Гаряча тема:
- Війна
Шлях від курсів до академії
12 жовтня один із найдавніших навчальних закладів Поділля – Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія святкує 90 років
Розкладали вогнище і варили куліш
З перших років свого існування радянська влада прискіпливу увагу спрямувала на розвиток освіти. Наркомат освіти та інші керуючі органи у 1920-21 роках прийняли низку постанов, за якими в Україні почалося створення навчальних закладів з підготовки педагогічних кадрів.
Готувати вчителів на Поділлі почали два інститути народної освіти у Кам’янці-Подільському та Вінниці, а також нашвидкуруч створені у 15 містах та містечках короткотермінові учительські курси. Такі курси розпочали роботу влітку 1921 року й у Проскурові. Але вже скоро зрозуміли – бажаного ефекту вони не дадуть. Буквально за кілька місяців, згідно з директивою Проскурівського парткому від 22 вересня 1921 року, на навчальній базі педагогічних курсів було засновано трирічну педагогічну школу з контингентом 50 учнів.
Школа розпочала роботу 12 жовтня в будівлі колишнього комерційного училища по вулиці Дворянській (нині – Володимирська, НВК №5). Навчалися на другому поверсі, учні жили на першому, кілька викладачів – на третьому. Приміщення не опалювалося, у вікнах не вистачало скла, світили каганцями. Їдальні не було, і щоб приготувати обід, учні розкладали на подвір’ї вогнище і варили куліш.
Становлення закладу
Наприкінці 1921 року народний комісаріат освіти України реорганізував Проскурівську педагогічну школу у Вищі трирічні педагогічні курси. Влітку 1922 року курсам передали приміщення приватної жіночої гімназії на вулиці Старобульварній (тепер Гагаріна). Це було приміщення з шістнадцятьма просторими аудиторіями, кабінетами, актовим залом. Там же, на першому поверсі, розташувався й гуртожиток.
Всю роботу з організації педагогічної школи, а згодом педагогічних курсів, очолював кваліфікований педагог, представник ще дореволюційної інтелігенції Дмитро Попа. Очоливши спочатку педагогічну школу, а згодом – вищі педагогічні курси, він з кінця 1922 року водночас став завідувачем управління професійної освіти Проскурівського повіту.
У 1924 році Проскурівські вищі педагогічні курси були реорганізовані в педагогічний технікум ім. Т.Шевченко. З 1925 року технікум перейшов на чотирирічний курс навчання та розпочав готувати учителів для семирічних шкіл. Педтехнікум поволі ставав культурно-освітнім центром Проскурівського округу, поповнювався кваліфікованими педагогічними кадрами. Педагогічний колектив складався переважно з представників старої інтелігенції, серед яких було чимало непересічних осіб. Так, завучем з 1925 року став П.Байда – викладач математики, автор одного з перших підручників з аналітичної геометрії, вчителем співів працював Гумель – чех за національністю, випускник Празької консерваторії, до 1917 року один із керівників придворної капели в Петербурзі, українську мову та літературу викладав Ф.Садківський – автор видрукуваної в роки Української революції 1917 – 1921 років української читанки…
У 1927 році план набору на перший курс було збільшено до 80 чоловік, а з 1930 року технікум знов перейшов на підготовку учителів початкових класів. Тоді ж розпочали роботу два нові відділи: дошкільний (з підготовки працівників дошкільних установ) і відділ комуністичного дитячого руху (з підготовки піонервожатих). Проте, налагоджений навчальний процес довелося припинити – у 1935 році, у зв’язку з тим, що Проскурів став центром прикордонного округу з особливим режимом, педтехнікум розформували. Студентів відправили довчатись у Тульчин та Немирів. Але вже у 1939 році, після приєднання Західної України до УРСР та перенесення кордону на захід, Проскурівський педтехнікум був відновлений. Хоча не в Проскурові, а в Городку.
Училище – коледж – інститут — академія
Під час війни педтехнікум не працював, а одразу після звільнення Поділля розпочав роботу у Проскурові вже як педагогічне училище. Стара будівля навчального закладу під час бойових дій була зруйнована, тому училищу надали приміщення по вул. Шевченка,1. Воно було дещо незручним: на першому поверсі розмістилися лише 6 класних кімнат, їдальня і актово-спортивний зал, на другому поверсі – гуртожиток.
Був в історії педучилища цікавий період, коли у 1949-57 роках за наказом міністерства заклад займався підготовкою виключно вчителів фізичного виховання. Саме у цей час (1951 року) училищу для навчальних потреб передали приміщення колишньої синагоги по провулку Пекарському, 3, де був влаштований спортзал. У 1957 році було ліквідоване Славутське педучилище, з якого до Хмельницького перевели студентів. Хмельницьке педучилище виросло, одночасно втративши свою суто спортивну спеціалізацію.
Збільшення кількості студентів потребувало просторіших приміщень. Тому, у 1962 році педучилище переїхало до нових будівель: навчальний корпус на вул.Леніна,13 (нині –на місці корпусу височить «Промінвестбанк» на вул.Театральній), гуртожиток – на вул.Фрунзе, 110 (нині – Кам’янецька). Наприкінці 70-х років збулась мрія учнівського і викладацького колективу, особливо його директора – Федора Гончарука. Зусиллями керівництва міста і області з 1978 року училище почало працювати в новому навчальному корпусі на вул. Котовського,139 (нині – Проскурівського підпілля) – з 53 учбовими аудиторіями, великим актовим залом, бібліотекою, їдальнею, спортзалом. Згодом поруч з корпусом звели зручний девятиповерховий гуртожиток на 860 місць.
У 1996 році директором Хмельницького педагогічного училища став Микола Дарманський. Саме його зусиллями була проведена поступова реорганізація навчального закладу у вищий. За кілька років відбулося перетворення педучилища в педагогічний коледж, і далі – у гуманітарно-педагогічний інститут, а з початку 2006 року – у гуманітарно-педагогічну академію. У листопаді 2007 році академію акредитовано в цілому як вищий навчальний заклад за IV рівнем та збільшено обсяги прийому студентів.
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: