ye-logo.v1.2
14 Жовтня, 2019

Хмельницькі веломандрівники розповіли про екологічні лайфхаки з двох десятків країн

Даша ПАСТЕРНАК Суспільство 1001
Мандрівники розповіли про екологічний аспект своїх мандрів
Мандрівники розповіли про екологічний аспект своїх мандрів. Фото: з архіву Сергія Толстіхіна

Кілька місяців велотуристи з Хмельницького їздили країнами Європи.

Мандрівники Сергій Толстіхін та Юлія Мазур нещодавно повернулися додому з тривалої веломандрівки. На двох велосипедах та з сонячною панеллю на причепі вони проїхали два десятки країн Європи за 80 днів. За цей час пара подолала близько семи тисяч кілометрів. Свою подорож хмельничани поділили на кілька частин. Завершальний етап мандрівки розпочався влітку й тривав протягом шістдесяти днів.

Як розповідають мандрівники, їхня подорож поєднала одразу кілька цілей – громадську активність, розвиток зеленого туризму, відновлювальну енергетику та любов до велосипедів.

«Фішкою нашої подорожі була наявність причепа з сонячною панеллю. Цієї панелі нам вистачало з надлишком, щоб заряджати гаджети: смартфони, GoPro, квадрокоптер, фотоапарат. Але коли ми ночували у людей в будинках, тоді заряджали техніку в традиційний спосіб. Такого гаджету вистачить на невелику групу для велотуру. Єдиний мінус – він доволі важкий, тому з ним важко їхати, особливо під гору. Від великого навантаження час від часу в причепа ламалося колесо», - говорить Сергій.

Стартували велосипедисти у Литві. Рухалися на північ до Скандинавських країн, а далі вирушили до Західної Європи. За цей час хмельничани чимало дізналися про зелений туризм в Європі, як європейці використовують відновлювальну енергетику та куди дівають сміття.

Детально про екологічну складову своїх мандрів Сергій Толстіхін та Юлія Мазур розповіли вчора, 3 жовтня, під час мотиваційної конференції #EcoTalks.

Вчора велотуристи поділилися своїм досвідом з хмельничанами.

«У кожній країні в нас були зустрічі або з українцями, або з іноземцями. Ми бачили, як живуть люди у різних країнах, і є те, що нас найбільше вразило. Наприклад, способи боротьби з пластиковими і скляними пляшками в Європі. У них взагалі ніде на вулиці не зустрінеш розкиданих пляшок, немає сміття. Там ведеться справжнє «полювання» на ці пляшки. У ціні кожної пляшки з напоєм вже закладено кілька центів за ємність. А коли порожню пляшку здаєш - частину грошей тобі повертають. Так європейці протягом тижня збирають використані пляшки, а потім їх здають. Все геніально просто, але ефективно», - ділиться Юлія.

У Гамбурзі в Німеччині мандрівники відвідали енергетичний пагорб Георгсвердер.

«У нас був чудовий гід Олесь, який там проживає, але сам він з України. Він показав нам пагорб Георгсвердер. Це було смітттєзвалище в Гамбурзі. Туди багато років звозили сміття і утворився пагорб. Кілька десятків років тому виявили, що звідки виділяються шкідливі речовини, які забруднюють повітря і воду. Тож проблему потрібно було вирішувати. Зараз на цьому пагорбі присутні всі види відновлювальної енергетики. Є вітряки, навколо них - поле з сонячними панелями. Також є газова установка, як в нас на сміттєзвалищі, - каже Юлія Мазур. - Гамбург поділений річками, там є острови і півострови. На одному з цих островів знаходиться сміттєзвалище. Місто хочуть зробити повністю енергонезалежним. Там вже є будинки, які самі себе забезпечують необхідним. Наприклад, в центрі цієї частини Гамбургу є парк, де вирощують овочі, фрукти. Кожна людина може прийти і зірвати їх».

Дощову воду ефективно використовують у Люксенбкурзі. «Ми там жили в домі, де під будівлями і по всій території, яка пролягає додому, зариті величезні резервуари. До них стікає вся дощова вода. Потім цією водою змивають у туалеті, використовують для поливу рослин, городу. А на даху будинку встановлені сонячні панелі. Все максимально зроблено для того, щоб не користуватися звичайною енергією», - додає туристка.

Їздили переважно зеленими шляхами.

У Норвегії 95% електроенергії виробляється завдяки гідроенергетиці. Протягом двох днів хмельницькі мандрівники проживали у будинку, який опалювався виключно за рахунок підземних термальних вод. «Труби вкопані в землю на триста метрів. Ці теплі води підіймаються у котли в будинки. Норвежець, у якого ми жили, показував нам в підвалі, як це працює, - зазначає Сергій Толстіхін. - Їхня програма передбачає, що всі житлові і комерційні будинки в Осло мають перейти на геотермальну енергетику».

Ще один важливий екологічний аспект в Норвегії – велика кількість електрокарів. «Було дуже незвично, стоячи на світлофорі, побачити вісім електромобілів «Tesla». Або парковку, на якій стоїть лише один не електромобіль. Це поступово у них розвивалося. Держава зробила акцент на електрокарах. Були запроваджені програми безкоштовних парковок для електрокарів. Зараз це платно, але дешевший тариф. Там невигідно мати бензиновий чи дизельний автомобіль», - додають мандрівники.

Оскільки хмельничани мандрували велосипедами, туристи дізналися чимало й про велоінфраструктуру Європи. «У Європі до цього серйозніше ставляться. Вони підходять до велоінфораструктури не так, як в нас, що це розваги для молоді. У них дуже незручно мати велосипед і дорого мати автомобіль. Паркуватися немає де, а податки на автомобіль високі. Дорослі люди їздять на роботу на велосипеді, і це норма», - зауважує Сергій.

У топі серед країн з кращою велоінфраструктурою – Нідерланди. «Вся країна повністю у якісних велодоріжках. У них нормально, маючи «Tesla», поїхати на роботу на велосипеді. Ми зрозуміли чому за кордоном не ходять по велодоріжках, як в нас, – бо це небезпечно. Там за п’ять хвилин двісті людей проїжджає на велосипедах на швидкості. Це так само небезпечно, як ходити по автомобільній дорозі. І штрафи за це є», - додають мандрівники.

Як кажуть велотуристи, сортувати сміття у країнах Європи – теж звична річ. «Ми жили в сім’ях і українців, і корінних жителів різних країн. З однією сім’єю їздили на пункт прийому сміття. Там купа величезних контейнерів. Працівник допомагає все завантажити. Сміття привозиться вже відсортоване, - каже Юлія. - Побутова техніка теж йде туди. Продавати на вторинному ринку вони її не будуть. Адже, якщо цю техніку хтось купить і нею пораниться, ти будеш винен. Тому краще здати на переробку».

Додому велотуристи повернулися лише кілька днів тому.

Читайте новини на нашому Телеграмі

Коментарі:

До теми

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Останні оголошення
  Так  Ні, дякую