ye-logo.v1.2

Як держава-агресор використовує хакерів та правозахисників для поширення пропаганди в Європі

Суспільство 1173
Для просування фейків росія залучає хакерів
Для просування фейків росія залучає хакерів. Фото: ілюстративне з мережі

Росіяни вигадали фейк, що Володимир Зеленський нібито придбав казино.

Російська пропаганда для поширення фейків та дезінформації використовує не лише медійників, але й правозахисників та хакерів.

Фінансування пропаганди через правозахисний фонд

Внутрішні документи «Фонду підтримки та захисту прав співвітчизників, які проживають за кордоном» («Правфонд»), свідчать про те, що ця структура фінансує пропагандистські вебсайти, орієнтовані на європейців, пише Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

На ці операції витрачено вже мільйони євро, повідомляє The Guardian з посиланням на «злиті» документи фонду, європейські спецслужби і данського громадського мовника DR.

Крім цього, документи підтверджують, що фонд призначив низку колишніх співробітників спецслужб керівниками своїх операцій в європейських країнах. Також відомо, що «Правфонд» фінансував діяльність інтернет-порталу golos.eu, який в основному критикує українську владу.

Серед них – Володимир Поздоровкін – агент служби зовнішньої розвідки Росії (СЗР) і куратор діяльності «Правфонду» в країнах Північної Європи та Балтії, а також Анатолій Сорокін – також агент СЗР і куратор відділу фонду з питань Близького Сходу, Молдови та «Придністров'я».

Керівником інституту російської діаспори, який в офіційних документах вказаний як «виконавець проєкту» «Правфонду», є Сергій Пантелеєв – потрапив під санкції в країнах ЄС як співробітник підрозділу російської військової розвідки, що спеціалізується на операціях психологічної війни.

Черговий фейк про нерухомість Зеленського

Російська пропаганда через закордонні ресурси поширює фейк про те, що Президент України Володимир Зеленський нібито став власником одного з найбільших казино Європи, яке розміщене на Кіпрі.

Насправді ця інформація є черговою фейком та спрямована на дискредитацію України та її влади в очах світової спільноти, пише Центр протидії дезінформації.



Турецьке медіа, на яке посилаються російські пропагандисти, заявляє, що компанія, яка придбала готель-казино Vuni Palace, розташована у місті Кіренії в північній частині Кіпру, нібито належить Володимиру Зеленському. При цьому видання не наводить жодних доказів своєї заяви. Сама інформація не відповідає дійсності. Її поширення також має на меті зіштовхнути Україну та Кіпр на дипломатичному рівні.

Сайт “Є” ye.ua неодноразово вже писав про те, що російська пропаганда в закордонних соцмережах масово поширює фейк про нібито придбання Зеленським елітної нерухомості. Такі фейки поширюються задля зменшення підтримки України.

Фейк про французьких військових

Російська пропаганда, окрім українських військових, також намагається в соціальних мережах дискредитовувати військових країн партнерів.

Раніше пропагандисти поширювали фейки про нібито про участь французьких військових в війні в Україні.

Тепер новий фейк.

У мережі із посиланням на Human Rights Watch поширюється повідомлення про те, що 23 жительки Нової Каледонії нібито були зґвалтовані французькими військовими. Також заявляється, що таких випадків буцімто більше – але місцеві жителі просто бояться повідомляти про це.

Але це дезінформація, повідомляє видання “Стоп Фейк”.

«Жахлива історія з «цивілізованого» світу. Французький контингент у Каледонії чинить свавілля. Зафіксовано 23 випадки зґвалтувань, половина жертв молодші за 16 років. Правозахисники розповіли, що місцевих мешканців французи затримують без жодних пояснень, проникають у будинки, представляючись гуманітарними місіями», – йдеться у дописах.


У травні 2024 року через незгоду місцевих жителів із виборчою реформою на островах Нової Каледонії спалахнули протести. Внаслідок заворушень, мародерства та підпалів загинули 7 людей, зокрема й два жандарми, ще сотні отримали поранення. Нагадаємо, 1946 року Нова Каледонія отримала статус заморської території Франції.

Вперше це повідомлення з'явилося в Telegram-чаті на каналі відомого російського пропагандиста, директора Інституту політичних досліджень Сергія Маркова, після чого його взялися активно розповсюджувати анонімні Telegram-канали.
У публікаціях зазначено, що про масові зґвалтування нібито повідомляють правозахисники з Human Rights Watch. Деякі Telegram-канали на підтвердження публікують двохвилинний відеоролик із логотипом правозахисної організації.
Насправді інформація, що поширюється в мережі, є вигадкою.

Почнімо з того, що у Human Rights Watch не робили таких заяв. Інформація про 23 зґвалтовані жінки Нової Каледонії відсутня як у соцмережах правозахисної організації, так і на їхньому сайті. Ба більше, на їхньому сайті взагалі відсутня будь-яка інформація про події в Новій Каледонії.

Повідомлення про масові випадки зґвалтування французькими військовими у Новій Каледонії також відсутні у світових ЗМІ, незважаючи на те, що ця тема перебуває у фокусі їхньої уваги.

Відеоролик, який розповсюджує низка користувачів мережі, найімовірніше, є підробленим. По-перше, його немає на жодній з офіційних сторінок Human Rights Watch у соціальних мережах. По-друге, справжні ролики Human Rights Watch значно коротші – приблизно 30 секунд, – тоді як тривалість відео, що шириться мережею, майже 2 хвилини. По-третє, оригінальні ролики виглядають інакше – ключові моменти у тексті виділено синім. Також примітним є той факт, що відео, яке розповсюджується в мережі, має співвідношення сторін 16:9, тоді як всі справжні ролики Human Rights Watch – 9:16. Для створення відеоролика було використано фото- та відеоматеріали з відкритих джерел.

Атака хакерів в Польщі

Хакери здійснили кібератаку проти Польського агентства преси. Вони двічі опублікували фейкову новину про мобілізацію у країні для відправки на війну в Україну.

Про це повідомляє польське PAP.

У щоденному інформаційному сервісі PAP двічі було опубліковано неправдиве повідомлення про мобілізацію поляків для відправки на війну в Україну.

Фейкове повідомлення стверджувало, що 1 липня в Польщі буде оголошено часткову військову мобілізацію. Нібито 200 тисяч громадян, як колишніх військових, так і звичайних цивільних осіб, призвуть на обов'язкову військову службу, аби згодом відправити на війну в Україну.

За дві хвилини замітку видалили й польські чиновники заявили про хакерську атаку.

«Інформація PAP про часткову мобілізацію не відповідає дійсності. Ми розпочали термінове з'ясування обставин. Все вказує на кібератаку та сплановану дезінформацію! Я буду інформувати вас про подальші результати», – сказав віцепрем'єр-міністр, міністр цифровізації Кшиштоф Ґавковський.

Відомо, що у повідомленні містилися граматичні помилки, що може свідчити про його підготовку іноземцями. В уряді Польщі вже зазначили, що в хакерській атаці є російський слід.


«Ще одна небезпечна хакерська атака гарно ілюструє російську стратегію дестабілізації ситуації напередодні європейських виборів», – написав прем'єрміністр Польщі Дональд Туск.

Віцепрем'єр-міністр додав, що критична інфраструктура Польщі постійно піддається подібним кібератакам. Наразі ситуацію взяло на контроль Агенство внутрішньої безпеки, пише “Слово і діло”.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую