязання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обовязок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності та що невиконання державою соціальних зобовязань щодо ветеранів війни підриває довіру до держави.
Обмеження або скасування пільг для ветеранів війни без рівноцінної їх заміни чи компенсації є порушенням зобовязань держави щодо соціального захисту осіб, які захищали Вітчизну, та членів їхніх сімей, зазначається у рішенні.
Крім того, КСУ дійшов висновку, що кодексом не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх окремі норми. Що важливо назване вище положення Бюджетного кодексу визнано неконституційним і таким що втратило чинність з дня ухвалення рішення Конституційним Судом України, тобто з 27 лютого 2020 року. Це рішення є обовязковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.
Друга гарна новина для ветеранів це рішення Верховного Суду України по зразковій справі 440/2722/20 від 29 вересня 2020 року щодо розміру виплати ветерану війни разової щорічної грошової допомоги до 5 травня. 13-го січня цього року Велика Палата Верховного Суду залишила у силі рішення, прийняте суддею Полтавського окружного адміністративного суду щодо визнання протиправною бездіяльність обласного Центру по нарахуванню та здійсненню соцвиплат. Суд зобовязав Центр нарахувати та виплатити недоплачену грошову допомогу інваліду війни 2-ої групи на додаток до виплачених йому у 2020 році 3640 грн доплатити до суми 8 мінімальних пенсій за віком (13104 грн). А це аж 9464 грн! У рішення суду наголошується, що під час розгляду таких справ необхідно керуватися редакцією ЗУ Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка передбачає виплату грошової допомоги до 5 травня у розмірах, що кратні мінімальним пенсіям за віком. Що важливо адміністративні суди при розгляді аналогічних справ враховують правові висновки ВСУ, викладені у рішеннях за результатами розгляду зразкових справ та масово задовольняють подані з даного приводу адміністративні позови.
Водночас, є велике АЛЕ.
Ще на початку лютого, а потім і в березні 2021 року Асоціація міст України звернулася до КабМіну з відкритими листами, у яких закликала розвязати проблему судових позовів щодо виплат щорічної допомоги ветеранам війни. Оскільки невиплата допомоги до 5 травня, в сумі, що встановлена Законом за результатами судового розгляду має наслідком для держави ще й стягнення виконавчих витрат за кожну справу в загальній сумі не менше 26000 гривень, з яких: 24000 виконавчий збір, близько 200 витрати виконавчого провадження та 2000 витрати на правову допомогу. Що в цілому може становити по державі суму в 26 млрд. гривень. Водночас, жодної реакції уряду на такі звернення так і не отримано. Про виділення коштів на погашення існуючої заборгованості перед ветеранами годі і мріяти.
29 січня 2021 року до Верховної Ради був поданий законопроект 4683 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня. У ньому пропонувалось суттєво зменшити цю виплату: для учасників бойових дій до 80% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (у 2021 році ця сума складає 1415,2 грн.). Для осіб з інвалідністю внаслідок війни: ІІІ групи 180% прожиткового мінімуму (3184,2 грн.), ІІ групи 210% (3714,9 грн.), І групи 240% (4245,6 грн.). Ці суми депутати запропонували приблизно на тому ж рівні, що були виплачені ветеранам війни минулого року. Тобто, таким чином автори законопроекту хотіли нівелювати рішення Конституційного суду щодо забезпечення таких виплат у кратному розмірі до мінімальних пенсій відповідно до статусу пільговика. Втім, такий законопроект 8 лютого 2021 року було відкликано.
Щодо виконання рішень по справах за адміністративними позовами ветеранів війни у органів соціального захисту населення на місцях разом із Центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат відповідь проста: виконання рішення суду неможливе в звязку із відсутністю відповідних бюджетних асигнувань. Ймовірно, залишається сподіватися на їх виконання в порядку Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень
Тим часом Кабінет Міністрів України постановою від 08 квітня 2021 року 325 Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань знову в редукованому розмірі визначив суми виплат до 5 травня в наступних розмірах: особам з інвалідністю: I групи 4 421 грн.; II групи 3 906 грн.; III групи 3 391 грн.; УБД, постраждалим учасникам Революції Гідності 1 491 грн.; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною 4 421 грн.; членам сімей загиблих 966 грн.; учасникам війни 612 грн.
Відтак, очевидно, що процедуру судового доказування власного права на належний розмір соціально виплати доведеться повторяти, допоки Уряд не вчинить достатніх заходів на врегулювання даного питання.

Коментувати:
Коментарів - 0:

Популярні новини

Останні новини

Останні фото та відео


Курси валют на 19.04.2024
купівля
продаж
Міжбанк
$
39.66
39.68
42.23
42.24

Архів новин

<<Квітень 2024>>
ПнВтСрЧтПтСбНд
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

     


«Єдині новини» на Хмельниччині та Україні. Для цього натисніть на трансляції хмельницьких і всеукраїнських телеканалів, або слухайте радіо khm-radio.ye.ua чи radio.ye.ua
"Єдині новини" на Українському радіо