Гаряча тема:
- Війна
Як «розбазарити» землі міста і не наповнити бюджет
Останнім часом тему хаотичної забудови міста настільки голосно обговорюють, що здається просто хочуть заговорити до оскомини, щоб звести нанівець саму проблему.
Щоб нікому вже й не хотілося торкатися цієї теми, бо на того, хто вкотре її підніматиме, дивитимуться же як на реп’яха який ніяк не відчепиться.
А тема і справді надто актуальна і значно глибша, ніж просто забудова міста. Якщо в місті будують, і будують багато, значить це дозволено, вигідно і має попит.
Дозволено власниками землі на якій будують, міською радою, вигідно забудовникам, бо вони отримують відносно дешеву землю під забудову (до цієї теми ми ще повернемося), а користується попитом, тому що ціни відносно адекватні, а грошей «в тіні» у нашому базарному місті теж є чимало.
Повернемося до першопричини забудови – земельних ділянок під багатоповерхівки.
Точної кількості вільної землі під житлову і громадську забудову у Хмельницькому певно, не знає ніхто, адже інвентаризації землі не проводилася уже досить давно, якщо така взагалі проводилася.
Але час від часу, то тут, то там, в місті розпочинається будівництво багатоквартирного будинку, або чергового торгового центру.
Чому ж так вигідно будуватися і як забудовники «знаходять» собі потрібні земельні ділянки?
Земля під громадську забудову, згідно з Земельним кодексом України, може передаватися трьома способами:
• У постійне користування через комунальні та державні підприємства, так званий договір суперфіцію.
• передаватися право на оренду землі через аукціон.
• також продаж ділянок у власність через аукціон.
У Хмельницькому останнім часом поширена практика передачі ділянок під забудову через комунальні та державні підприємства. Така схема чи не найбільше дозволяє вирішувати «земельні питання» через корупційні складові, завдає збитків бюджету і місто фактично втрачає кожну ділянку передану через договір суперфіцію, бо через три роки вона зазвичай переходить безкоштовно у власність ОСББ згідно ст. 42 земельного кодексу України.
Визначене управління міської ради отримує земельну ділянку для будівництва багатоповерхового будинку. Замовник (управління) визначає хто буде проводити роботи. Виконавець в свою чергу обіцяє передати замовнику декілька квартир, які будуть розподіляти між своїми працівниками.
Все ніби «чисто», але є ряд ризиків:
• Відсутня законодавча база, яка регулює, яка кількість квартир має бути передана замовнику.
• Відсутній механізм, в якому чітко прописано хто саме має право отримати квартиру.
• Існує ймовірність зміни проекту будівництва після передачі квартир замовнику. (першочергово планували • 4 000 м. кв., в результаті будують 10 000 м. кв. житла)
• Передаються ділянки, які знаходяться в центральних або прилеглих до центру міста мікрорайонах.
• Штучно занижується вартість ділянки, не враховуються комунікації.
Ще один варіант передачі земельної ділянки, нагадаємо, власності міста, це віддати право оренди через аукціон. Примарний позитив у тому, що протягом кількох років бюджет міста регулярно поповнюється коштами за оренду цієї землі (якщо орендар регулярно і справно платить). Однак, взята в оренду ділянка вже за кілька років безкоштовно переходить у власність ОСББ і сума сплачених за оренду коштів зовсім не відповідає реальній вартості ділянки.
Третій варіант, який приносить до бюджету міста найбільше грошей, унеможливлює корупційну складову і, на диво, не використовується міською владою – це продаж у власність через аукціон. Такий варіант реалізації вільних земельних ділянок найбільш прибутковий і прозорий, і найменш корупційний.
Цифри говорять самі за себе. Протягом 2010-2015р.р. 2.41 гектара вільних земельних ділянок були передані в оренду через аукціон. 28,1Га передано у постійне користування комунальним та державним підприємствам. Та 0(нуль) гектарів продано у власність.
До прикладу, у 2014 році на вулиці Старокостянтинівське шосе ділянка площею 7150 м2 була передана в оренду (Детальніше в таблиці). Від її оренди до бюджету потрапило трохи більше ста тисяч гривень. Через три роки ділянка безкоштовно перейде у власність (ОСББ).
Якщо б цю саму ділянку віддали у постійне користування КП чи ДП, то бюджет отримав би всього майже 38 тисяч гривень і невідомо за якою схемою розподілялися би ймовірні квартири, які забудовник зобов’язаний передати тому ж таки підприємству.
Зовсім інші суми фігурують у випаду, якщо б цю ж ділянку площею 7150 квадратних метри продати у власність через аукціон. За попередніми підрахунками сума, яку б отримав міський бюджет, а це розвиток міста, дороги, садочки та інша інфраструктура, складала б щонайменше три мільйони гривень!
Якби усі 2,41 гектара землі, які передані в оренду, були продані забудовнику по ринковій вартості, надходження до міського бюджету зросли б у 20 разів.
Це означає лише одне – що розпорядник, в особі представників місцевих рад, не ефективно використовує комунальну власність. За останні 5 років не продано жодного квадратного метра землі під багатоповерхові житлові будинки. Ділянки передавали в оренду з наступною безкоштовною передачею у власність.
Підхід необхідно змінювати вже зараз. Адже дуже скоро у місті не буде де не лише будувати, але й за що утримувати всю інфраструктуру, адже рано чи пізно земля закінчиться, а разом із нею і значна частина надходжень до бюджету.
Вячеслав Антонюк,
депутат Хмельницької обласної ради.
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: