ye-logo.v1.2

Цей день в історії Хмельниччини: 15 квітня

Історія 4743
Замковий міст до реконструкції 1876 року
Замковий міст до реконструкції 1876 року. Фото: uk.wikipedia.org

Про Замковий міст, історію пивоваріння Проскурова та величезну ляльку-мотанку.

У статті «Еволюція Замкового мосту Кам’янця-Подільського в ХІХ ст.» Анна Кулішова та Валентин Пагор пишуть, сучасний Замковий міст є справжньою пам’яткою інженерного мистецтва. Він будувався з врахуванням особливостей рельєфу й пережив низку реконструкцій. Їх левова частка припала на XIX століття. Причиною цього стали руйнівні процеси, які відбувалися у його оборонній системі, яка складалася з кам’яних парапетних стін з бійницями та мостових башт. Це засвідчують фотографії та архівні джерела починаючи з 1841 року.

Відтак, 15 квітня 1841 року було підготовлено проєкт ремонту північної стіни мосту. У 1842 році міст знов перебував в аварійному стані. Зокрема, командир Кам’янець-Подільської арештантської роти Стефанович рапортував, що після обвалу він переконався, що дерев’яні стовпи й перекладини перейшли у повну непридатність. Капітальний ремонт мосту пройшов вже наступного року, в 1843-у. Проте його укріплення та ремонти відбувалися й у наступних роках. Наприклад, у 1876 році його розширили та розчистили. Він став зручнішим для проїзду й через нього проклали Проскурівсько-Ісаковецьке шосе.

Після низки реконструкцій у XIX столітті Замковий міст став міцнішим і ширшим

Після низки реконструкцій у XIX столітті Замковий міст став міцнішим і ширшим, що поліпшило його транспортний потенціал. Для порівняння, на фото зображено як він виглядав вже у 1910 році. Фото: uk.wikipedia.org

15 квітня 1899 року почалась історія хмельницького пивзаводу, про що пише історик і краєзнавець Сергій Єсюнін у статті «До історії Хмельницького пивоваріння: промисловець Леон Кляве».

Цього дня, сплативши у міську скарбницю дев’ять тисяч рублів, Леон Кляве отримав право на користування п’ятьма десятинами землі у Проскурові на Новому плані вздовж Летичівської дороги (нині вулиця Чорновола — авт.) навпроти залізничного вокзалу. На цій ділянці він одразу ж розпочав будівництво пивоварного заводу. І вже наприкінці 1901 року Проскурівський пивоварний завод випустив першу продукцію.

Таке ставлення до роботи надало Леону Кляве величезного авторитету в Проскуровi. У 1907 році виробничі потужності заводу склали 148 тисяч літрів пива. На початку 1920-х років після приходу на Поділля радянської влади броварню націоналізували.

Пивзавод Леона Кляве у Проскурові. Фото: khm.gov.ua

Пивзавод Леона Кляве у Проскурові. Фото: khm.gov.ua

15 квітня 1943 року загинув проскурівський підпільник Петро Семенюк. Того дня спільно з групою однодумці він намагався покинути місто, щоб зустрітися з партизанами. На дорозі за Старокостянтинівським мостом його перестрів німецький патруль, який вбив Петра Семенюка. Його поховали на місці загибелі поблизу річки. Коли місто звільнили, тіло Петра Семенюка перепохований у Проскурові на старому міському цвинтарі.

Цього дня 2014 році у Хмельницькому з’явилась величезна лялька-мотанка. Напередодні Великодня художниця Надія Борецька презентувала свою роботу, яка склала два з половиною метри заввишки. Вона оздобила ляльку-мотанку спідницею з 18 хусток, привезених із Закарпаття, двома старовинними рушниками та роботами своєї бабусі й мами — фіранками та простирадлом. Тому до створення величезної ляльки доклала руку уся жіноча половина родини Борецької.

А торік 15 квітня кореспонденти сайту «Є» писали, що на території історико-архітектурного заповідника «Межибіж» тривають реставраційні роботи в палаці Сенявських-Чарторийських. На той час вже можна було побачити результати цієї роботи. Так, одним з чергових кроків став демонтаж масивної тимчасової металевої конструкції, яка ще з вересня 2016 року утримувала фасадну стіну у вертикальному положенні.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую