ye-logo.v1.2

Фейкова пропаганда «Доступне авто» та підроблені накази Нацгвардії: добірка маніпуляцій за тиждень

Суспільство 2872
Російська пропаганда постійно створює дезінформаційні кампанії
Російська пропаганда постійно створює дезінформаційні кампанії. Фото: risu.ua

Підбірка брехні, яку поширюють вороги України та недобросовісні анонімні канали..

Анонімні телеграм-канали продовжують поширювати фейки та маніпуляції за допомогою яких збільшують кількість підписників.

Фейкова програма “Доступне авто”

У соціальних мережах та месенджерах поширюють новину, ніби з 1 серпня в Україні запрацювала державна програма «Доступне авто»: кожен українець зможе купити авто на 50-70% дешевше, оскільки держава компенсує решту вартості. Читачам пропонують підписатися на «офіційний канал», щоб дізнатися подробиці. Журналісти видання “Вокс Чек” виявили, що такі повідомлення - фейк.


Насправді такої програми не існує, вигадану новину використовують для реклами телеграм-каналів.

Програму називають державною, але про неї немає інформації на жодному з державних сайтів. Українські ЗМІ теж не публікували подібну новину. Натомість 1 серпня писали про розширення державної програми «єОселя», яка пропонує пільгове іпотечне кредитування.

У телеграм-каналі, на якій пропонують підписатися, немає деталей про «Доступне авто». Тож фейкову новину використали для реклами телеграм-каналів.

Раніше ми вже писали про оманливу рекламу. Наприклад, у травні заради збільшення підписників телеграм-канали поширювали фейк про повернення графіків відключення світла в усіх регіонах України.

Черговий фейковий документ

Російські пропагандисти, особливо в анонімних телеграм-каналах, поширюють світлини фейкових документів, які видають за справжні.

Так, у квітні сайт “Є” писав про поширення фейкового документу, згідно з яким у регіоні дозволили розстрілювати військових дезертирів.


Фейковий наказ використовують не вперше

І ось зараз новий фейк. В телеграм-каналах та російських медіа поширюється нібито документ, у якому командир військової частини 3056 НГУ нібито наказує особовому складу «застосовувати зброю на ураження» на блокпостах. Також у цьому «документі» йдеться про організацію цілодобового патрулювання та "вогневих точок з метою виявлення ухилянтів від мобілізації та українських військових, які самовільно покинули бойові позиції". Наказ нібито виданий 28 липня 2023 року.

В пресслужбі Нацгвардії зазначають, що точно такий фейковий документ вже поширювався кілька місяців тому. Зараз змінили ліше дату.

Фейк про запрошення американських студентів до Іноземного Легіону

Аналітики Центру протидії дезінформації виявили кампанію про нібито поширення в американських університетах під виглядом реклами оголошення щодо вступу до «Інтернаціонального легіону України» студентів-боржників.


Такої кампанії у США не існує

Зокрема, на «рекламному» плакаті зазначено: «Як погасити студентські кредити? Приєднуйся до Інтернаціонального Легіону захисту України».

Фактчекери відмічають, що така реклама в американських університетах не розміщувалася. Це черговий фейк російської пропаганди.

За даними ЦПД, подібні матеріали поширюються з метою дискредитації української армії та уряду України.

Як росіяни поширюють пропаганду за допомогою мультфільмів

Видання “Детектор медіа” розписало механізм впливу за допомогою мультфільмів.

Однією з необхідних умов існування будь-якого тоталітарного чи авторитарного режиму є виховання громадян у дусі відданості владі, керівному режиму та панівній ідеології. Із дорослими людьми це зробити іноді досить складно, адже вони мають власні усталені принципи, установки та життєвий досвід, які можуть суперечити тому, що потрібно недемократичному режиму. Також як мінімум частина дорослих має критичне мислення, що ще більше ускладнює завдання для пропагандистів.

Тож ідеальним варіантом у цьому плані для таких режимів є виховання «правильних» громадян «з нуля», тобто з дитинства. Саме тому мультиплікація ще з 20-х років ХХ століття стала потужною зброєю радянської пропаганди.
Початок пропагандистським мультфільмам в СРСР поклали такі стрічки, як «Радянські іграшки» 1924 року випуску та «Китай у вогні» 1925-го. У першому анімаційному фільмі висміювався «буржуазний спосіб життя» та ненажерливість так званих «непманів» — радянських підприємців того періоду. У другому — висловлювалася підтримка революції в Китаї та засуджувалося нібито втручання західних держав у його внутрішні справи. Після того мультиплікація міцно закріпилася серед основних засобів радянської пропаганди.

Як і з багатьма іншими тактиками й методами пропаганди, сучасний російський агітпроп наслідує радянських попередників й у сфері мультиплікації. Ще у 2018 році опозиційний російський журналіст Аркадій Бабченко детально пояснив, чому російський мультсеріал «Маша та Ведмідь» є пропагандистським та небезпечним для психіки українських дітей. У мультфільмі йде пропаганда радянської символіки та російського мілітаризму, нав'язування дітям нездорових моделей поведінки (істеричності, небажання та невміння вести діалог, радикальної впертості та впевненості у власній правоті тощо). Всі ці риси притаманні пропагандистам та звичайним симпатикам путінського режиму.

Ще одним прикладом російської пропаганди в мультфільмах є серія стрічок «Три богатирі». У ній Київська Русь виступає як невід'ємна частина «русского міра» з чималою кількості російської символіки, популяризується авторитарна влада (а правителем є, звісно ж, князь Володимир, хоча в історії Київської Русі князів було чимало). Богатирі є сліпими виконавцями волі князя та повністю підкорюються всім його примхам, навіть якщо його ідеї та вчинки виглядають абсурдними. Все російське у мультсеріалі звеличується, а все західне та європейське зображується як зло. Так, Баба Яга мріє жити, як у Європі, але «доблесні богатирі» виганяють її з Києва.

Найбільш свіжим та відомим прикладом пропаганди в мультиплікації є стрічка «Казка про Ваню та Миколу», яка вийшла у 2022 році, вже після початку повномасштабного російського вторгнення в Україну. Це вже пряма пропаганда: дітям доступною їм мовою пояснюють, чому росія напала на Україну, таким чином виправдовуючи агресію, вбивства цивільних людей та масові воєнні злочини окупантів. У мультфільмі використовується старий російський наратив про те, що нібито Україна «8 років бомбила Донбас та вбивала його дітей», а рф лише «стала на захист своїх співвітчизників».

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую