ye-logo.v1.2

Фейк про мобілізацію за кордоном, історія походження «ПВК «Редан»: підбірка роснаративів тижня

Суспільство 2152
Російська пропаганда має кілька стратегій
Російська пропаганда має кілька стратегій. Фото: volyn24.com

Російська пропаганда направлена на дестабілізацію в Україні та зменшення підтримки.

Російська пропаганда продовжує інформаційну кампанію проти українців, які перебувають за кордоном країни. Зокрема, спекулюючи на темі мобілізації.

Фейковий лист у Британії

Як пише видання “Вокс Чек”, у мережі поширюють фото листа нібито від Департаменту з питань рівноправності, житла та громад Уряду Великої Британії (Department for Levelling Up, Housing and Communities, DLUHC). Лист начебто отримав Джеймс з міста Іпсвіч, який є учасником програми «Житло для України».


У листі Джеймса просять повідомити, чи надавав він притулок біженцям із України та чи є серед них чоловіки від 18 років. Департамент також нібито просить надати особисті дані чоловіків від 18 років та повідомити про їхнє можливе місцеперебування. Далі біженці мають відвідати посольство України, щоб «уточнити свої персональні дані в індивідуальному порядку». Це, на думку автора допису, означає, що їм вручать повістки.

Утім, Департамент з питань рівноправності, житла та громад Уряду Великої Британії заявив, що лист є підробкою. Він також містить орфографічні і граматичні помилки та неправильну електронну адресу.

Автори дописів зазначають, що Джеймс надіслав фото листа від Департаменту редакції видання «SouthFront». У публікації цього видання стверджують, що такий збір інформації пов’язаний із мобілізацією: уряд України шукає чоловіків від 18 років за кордоном, аби потім відправити їх на військові навчання у Великій Британії, а після навчань — на фронт. Ресурс Media Bias / Fact Check (ним користуються незалежні фактчекери) оцінює «SouthFront» як конспірологічне та псевдонаукове видання, що регулярно поширює неперевірену інформацію.

6 лютого у Департаменті з питань рівноправності, житла та громад заявили, що не розсилали такі листи.

Згідно з постановою Кабміна від 30 грудня 2022 року, українські консульства та посольства вестимуть облік військовозобов’язаних українців за кордоном. Українців призовного віку, які є у списках тимчасового консульського обліку та не мають відстрочки/звільнення від мобілізації, інформуватимуть про початок призову. Утім, представники посольств та консульств не мають права видавати повістки українцям чи депортовувати їх в Україну.

Крім того, фейковий лист містить низку помилок. Зокрема у документі пишуть «governmen» замість коректного «government». Згадана пошта report@[email protected] не використовується жодним відомством у Великій Британії. Для того, аби взяти участь у програмі «Житло для України», можна звернутися лише за номером телефону – + 44 808 164 8810 та + 44 175 390 7510.

Пропаганда щодо Молдови

Російські пропагандисти за кордоном активно працюють не лише проти України, але й проти Молдови, яка також обрала шлях євроінтеграції та вступу до НАТО.

Раніше сайт “Є” писав, що міноборони Молдови спростувало заяву російського військового відомства про нібито підготовку Україною провокації в Придністров'ї.

Тепер пропагандисти поширюють інформацію, мовляв, Румунія накопичує війська та техніку на кордоні з Молдовою і готується напасти на неї у будь-яку хвилину. найактивніше такі дописи поширювали у твіттері. Це — фейк.

Про це пише “Детектор медіа”, у коментарі речника Міністерства оборони Румунії Констянтина Спану йдеться, що «не було жодних змін у розгортанні румунських сил і протиповітряних систем». Це — важлива деталь, оскільки у низці дописів пропагандисти також згадували й про нібито розгортання румунських зенітних комплексів. Спану додав, що румунські військові стежать за хвилею фейків від початку повномасштабної війни проти України за допомогою власної платформи Inforadar.

У такий спосіб пропагандисти намагаються дестабілізувати ситуацію у Європі. Мовляв, Молдова мусить бути обачнішою, водночас лояльнішою до Росії, інакше буде як в Україні. Зокрема, подібні повідомлення є частиною масштабної інформаційної кампанії російської пропаганди проти Молдови. «Детектор медіа» писав про тактику залякування, яку активно використовують у її межах.

Флешмоб з росії

У Києві, Харкові, Львові, Житомирі та Івано-Франківську підлітки, які відносять себе до російської субкультури "ПВК Редан", збирались для масових бійок 27 лютого. Начальник Слідчого управління поліції Харківщини Сергій Болвінов повідомив, що поліція встановила 245 людей, з яких 30 повнолітніх. Серед неповнолітніх 149 хлопців, а дівчат – 66.

Ця субкультура прийшла в Україну з росії, після кількох масових бійок, що сталися в торгових центрах. Затримання відбувалися в Санкт-Петербурзі, Курську, Новосибірську та Казані. Самі підлітки називають себе "ПВК Редан". BBC повідомляє, що це підліткова субкультура, яка виникла в соцмережах і натхненна аніме-серіалом "Hunter x Hunter", у якому є бандитське угруповання під назвою "Редан". Символи підліткової "ПВК" - чорний колір, павуки і цифра 4. У соцмережах є й кілька інших спільнот, які спрямовані проти "Редана", і через це у підлітків трапляються бійки.

Паблік “По той бік новин”, відмічає, що ця субкультура не має жодного відношення до воєнізованих угруповань, але абревіатура «ЧВК» — це найімовірніше відсилка до російського терористичного угруповання «Вагнер», яке в Україні займається етнічними чистками, масовими катуваннями та вбивствами українців.



Фактчекерка, засновниця освітнього пабліку “Нота Єнота” Альона Романюк дослідила ситуацію навколо активності “Редан”.

За її даними, інформації в інтернет про “Редан”, як рух, до 20 лютого цього року практично не має. Просто поодинокі статті. Тиждень тому відразу з’явились просто десятки публікацій у россегменті інтернету. Серед української молоді про цей рух знає обмежена кількість людей.

“Написала своїм студентам, написала підліткам з якими спілкуюся, написала кільком вчителям з різних регіонів з питанням, що у них чути про “Редан”, що вони знають про цю субкультуру. З моїх кількох груп студентів до 26 лютого, коли про це почали писати українські медіа, про “Редан” знала одна студентка. З підлітків, з якими я спілкуюся, знав один хлопець, який відповів мені: "Та це чмобіки якісь. Почалося з того, що 5 чмобіків побили одного неадеквата. І інші почали обднуватися в групки. Ну не знаю, мені здається, що хайп скоро пройде, бо ніхто нормальний їх не підтримує!", - йдеться у повідомленні журналістки.

На думку фактчекерки, є ознаки, що групи у вайбері “Редан” модеруються з росії. Наприклад, в одній із харківських груп, де відбувалася координація, організатор написав "В 15:00 по Киеву".

“От дивним воно мені виглядає, бо Харків і так живе по київському часу. Флешмоб дійсно походить з росії. І російські ЗМІ звинувачують у цьому русі Україну, мовляв, це іпсошка наша. За останні кілька років, що я досліджувала впливи і пропаганду, якщо росія когось звинувачує у чомусь, значить велика ймовірність, що це її рук справа. Навіщо? Не знаю. Можливо, за тиждень-другий ми побачимо якісь обмеження інтернету на росії”, - відмічає Альона Романюк.
Крім того, фактчекерка відмічає, що рух дійсно перекочував в Україну, ймовірно, через Тік-ток.

Журналістка рекомендує батькам спілкуватися з дітьми.

“Розказати, що росія веде інфовійну проти України, тому важливо добре фільтрувати те, що ми робимо, дивимося, слухаємо та з ким спілкуємося. Мабуть, виховні бесіди в школах, які Управління освіти спонукають проводити у різних регіонах, мають сенс. Так само, як проведення часу батьків з дітьми. Але це певно не дуже результативно спрацьовує з дітьми з так званих неблагополучних сімей”, - підкреслила експертка.

Варто зазначити, що після України бійки представників субкультури вже зафіксували у Білорусі.

Рік пропаганди. Стаття Time

Журнал Time аналізує російську пропаганду протягом року повномасштабної війни.

Так, видання згадує, як на початку війни представники країни-агресора намагалися використати Deep-fake з зображення президента України Волоимира Зеленського, щоб за допомогою дезінформації змусити українські війська скласти зброю. Однак, видання відмічає, що якість Deep-fake була низькою, а сам Зеленський пізніше висміяв цю підробку.

“Але дослідники кажуть, що дипфейк є лише одним із прикладів шквалу дезінформації, маніпуляційних зображень, підроблених документів і цілеспрямованої пропаганди, розв’язаної Росією та прокремлівськими активістами, які могли мати значний вплив на аудиторію протягом останнього року війни”, - йдеться у матеріалі Time.

«Змінити думку та позицію людей набагато важче, ніж просто посіяти сумніви чи страх», — каже Енді Карвін, старший науковий співробітник Лабораторії цифрових криміналістичних досліджень Атлантичної ради, яка відстежує дії російської гібридної війни з 2015 року.

«Це одна з причин, чому інформаційні операції Кремля так сильно зосереджені на тому, щоб по суті створити хаос, спричинити зараження, спричинити втрату морального духу або просто змусити людей просто заплутати людей щодо того, що правда, а що ні», - підкреслює експерт.

За допомогою дезінформації, російські чиновники намагаються підірвати світову довіру до України як до надійного партнера.

«Щоб перемогти Україну на полі бою, — стверджується в доповіді, — росії необхідно було задушити всі симпатії та підтримку України».

Переслідуючи цю мету, кремль націлив на всіх: від громадян України до ультраправих груп у США та Європі. Також пропаганда діє у країнах, які приймають українських біженців, і тих, хто постачає важливу допомогу. Окремо пропаганда працює у в Африці та Латинській Америці, а також на внутрішню аудиторію в самій Росії. Російські методи поширення цих наративів включали використання фейкових облікових записів, маніпуляційних зображень, таких як дипфейки, підроблених документів і відео з фейковими новинами, які нібито походять від авторитетних брендів, таких як BBC або Al Jazeera. В інших випадках пропагандисти просто мали на меті підвищити недовіру іноземної аудиторії щодо довіри до українського уряду та ефективності її армії.

У другий рік війни росіяни продовжать використовувати ці методи пропаганди, щоб впливати на думки щодо того, чи варто продовжувати постачати Україні зброю та фінансування. На думку дослідників, росія також може продовжувати користуватися симпатією глобальної медіа-екосистеми Китаю до своїх інтересів.

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую