Гаряча тема:
- Війна
Микола Балема: «Я з дитинства млів від звуків духового оркестру»
Те, що малий Микольця має схильність до музики, його рідні знали відтоді, відколи він подужав взяти у руки дворядну гармошку.
А було йому тоді всього чотири. Грати навчився сам, а інструмент аж із Воркути привіз його дядько, який потрапив туди за велику любов до України.
«Я був обділений, як і всі сільські діти, і можливості закінчити музичну школу в мене не було, – розповідає Микола Панасович. – Спочатку просто тикав пальцями в кнопки, згодом почав потихеньку грати, а з шести років мене вже тягали по весіллях. Біля мене сидів дядько, бив у барабан, а я грав на гармошці. В навколишніх селах практично не було такого весілля, куди б нас не запросили. Коли з'явилися духові оркестри, я став чимось на кшталт мавпочки, яка була цвяхом програми. Сам же я млів від звуків духового оркестру, а коли дивився на весілля, обряди: ті співають, ті плачуть, ті щось кричать – це ж справжній народний театр! Мене це доводило до сліз. Тоді й народилася велика мрія – стати композитором».
Ось з таким багажем сільського музики і абсолютним незнанням нотної грамоти після 8 класів Микола вступив до Хмельницького музичного училища. До того часу він самотужки опанував баян і на вступному екзамені на слух зіграв карело-фінську польку.
Взяли його на відділ народних інструментів, і навчався він у самого Іллі Коробова, котрий, до речі, нині керує одним із відомих симфонічних оркестрів у Німеччині.
В училищі він уперше побачив фортепіано, а на випускному екзамені вже грав «Патетичну сонату» Бетховена, а це серйозна річ, яку грають підготовлені музиканти.
Цікаво, що «пісеньки», як він сам каже, почав складати, тільки-но вивчив нотну грамоту. Крім того, Миколу навчили правильно диригувати, грати на домрі. А от на фортепіано займався серйозно, по три години на день, оскільки зрозумів, що це ключовий інструмент, ким би ти не був: чи то співаком, чи композитором».
…В Уральській консерваторії, куди вступив одразу після училища, йому було комфортно. «Українців там багато, бо ми були дітьми однієї держави, крім того, це була романтика, і всі намагалися чкурнути подалі від дому, – каже Микола Панасович. – Цікаво було спостерігати за росіянами, оскільки це зовсім інші люди, і в них немає заздрощів, як, припустимо, в нас. Але ще під час навчання засумував за Україною. Ось так їдеш у потязі, і не надивуєшся на наших дядьків, які вони чудні! Плетуть казна що, один над одним насміхаються, потім разом вип'ють, розцілуються. А в росіян: щось не так – мовчати не буде, але й поза очі не обсудить. Сказав: «Дам у морду». Дав. Але, якщо ти талант, він перед тобою шапку скине. І абсолютно ніяких заздрощів».
Назад, додому…
…На фестивалі «Уральські самоцвіти» були присутні відомі митці зі всього Радянського Союзу, в тому числі Дмитро Шостакович. Талановитого хлопця одразу помітили, і там же він одержав запрошення до Московської консерваторії. Але Микола був налаштований їхати додому.
Перед розподіленням юнак, якого залишали в аспірантурі і пропонували місце викладача музучилища, попросив ректора відправити його додому, на Батьківщину. Адже там на нього чекала кохана і, як згодом виявилося, єдина на все життя, дружина і маленький Ростислав.
«Одружився я на останньому курсі, – продовжує Микола Балема. – Познайомилися ми в музучилищі, і всі чотири роки, доки я навчався в Росії, листувалися. Стоси листів уже стали сімейною реліквією, і щоразу, коли перечитую, дивуюся, як молода людина може мати такі почуття і так серйозно писати!
…А нині, через стільки років, прожитих разом, можу підтвердити фразу, що жінка може зробити з чоловіка генія, а може – ідіота. Моя дружина мене підняла.
Я взагалі трепетно ставлюся до жінок. Боготворю цю частину людства, і вважаю, що заради жінок є сенс жити, щось робити, писати музику, летіти в космос. Жінки тягнуть на собі все, чоловік, правда, теж, але він стоїть збоку, а мати завжди спереду. Тому перед очима в мене завжди мама і кохана дружина».
Правда, не так легко далося Миколі Панасовичу спокійне подружнє життя. Річ у тім, що дівчата завжди були до нього, м'яко кажучи, небайдужими. І це створювало неабияку проблему. Високому худорлявому хлопцю з шевелюрою Бетховена дівчата не давали проходу. «Доводилося навіть втікати, – каже пан Микола, – бо я так був вихований, що жінка – це святе, і я не маю права образити її. Тобто, увійти в близькі стосунки, а потім покинути. А я знав, що в мене буде одна лише дружина, вона ж – кохана. Дівчата, звичайно, сердилися, писали листи, рвалися в кімнату, в якій я жив. Було й ображали. Все було…».
З «Козаками» по всьому світу
Повернувшись додому, Микола влаштувався на роботу в Хмельницьку обласну філармонію керівником оркестру ансамблю «Подолянка», який очолив у 26 років. У 30 років став заслуженим артистом України, а у 40 – народним артистом України. Цьогоріч виповнюється 40 років, як життя Миколи Панасовича тісно переплетене з життям ансамблю, і з них 36 років він – його художній керівник.
«Нашому колективу 73 роки, – продовжує Микола Балема, – і більшу половину терміну ним керую я. Спочатку він називався «Подолянка», а потім став «Козаками Поділля». Це було у 1988 році, після гастролей у Греції. Нас не могли розпізнати, хто ми: поляки, білоруси… Я кажу: «Ми – українці», а мені, з таким захопленням: «О, козаки!». І показують на монумент запорожцям, які захистили Європу від монголо-татарського нашестя. Вже їдучи додому вирішив, щоб у назві нашого колективу було слово «козаки», а потім згадав, що на Поділлі стояв полк Богуна, так що історично назва буде оправдана. Крім того, є відомості, що козацтво розпочалося на Поділлі. Отож тепер ми називаємося «Державний академічний козачий ансамбль України «Козаки Поділля», до речі, єдиний в Україні.
Нині, окрім «Козаків», Микола Панасович опікується ще й хором «Кадри» на 150 осіб і театром музики і пісні «Розмай» у гуманітарно-педаго-гічній академії, а ще разом з дружиною і молодшим сином створили колектив «Прибузька січ» у кооперативному торговельно-економічному інституті.
Оленька
Дружина Миколи Панасовича – заслужена артистка України Ольга Василівна – має прекрасний голос. Нині вона – в. о. зав. художньо-постановоч-ної частини ансамблю «Козаки Поділля».
Думаючи саме про неї, Микола Панасович разом із молодшим сином лауреатом Міжнародного конкурсу, композитором, керівником оркестру ансамблю Богданом написали музичну легенду (мюзикл) «Сонячну сонату», за мотивами сонетів старшого сина Ростислава-члена Національної спілки письменників України, журналіста. За словами Миколи Панасовича, це річ про любов до жінки, для тих, хто любить, і хто знаходиться в передчутті цього прекрасного почуття.
«Коли ми одружилися, – каже пані Ольга, – я так раділа з того, що поряд кохана людина, що в мене тепер є тато (мій помер, коли мені було 2 роки) і дві мамочки, і потім ми доглядали їх обох.
Але сталося так, що 15-го серпня ми відіграли весілля, а 17-го я вже мала їхати на гастролі до Росії. Микола мене провів і звідти теж поїхав у Росію – закінчувати консерваторію. Повезли нас в райцентр біля Оренбурга, а це – найближча точка до Свердловська, де він навчався. От я, не подумавши, й зателефонувала йому: «Якщо можеш, приїдь». А він сказав «Так, я буду».
Потім я пожалкувала про цей дзвінок, бо, приглядівшись, побачила, що там одні степи: ні дороги, ні якогось поселення, щоб можна було запитати, куди їхати далі. Думаю, повернуся з концерту і подзвоню, щоб не їхав. Додзвонитися не змогла, а коли повернулася, під моїм номером сидів чоловік. Запитую: «Як же ти добрався?!». «А Бог його знає як. І літаком, і дизелем, і на вантажівці, і пішки…».
Найобразливіше те, що ми недовго там затрималися – це була лише одна ніч. А потім роз'їхалися знову».
…Старший, Ростислав, народився, коли тато був у далекій Росії. Проте ім'я йому обирав саме він. Хлопчик народився на літнього Миколая, тому гріх було назвати малого якось інакше, і бабусі вже сюсюкалися «Микольцю», але Микола Панасович прислав телеграму: «Ніякого Миколая, назвемо сина Ростиславом. Мене весь курс підтримав».
А от з другим синочком він залишився сам на першому тижні. Ольга захворіла і потрапила до інфекційної лікарні.
«Микола приходив до мене щодня, – каже пані Ольга, – я йому передавала молочко, і так він вигодовував маленького Богданчика.
Взагалі, мій чоловік невибагливий, але я люблю свою родину, люблю гарно приготувати і тішуся з того, що вони гарненько поїдять. А ще ми самі будуємо житло, і це теж творчість, бо абсолютно все робимо своїми руками».
Незважаючи на завантаженість, Микола Панасович і Ольга Василівна не відмовляються від прохання керівників деяких учбових закладів у наданні їм творчої допомоги , бо «хто, як не ми». Адже багато поколінь вже втрачено, вважають вони. «Ми їздили по всьому світу, і скрізь плакали від того, як нас там приймають, – каже Ольга Василівна. – І коли хвилин десять глядачі не відпускають нас, і коли сльози течуть по щоках, це так приємно! Адже ми торили доріжку туди, аби нас знали, як гарний і талановитий народ, а не лише по Чорнобилі».
Тільки зареєстровані користувачі мають змогу залишати коментарі!
Будь ласка, зареєструйтеcя або виконайте вхід під своїм акаунтом!
Переваги зареєстрованих користувачів
Зареєстровані користувачі користуються перевагами: