ye-logo.v1.2

Вуличний Університет. Говорили про мистецтво та політику

Суспільство 2639
Тамара Злобіна про мистецтво, політику. Фото Вуличний Університет
Тамара Злобіна про мистецтво, політику. Фото Вуличний Університет

Цього понеділка, 30 липня, Вуличний Університет змінив свою звичну локацію і опинився у стінах літературного музею.

На цей раз Вуличний Університет разом із лекторкою Тамарою Злобіною запропонував поглянути на мистецтво не як на красиву та приємну для споживання річ, а як на висловлювання митця, що зачіпає актуальні суспільно-політичні проблеми.
Лекція була присвячена специфічній функції, що виконує мистецтво у сучасному суспільстві та в історії суспільної думки в цілому, а саме політичній ангажованості мистецтва.
Тамара Злобіна, лекторка із Кам’янця-Подільського – мистецтвознавиця, громадська активістка і феміністка, розпочала лекцію із аналізу картини Гойї «Портрет сім’ї Карла ІV». Картина відсилає нас до політичної позиції митця, яка виражалася у критичному ставленні до монархії. Це проявляється в тому, що королівська сім'я на картині позбавлена традиційного на той час аристократичного шарму і зображена максимально правдиво; члени родини навіть «виглядають достатньо потворними, тупими і жалюгідними». А також деякі деталі, а саме прикраси у волоссі королеви та її дочки, відсилають нас до інтимного зв’язку між королевою та тогочасним прем’єр-міністром Іспанії – Мануелем Годо, що підкреслює політичний конфлікт – конфлікт між аристократією, яка втрачає свою владу у суспільстві та новим прошарком суспільства, що стверджує свою владу – буржуазією. «Оце в принципі все, що зробив художник, що зробив Гойя – він правдиво відобразив реальність. І ця правда (але це була некомфортна правда, правда, якої від нього не очікували) зробила цю роботу політичною. І власне для мене політичним як раз і є те мистецтво, яке правдиво відображає реальність... Тут під реалізмом, реалістичністю і правдивістю мається на увазі дещо інше, а саме вміння, здатність художника бачити дійсність поза оптикою певної ідеології.» - каже Тамара.
«Далі ті проекти, які я вам буду показувати – це досить випадкова вибірка, яка відповідає моєму інтуїтивному баченню української дійсності, і тих проблемних зон, які є в цій дійсності і які замовчуються, які не є предметом якоїсь демократичної публічної дискусії.»
Тамара розповіла про політично-ангажоване мистецтво нашого часу. До прикладу, роботи Фелікса Гонсалеса Тореса (американського художника), який підняв у американському суспільстві початку – середини 90-х проблему гомосексуальних стосунків. Проблеми розмаїтості суспільства та діалогу між різними меншостями актуальні і в Україні. Роботи «Своя кімната» Євгенії Білорусець, «Моє порно – моє право» Анатолія Бєлова зачіпляють проблему нетрадиційних відносин та клерикалізації в політиці України, «Дев'ята година» Мауріціо Кателана та акція феміністичної панк-групи «Пуссі-райот», що критикують церкву та релігію, акції американської феміністичної організації «Герілья гьорлз», що змінила західний арт-світ за 20 років своєї діяльності та ін.
Останньою краплею, що спричинила дискусію з приводу відносин політики й мистецтва, стало представлення акції російської феміністичної панк-групи «Пуссі-райот», що відбулася наприкінці березня цього року у приміщенні Храму Христа Спасителя московського патріархату. Головним чином дискусія точилася навколо розмитої межі між проявом політичної позиції та моральністю дій митця.
"Одна справа – коли людина просто хуліганить, але зовсім інша – коли вона хоче щось цим сказати, коли її дії вскривають ті язви суспільства, які є сьогодні, " – у розпалі дискусії говорить слухач лекції Максим.
Загалом лекція зібрала близько 30 чоловік та перед кожним поставила питання про функції та значення політично-ангажованого та сучасного мистецтва в цілому.
Організатори Вуличного вдячні лекторці та слухач(к)ам за плідно проведене заняття, а також літературному музею, який надав приміщення та створив усі необхідні умови для проведення лекції.
 

Коментарі:

Інформація з інших ресурсів

Популярні новини

Новини Хмельниччини
Останні оголошення
  Так  Ні, дякую